Hlavní obsah

Opakuje se jaro. Lidé zase stojí fronty na roušky a dezinfekci

Jak se prodává pandemické zboží? Odpovídá Vladimír Finsterle, zakladatel Lékárna.cz.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Od čtvrtka bude nošení roušek povinné ve všech vnitřních prostorech na území celé České republiky. Lidé proto vzali útokem kamenné i internetové lékárny.

Článek

Jarní anabáze se opakuje - lékárny hlásí extrémní nárůst zájmu o roušky a dezinfekci. Prodej webové Lékárny.cz dnes stoupl o osm procent. „Oproti včerejšku jsme zaznamenali neskutečný nárůst zájmu o roušky a vitamíny na podporu imunity,“ uvedla Romana Žatecká, mluvčí Lékárny.cz.

Oproti minulému týdnu se prodej roušek zvýšil o 25 procent, meziročně o 309 procent. Zájem o doplňky stravy je pak o pětinu vyšší než před týdnem. Od začátku září lidé také více kupují dezinfekce, oproti loňskému září stoupla poptávka o 470 procent, což lze srovnat s jarním zájmem.

A extrémní zájem znovu hlásí také výrobci nanoroušek. „Když se vyhlásila opatření v Praze, letěly křivky prodeje nahoru a po tweetu ministra zdravotnictví to šlo ještě rychleji. Oproti průměrným celodenním prodejům z uplynulých měsíců jsme asi na pětinásobku, a to jsme teprve v polovině dne,“ uvedl za Asociaci nanotechnologického průmyslu ČR její šéf Jiří Kůs.

Aktovka, penál, sešity a rouška

„Dnes je to taková druhá fáze třetí vlny. Na začátku té třetí vlny, tedy na konci srpna, byl jednoznačně největší zájem o jednorázové roušky a dezinfekční gely spíš menších balení. To jsme přisuzovali tomu, že se rodiče dětí předzásobují před začátkem školy. A dnes už začíná vlna těch léků na podporu imunity a vitamínů,“ popisuje Vladimír Finsterle, zakladatel Lékárna.cz.

Prodej vitamínu C v jeho lékárně vzrostl oproti loňsku na 170 procent a u vitamínu D dokonce na 240 procent.

Podle dat první online lékárny v Česku jsme na konci třetí vlny, druhá proběhla koncem dubna a ta první dosáhla špičky na konci března, vychází přitom z tzv. Koronaindexu, který měří obrat v sektoru pandemického zboží. Oproti jarním měsícům se ale nejen zde poučili.

„Na jaře to byl velký problém, museli jsme zrušit nebo omezit asi 15 tisíc objednávek, kdy jsme skutečně neměli kde brát. Obrátili jsme se na distributory v Česku, na Slovensku a konkrétně teploměry nebo dezinfekce byly třeba 14 dní nedostupné. Což vedlo k tomu, že jsme se poučili a investovali do skladových prostor a technologií, abychom se dokázali tímto zbožím předzásobit,“ dodává Finsterle.

Rekordní tržby

Vyšší zájem zákazníků ale přinesl i lepší tržby všem tuzemským lékárnám. Skupina lékáren Pilulka například utržila v prvním pololetí letošního roku na českém, slovenském a rumunském trhu 1,6 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 45 procent. Internetové tržby Pilulce vzrostly meziročně o 68 procent a kamenné lékárny utržily o třetinu více než ve stejném období loni.

„Naše nárůsty od ledna do června byly zhruba 51 procent, v té špičce to bylo zhruba trojnásobné zvýšení obratu. Prodeje v březnu a dubnu se tak pohybovaly kolem 70 až 80 milionů korun,“ komentuje Vladimír Finsterle, který se v online lékárenství pohybuje už přes 20 let.

Utržené peníze tak chce kromě navýšení skladových prostor a efektivnější logistice investovat i do vývoje telefarmacie. Kamenné pobočky Finsterle v plánu nemá, naopak je podle něj budoucnost v online komunikaci i ve farmacii.

Lékárníci budou online

„Určitě budou s léky jezdit kurýři, i když ne v první fázi. Hodně se také diskutuje distanční výdej léků na předpis, protože to zatím v České republice není možné a doba covidová ukázala, že po tom je poptávka zákazníků. V západní Evropě to běžně funguje a je to otázka online komunikace a telemedicíny. Telefarmacie je trend, který určitě nastane, diagnostika v lékárnách, distanční diagnostika to jsou věci, které nás čekají,“ popisuje Finsterle.

Podle interního průzkumu společnosti ale například videochaty s lékárníky zákazníci nechtějí. Drtivá většina chce komunikovat na chatu anonymně nebo využívá e-mailu. Jen 20 procent chce být vidět, jedná se často o lidi, kteří návštěvu lékárny využívají i k sociálnímu kontaktu a s lékárníkem si chtějí povídat.

Reklama

Doporučované