Hlavní obsah
Online

On-line: Reportéři Seznamu testovali rozkopanou D1. Měli štěstí, vyhnuli se nehodám a koloně dlouhé 14 kilometrů

Dálnice D1 mezi Prahou a Brnem je na mnoha místech rozkopaná v obou směrech. Cesta z hlavního města do jihomoravské metropole se tak oproti běžnému stavu může protáhnout o desítky minut, ale i o celé hodiny. Reportéři Seznamu dnes zaznamenali sedm zúžení, několik nehod a minuli kolonu dlouhou čtrnáct kilometrů.Video: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

Reportéři Seznamu Jaroslav Gavenda a Tomáš Svoboda vyrazili v pátek na nejdůležitější a také nejrizikovější českou dálnici. Gavenda jel po D1 z Prahy do Brna, Svoboda opačným směrem. V on-line reportáži sledujeme nejen to, kdo bude dřív v polovině cesty, ale především to, s jakými úskalími nyní řidiči na D1 bojují. Reportéři celkem napočítali sedm zúžení.

Článek

Dálnice je teď možná nejrozkopanější v historii. Pracuje se třeba na doposud nejdelším opravovaném úseku, a to mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. A také mezi exity 112 Jihlava a 119 Velký Beranov. Silničáři kromě dvou úseků na Vysočině letos opraví minimálně další tři části dálnice. Na úsecích Ostředek-Šternov na Benešovsku a Velké Meziříčí-Lhotka na Ždársku se už pracuje, stejně jako na silnici mezi Hořicemi a Koberovicemi na Pelhřimovsku. Celkem by měli stavbaři letos pracovat na více než čtyřiceti kilometrech dálnice. Oprava celé D1 však neskončí dřív než v roce 2021.

  • Mnohakilometrová kolona na 188. kilometru D1

    Brněnská posádka na cestě do Prahy právě minula 188. kilometr. A hned se stala svědky dramatu. V protějším směru narazila dodávka do svodidel a na místě se tvoří kolona, která má aktuálně zhruba šest kilometrů.

    Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

    Kolona ve směru na Brno.

  • Brněnský reportér rekapituluje

  • Následky dopolední nehody jsou na D1 stále patrné

    Brněnský reportér Seznamu Tomáš Svoboda hlásí: Na dálnici D1 v okolí 188. kilometru ve směru na Brno jsou stále patrné následky ranní nehody. Auta se v koloně zdrží asi 15 minut, přesto alespoň pomalu popojíždí.

    Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

    D1 v pátek odpoledne.

  • Kolona měla 14 kilometrů

    Policie upřesnila, že dopolední kolona na D1 měřila 14 kilometrů. Na 188. kilometru u Brna ve směru na Brno byla na necelou hodinu zcela uzavřena kvůli nehodě kamionu a dvou dodávek, následně se jezdilo jedním pruhem. V místě se rychle utvořila kolona, která do úplného otevření dálnice dosáhla 14 kilometrů.

  • Bude hůř

    Po 190. kilometru dálnice D1 projede v pracovní dny za 24 hodin kolem 75 tisíc aut. A právě tady začne Ředitelství silnic a dálnic opravovat do půlky června.

  • D1 hodinu stála, osobáky odklánějí na exitu Kývalka

    Dálnice D1 byla na 188. kilometru u Brna ve směru na Brno na necelou hodinu uzavřena kvůli nehodě kamionu a dvou dodávek. Nehoda, která se stala v 8:30, je bez zranění. V místě se rychle utvořila několikakilometrová kolona. Nehoda se stala ve zúžení. Jde o kamion z Maďarska a dvě dodávky. Záchranné složky ještě před 9:30 zprůjezdnily levý jízdní pruh, pro osobní vozy ale platí odklon na exitu 182 Kývalka.

  • Jihlava nasadí vlastní radary

    Na nákup radaru poslali před pár dny zastupitelé Jihlavy 1,6 milionu korun. O dohodě s Jihlavou na pořízení kamer pro úsekové měření na D1 informoval Seznam.cz už v březnu také ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Vybrané pokuty zůstávají samosprávám.

  • Místo v autech pojedou policisté k nehodám na D1 na motorkách

    Foto: Policie ČR

    Foto: Policie ČR

    Policie chce vylepšit kritickou situaci na D1 nasazením motorek. K nehodám jsou díky nim policisté schopní dojet rychleji, havárii vyhodnotit, zdokumentovat a odstavit poškozené vozy bokem, aby se uvolnil jízdní pruh.

  • Děti Země pokračují ve sporu o D1 u Přerova, daly kasační stížnost

    Podáním kasační stížnosti pokračuje organizace Děti Země ve sporu kolem stavby dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Reaguje na rozhodnutí olomouckého krajského soudu, který v únoru zamítl její žalobu napadající udělenou výjimku z ochrany zvláště chráněných druhů. Aktivisté žádají Nejvyšší správní soud, aby rozhodnutí soudu prozkoumal ve čtyřech bodech. Důvodem sporu je výjimka ze zákona k zásahu do biotopů 26 zvláště chráněných druhů živočichů. Jde například o batolce červeného, křečka polního či skokana štíhlého, kteří by mohli stavbou podle aktivistů trpět. Výjimku povolil olomoucký krajský úřad a pak Ministerstvo životního prostředí, které odkázalo na převahu veřejného zájmu. Aktivisté se obrátili na soud, zamítavé rozhodnutí nabylo právní moci na konci března, vzápětí poté přerovský stavební úřad po tříměsíční přestávce pokračuje v územním řízení. V kasační stížnosti aktivisté opět upozorňují na to, že ve výjimce chybí přesné označení vegetačního období a hnízdění ptáků, kritizují i údajně chybějící údaje u dosadby dřevin a náhradní výsadby. „Existují varianty dálničního obchvatu Přerova, které mohou mít menší škodlivý vliv na cenné biotopy a navíc se vyhnou zastavěnému území Dluhonic, v němž dálnice nyní demoluje několik domů a zhoršuje kvalitu bydlení,” uvedl předseda organizace Miroslav Patrik. Vedení přerovské radnice, které kvůli husté dopravě ve městě dlouhodobě bojuje za dostavbu D1, s aktivisty nesouhlasí. „Nesouhlasím s postupem Dětí Země, kterým, jak jsem se přesvědčil, nejde vůbec o ekologii, ale sledují jiný cíl, a to posunutí trasy dálnice o 150 metrů asi kvůli pěti občanům místní části Dluhonice. Z formálně právního hlediska respektuji podání kasační stížnosti u příslušného správního soudu,” vzkázal primátor Přerova Vladimír Puchalský. Ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala s krokem počítal. „Není to žádné překvapení. Myslím, že využijí všech protestních prostředků, které mohou, aby tu stavbu obstruovali,” řekl. Podotkl, že výjimka platí, krok zatím přípravu stavby neohrožuje. „Předpokládám, že požádali soud o přiznání odkladného účinku. Pokud by jej soud přiznal, tak se nám opět zastaví řízení, která pokračují,” doplnil Fiala. Desetikilometrový úsek z Říkovic do Přerova je posledním chybějícím úsekem na D1 z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska. Předloni začala stavba úseku mezi Lipníkem a Přerovem, na který má tato zbývající část navázat.

  • Kamiony nově i ve třetím pruhu

    Mezi 190. až 182. kilometrem ve směru na Prahu zůstal průjezdný jeden pruh, který využívají hlavně kamiony. V opačném směru na Ostravu vznikly tři užší pruhy. Ve dvou se jezdí na Ostravu a třetí funguje pro osobáky jedoucí na Prahu. Právě třetí pruh má nově sloužit i pro kamiony, aby se tím rozmělnila doprava.

  • Proč se na D1 víc měří rychlost

    Ve zúžených pruzích je maximální rychlost 80 km/h. Nové radary, které budou letos instalovány, mají podle Ředitelství silnic a dálnic zvýšit bezpečnost. Úsekové měření zachytí průměrnou rychlost při jízdě kontrolovaným úsekem. Radary na začátku a konci měřeného úseku zachytí čas průjezdu auta a z výsledku vypočítají průměrnou rychlost. Výstupy jsou ze systému posílány policii.

  • Rychlost ohlídají nové radary

    Rychlost na opravovaných úsecích začnou během letoška kontrolovat nové radary namontované na mýtné brány nebo mobilní konstrukce. Budou mezi Hořicemi a Koberovicemi, Velkým Meziříčím a Lhotkou a rovněž mezi Ostředkem a Šternovem.

  • Ochromené Brno

    Dopravu v Brně a jeho blízkém okolí paralyzovalo omezení mezi 190. a 182. kilometrem D1 ve směru na Prahu, což je úsek, který z jihozápadní strany lemuje Brno. Řidiči se často před ním zdrží v hodinových kolonách, a pokud chtějí dálnici objet přes město, nepomohou si. Centrum Brna totiž ochromilo několik dalších uzavírek. Stavbaři pracují na začátku dálnice D2 mezi obchodními centry Olympií a Avionem. S komplikacemi musejí počítat v ulicích Dornych, Svatopetrská nebo Koliště.

Reklama

Hlavní zprávy