Hlavní obsah

Ostrovy zápasí s rostoucí izolací. Čerstvé výrobky dojdou, hlásí řetězce

Foto: Profimedia.cz

Nekonečná řada kamionů na dálnici mířící do přístavu Dover.

Reklama

Lety do Velké Británie už pozastavilo kvůli tamnímu novému kmenu koronaviru více než čtyřicet států světa. Vláda Borise Johnsona si tak nechtěně zkouší, co by pro zásobování země znamenal tvrdý brexit.

Článek

Britské úřady plánují, že nechají otestovat na koronavirus všechny řidiče kamionů mířící přes kanál La Manche do francouzského Calais. Tím by se měla vyřešit krize v britském přístavu Dover, myslí si ministryně vnitra Priti Patelová.

O tom, kolik kamionů uvázlo kvůli francouzskému uzavření hranic v hrabství Kent, se v pondělí diskutovalo a zprávy se značně lišily. Patelová v úterý ráno potvrdila, že jde asi o 1 500 kamionů. Ty se nashromáždily v okolí Doveru od nedělního večera, kdy se Paříž kvůli pandemii rozhodla uzavřít kamionům na 48 hodin svou hranici.

„Testování může probíhat velice rychle, o jeho detailech nyní budou jednat ministr dopravy se svým (francouzským) protějškem. Nechci tedy spekulovat o povaze testování a o tom, jak rychle bude hotové,“ řekla Patelová v pořadu BBC Breakfast.

Ministryně upřesnila, že na dálnici M20 nyní čeká 650 kamionů, dalších 873 parkuje na bývalém letišti Manston. Patelová sice dodala, že počet kamionů se může časem lišit, popřela tak ale dřívější tvrzení ministra dopravy Granta Shappse, který na tiskové konferenci mluvil o tom, že na překročení kanálu čeká pouze 170 nákladních vozů.

Patelová pro televizi Sky News také uvedla, že je v zájmu obou zemí zajistit, aby mohlo zboží přecházet hranice a aby se evropské kamiony mohly vrátit z britských ostrovů domů. Tok zboží přes přístav v Doveru je pro Británii opravdu klíčový – právě tudy prochází na 30 procent veškerého zboží, které země dováží či vyváží.

Řidiči čekající u přístavu dostanou pouze jednu cereální tyčinku za 24 hodin. „Ti řidiči strávili ve snaze překročit kanál La Manche už druhou noc někde zaparkovaní, buď na dálnici, nebo jinde. Mnozí z nich jsou evropští řidiči, kteří se snaží dostat domů na Vánoce, jejich nálada je bídná,“ citoval deník The Guardian Roda McKenzieho, ředitele Asociace pro silniční nákladní dopravu.

McKenzie projevil také obavy o hygienické a zdravotní podmínky řidičů. „Jako země se k nim nechováme dobře v těžkých podmínkách, kterým jsou tito řidiči kamionů nyní vystaveni,“ myslí si.

Kromě výše zmíněných ministrů dopravy se krizí v Lamanšském průlivu zabývají i vůdci obou států, premiér Boris Johnson a francouzský prezident Emmanuel Macron. Johnson Macronovi v pondělí zavolal. Hovor poté označil za „skvělý“ a tvrdil, že obě strany pracují na vyřešení krize, které by mělo přijít během několika hodin.

První účinky krize už ale dopadají na obě strany: japonská automobilka Toyota oznámila, že vánoční odstávka ve dvou britských továrnách, kde pracují asi tři tisíce lidí, začne kvůli problémům se zásobováním dříve a továrny se uzavřou v úterý, resp. ve středu. Stejný osud potká zaměstnance Toyoty ve Francii.

Britské obchodní řetězce pak varovaly, že na Vánoce budou zřejmě v regálech supermarketů chybět některé čerstvé potraviny, zejména hlávkový salát, brokolice, květák a citrusy.

Přísady potřebné k přípravě tradičního britského vánočního oběda, jako je krocan, mrkev, hrášek, pastinák nebo růžičková kapusta, se vesměs produkují či pěstují na britských ostrovech. Některé regály s čerstvými výrobky z Evropy ale mohou být brzy prázdné, vzkazují prodejci.

Tesco nabádá zákazníky, aby nakupovali jako obvykle. Řetězec Brity ujistil, že má nyní ve skladech dostatek zboží až do 25. prosince. Podobně mluví i další řetězce, po výše zmíněném datu je už prý ale situace nejistá.

Reklama

Doporučované