Hlavní obsah

Otevřete hranice a nerozlišujte národnosti, doporučuje Evropská komise

Foto: Profimedia.cz

Evropská komise doporučila členským státům EU pomalu otevřít hranice. (Na snímku eurokomisař Thierry Breton.)

Reklama

Podle doporučení Evropské komise by měly členské země začít pozvolna uvolňovat přísná opatření na hranicích, a to před letní turistickou sezonou.

Článek

„Je to dlouhé a náročné jaro (…) a určitě léto nebude normální pro nikoho z nás,“ řekla na tiskové konferenci místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová.

Evropská komise vyzývá, aby státy následovaly názor vědy, a hlavně nediskriminovaly další členské státy a jejich občany při uvolňování přísných restrikcí. Pokud tedy stát dovolí přicestovat cizincům na své území, měl by to dovolit všem, ne jen těm z vybraných regionů.

„Nemůžete rozlišit jednoho držitele pasu od jiného. Virus nerespektuje žádné hranice. Je daleko důležitější zachovávat obecně přísné hygienické podmínky, ale ne podle státu, ze kterého člověk pochází,“ komentovala téma diskriminace Margrethe Vestagerová.

Vestagerová také zmínila několik „dobrých nápadů“, se kterými přicházejí jednotlivé členské země. Jmenovala například různé specializované webové stránky a telefonní linky, jež zavedlo Řecko.

Již dříve, na konci dubna, přišlo devět států EU s nápadem tzv. covid-19 pasů, tedy zdravotním dokumentem, který by musel mít každý při cestě napříč Unií. Před několika týdny se na tom shodli zástupci Portugalska, Španělska, Francie, Malty, Itálie, Řecka, Kypru, Bulharska a Rumunska. Ti vyzvali Komisi k vypracování jednotného plánu.

Ačkoliv jde v úterním prohlášení Evropské komise především o oživení turismu jako průmyslového odvětí, instituce vyzývá i k tomu, aby země zajistily bezproblémový přesun přes hranice lidem, kteří míří za prací nebo rodinou.

Necestujte nemocní

Také regiony a země s podobnou situací v rámci koronavirové pandemie by měly své hranice otevřít co nejdříve. Tak by měla vypadat první fáze celého uvolňovacího procesu.

Ta druhá by měla otevřít hranice schengenského prostoru, které se zavřely v návaznosti na protipandemická opatření. „Lidé se musí řídit vlastním svědomím a necestovat s příznaky onemocnění,“ upozornila však Vestagerová. Konkrétní datum ale nikdo prozatím nespecifikoval.

V návaznosti na druhou fázi EU dovolí i vstup cizincům, což je aktuálně zakázané. Tady Komise počítá s datem 15. června. Logicky by tedy do té doby měl být uvolněn i schengenský prostor.

Členské země EU již ale s otevíráním hranic začaly před zveřejněním doporučení EK. Německo například bude od víkendu rozvolňovat kontroly na hraničních přechodech, a to s Rakouskem, Švýcarskem, Francií a Lucemburskem. Je nutné dodat, že hranice s Českou republikou německá strana po dobu celé koronavirové krize nehlídala.

Udržitelné cestování

„Změní se celá ekonomika. A turismus výrazně,“ říká francouzský eurokomisař Thierry Breton. Jde o celý turistický ekosystém: hotely, doprava, jídlo, kultura a další odvětví. Evropská unie patří ke světově nejvyhledávanějším turistickým destinacím a turistika tvoří téměř 10 procent evropského HDP.

Breton zdůraznil, že se Evropská komise bude řídit třemi pilíři, které si vymezila, i v revitalizaci evropského turismu. Ekologie, digitalizace a houževnatost, tak popsal eurokomisař ekonomickou strategii budoucích měsíců a let.

Samotné uzavření hranic však zdaleka nedopadá pouze na turismus. Ovlivňuje celé evropské hospodářství. Podle údajů Eurostatu se průmyslová výroba v březnu ve srovnání s únorem propadla o 10,4 procenta, v eurozóně o 11,3 procenta.

Ve svém prohlášení Evropská komise, jak upozornil Breton, zmiňuje důležitou funkci tzv. Green Dealu, tedy Zelené dohody, která stojí v základech dlouhodobé strategie EK. Z hlediska cestování a turismu Komise upřednostňuje zejména rozvoj udržitelného způsobu dopravy.

Ve středu také začíná plenární zasedání Evropského parlamentu. Na programu je mimo jiné i dlouho trvající neshoda o dlouhodobý rozpočet EU. Přestože předseda EP David Sassoli vyzval k „odvaze a ambicióznosti“, přesnější rámec ještě není vůbec jasný.

Reklama

Doporučované