Hlavní obsah

Covid je naučil prodat po síti karavan za 10 milionů. Už u toho zůstanou

Foto: Morelo

Ilustrační foto.

Reklama

Virtuální prodavač, expresní dovoz do hodiny nebo prodej přes Zoom. „Vynálezy“ pandemie, které se osvědčily a i po otevření obchodů se stanou součástí nového normálu.

Článek

Česko se po covidové pandemii pomalu vrací do normálu, ale obchodníci i firmy už teď vědí, že spoustu pandemických online „vychytávek“ si ponechají i nadále.

„Před covidem nás nenapadlo, že se dají luxusní karavany, které stojí miliony korun, některé modely i přes 10 milionů korun, prodávat jinak než fyzicky. Ukázalo se ale, že to jde. Obchod jsme přesunuli na Zoom. Museli jsme však investovat do internetových 3D prohlídek exteriéru a zejména interiérů vozidel. S tím hodláme pokračovat i po odeznění pandemie,“ říká například Pavla Skolil, spolumajitelka českého zastoupení výrobce karavanů Morelo.

A stejná slova zní i z prodejen obuvi Baťa. Firma v pandemii zavedla služby „zavolej a vyzvedni“ a „online prodavač“. Ten prostřednictvím videohovoru projde se zákazníkem celou prodejnu, ukáže mu kolekce a poradí s výběrem velikosti i péčí o obuv.

Otevření obchodů online průvodce světem obutí nezahubí. „My už jsme otevřeli naše prodejny na Slovensku, kde je velký nárůst návštěvnosti. Tyto služby tam udržujeme nadále. I když je otevřeno, je o ně stále velký zájem. Stejně budeme postupovat i v Česku,“ říká Denisa Jandová, marketingová manažerka Baťa.

Službu „objednej a vyzvedni“ zachová například i společnost Bauhaus a „pandemický“ dovoz zboží do 60 minut budou moci i nadále využívat zákazníci prodejce elektroniky Okay.

„Myšlenka rychlého doručení z prodejen domů nás napadla v kontextu doručování pizzy, když vám doručí pizzu do 60 minut, tak my zákazníkům musíme doručit stejně tak rychle elektro z prodejny. Tuto službu jsme zavedli a chceme ji i nadále po rozvolnění držet,“ říká Tomáš Beránek, marketingový manažer firmy.

Na jeden velký e-shop se kvůli pandemii přeměňuje i obchodní centrum Freeport Fashion Outlet . Ani to se při plném otevření všech obchodů nezmění. „Online platforma funguje na bázi marketplace. V praxi se centrum bude starat o marketing nového kanálu, o logistiku se pak postarají jednotliví prodejci,“ říká ředitel centra Jan Procházka s tím, že vývoj platformy byl plánovaný dlouhodobě a stávající situace jeho spuštění uspíšila.

Konec zahraničních cest

Nemění se ale jenom obchody, jiný bude i život ve firmách. Někde se trvalý home office stane standardem, stejně jako online porady.

„Určitě nebudeme tak často létat do zahraničí na mítinky řešit projektové otázky a budeme je častěji diskutovat přes videokonference,“ potvrzuje Petr Kočí, jednatel společnosti Bauhaus. „Nábor nových lidí jsme museli začít řešit online. Což v první fázi byla velká neznámá, ale nakonec se to pro nás ukázalo velmi efektivní a budeme v tom nadále pokračovat. Minimálně vždy pro první nebo druhá kola pohovorů,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel české značky módního prádla Styx.

„Pandemie nás v agentuře CzechTrade motivovala k transformaci a digitalizaci našich služeb. Díky tomu jsme například informační servis, konzultace a exportní vzdělávání úspěšně přesunuli do online prostředí a od našich klientů registrujeme výrazný zájem. Za první kvartál roku 2021 byl zájem ze strany exportérů o služby CzechTrade dokonce rekordní,“ sdělil Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.

Reklama

Doporučované