Hlavní obsah

Olympijské hry končí s hotely na jedno použití. Výbor podepsal smlouvu s Airbnb

Foto: Twitter.com/iocmedia

Spoluzakladatel platformy Airbnb Joe Gebbia a předseda Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach.

Reklama

Platforma Airbnb poskytující ubytování turistům bude od olympijských her v Tokiu v létě 2020 oficiálním partnerem této vrcholné sportovní události. Společnost i pořadatelé her tak chtějí snížit potřebu výstavby nových hotelů v místech konání, které po skončení často zejí prázdnotou. Před uzavřením smlouvy však varovala starostka Paříže, kde se olympiáda uskuteční v roce 2024.

Článek

Smlouva podle společného vyjádření Mezinárodního olympijského výboru a Airbnb přispěje k posílení ekonomiky, sociální inkluzi a udržitelnosti životního prostředí – ubytování poskytované platformou totiž budou moci využívat návštěvníci i pracovníci. Díky dohodě by tak města mohla před začátkem olympijských her snížit počet nově vystavěných hotelů, které města z velké části platí z peněz daňových poplatníků.

Nově poskytnutá možnost ubytování se nebude týkat soutěžících olympioniků, ti se budou podle informací CNN nadále ubytovávat v olympijských vesnicích. Airbnb bude zároveň ve spolupráci s Mezinárodním paralympijským výborem podporovat ubytování uzpůsobené speciálním potřebám lidem se zdravotním postižením.

„Od založení firmy v roce 2008 se Airbnb stalo globální značkou ubytování. Toto partnerství podporuje budoucí udržitelné operace olympijského hnutí a dokazuje neutuchající přitažlivost olympijských komerčních programů vůči předním světovým značkám,“ uvedl ředitel marketingu Mezinárodního olympijského výboru Jiří Kejval.

Možnosti ubytovat se přes Airbnb budou moci hosté i pracovníci využít už od příštího roku, a to na letní olympiádě v Tokiu. Smlouva se týká všech nadcházejících olympijských her až do roku 2028 – konkrétně tedy půjde ještě o jejich zimní verzi v Pekingu a Miláně a Cortině v roce 2022 a 2026, v letech 2024 a 2028 takto za výstavbu hotelů ušetří Paříž a Los Angeles.

Airbnb se skrze uzavřenou smlouvu stane oficiálním partnerem olympijských her hned vedle značek Visa, Coca-Cola a Alibaba. Krok by mohl společnosti pomoci s napravením jejího vnímání širokou veřejností – několik světových metropolí ji totiž viní z takzvaného „overturismu“ neboli přílišného návalu turistů. Ti totiž ve známých čtvrtích měst často převáží počet stálých obyvatel, což vede k růstu cen za pronájem bytů.

Před uzavřením partnerství varuje starostka Paříže Anne Hidalgová. Ta upozornila, že pokud nedojde k zavedení přísnějších pravidel na národní úrovni, zakáže v některých částech francouzského hlavního města krátkodobé pronájmy ubytování turistům. „Zabráním významného počtu bytů v Paříži přispívá Airbnb k růstu cen nájmů a snižuje nabídku bytů a apartmánů na trhu, což pociťují všichni Pařížané, především ti ze střední třídy,“ míní starostka města. Uvedla to v dopise, který minulý pátek zaslala předsedovi Mezinárodního olympijského výboru Thomasi Bachovi. Platformu zároveň obvinila z „destabilizace lokálního podnikání a z krutého soutěžení s tradičními hotely“.

Paříž se s Airbnb kvůli těmto problémům již několikrát soudila, naposledy letos v únoru. Po společnosti tehdy požadovala zaplacení pokuty ve výši 12,5 milionu eur za umožnění majitelům bytů pronajímat je bez nutnosti předchozí registrace.

Reklama

Doporučované