Hlavní obsah

Pán indického všeho. Nejbohatší Ind chce konkurovat Facebooku a Googlu

Foto: https://commons.wikimedia.org/

Indický miliardář Mukeš Ambani chce rozšířit svůj byznys o platformu, kde bude vše.

Reklama

Nejbohatší muž Indie má jasnou vizi. Chce vytvořit platformu, na které mají fungovat sociální média, mobilní bankovnictví, zasílání zpráv… Prostě vše. Tím však jeho apetit nekončí.

Článek

Epidemie SARS v roce 2003 podnítila růst čínských internetových gigantů, jakým je například Alibaba. Podobný úspěch chce nyní zopakovat ve své zemi nejbohatší Ind Mukeš Ambani.

Má k tomu ideální výchozí pozici, například pod jeho konglomerát Reliance Industries spadá kromě řady jiných firem také Reliance Jio - telekomunikační společnost, na kterou je napojený svět aplikací Jio Platforms s online nakupováním potravin či streamováním videa. A ve druhé nejlidnatější zemi světa dokáže oslovit 388 milionů lidí.

„Ambani určitě chce, aby byla Jio Platforms více než jen telekomunikační společností. Chtějí být příští společností Google nebo Tencent z Indie,“ řekl pro CNN Business Wylie Fernyhough, analytik společnosti PitchBook. Podle Taruna Pathaka, který pracuje v konzultační společnosti Counterpoint Research, je „konečným cílem“ stát se vším pro všechny Indy a vybudovat nepostradatelnou platformu pro stovky milionů internetových zákazníků v zemi, uvedl pro CNN Business.

Revoluce na poli gigantů

Zastřešující společnost Reliance Industries zdědil Ambani spolu se svým bratrem po otci. Mukeš vedl její petrochemickou část a díky ziskům z ropy měl dost prostředků, aby z energetické společnosti vybudoval rozsáhlý konglomerát.

Vládci indických mobilních sítí to však nestačí, a pokud chce na subkontinentu vytvořit technologickou protiváhu čínským internetovým obrům a postavit se i gigantům sítě sítí z amerického Silicon Valley, potřebuje ještě víc peněz. Paradoxně mu je dodá jedna z amerických firem - finanční injekci ve výši 5,7 miliardy korun pošle Facebook, který za to získá 9,99procentní podíl v Jio Platforms, a další miliardy připlují od dalších investorů. Tyto nákupy mimochodem ohodnotily celou firmy na zhruba 65 miliard dolarů.

„Tento recept bude rozšířen, aby sloužil dalším klíčovým zúčastněným stranám indické společnosti,“ uvedl Ambani pro CNN Business. Dohoda ještě čeká na schválení, ale jasně z ní vyplývá, že se Ambani a Facebook snaží vytvořit „nějakou platformu, která obsáhne vše od mobilního bankovnictví, zasílání zpráv, sociálních médií, až po banku“, řekl Fernyhough pro CNN.

Podobně funguje v Říši středu oblíbený WeChat od čínského Tencentu. Jio Platforms má však na rozdíl od čínské konkurence výhodu - vlastní masivní mobilní síť, na kterou se může spolehnout při budování základny zákazníků.

Potraviny jako cesta k nadvládě

Cestou k cíli má být podle analytiků expanze na trhu s potravinami. Ty totiž podle údajů Bernstein Bank tvoří 70 procent obratu indického maloobchodu. A celých 90 procent prodejů potravin probíhá bez větší organizace v tzv. „kirana stores“, tedy v malých rodinných buticích.

S tím, jak bude Indie bohatnout, očekávají analytici do roku 2025 zdvojnásobení celého trhu z 676 miliard dolarů v roce 2018 na téměř 1,3 bilionu dolarů.

Online nakupování není v zemi žádné terno, ale podle výzkumné společnosti Forrester dojde k jeho růstu, protože koronakrize mění nákupní zvyky u lidí. A kdo jiný by u toho měl být než Jio Platforms.

JioMart zahájil provoz minulý rok a jeho cílem je přesvědčit třicet milionů malých obchodů, aby obchodovaly na jeho platformě. K tomu má také přidat pomocnou ruku aplikace WhatsApp od Facebooku, kterou používá skoro třetina místních jako hlavní platformu pro posílání zpráv.

Silná konkurence a splacení dluhů

JioMart a WhatsApp/Facebook „zkomplikují život pro Amazon a Flipkart, protože Amazon ani Flipkart nejsou vybaveny k poskytování potravin v Indii v jejich aktuálním formátu“, okomentoval konkurenci pro nejbohatšího Inda Satish Meena, analytik společnosti Forrester.

Podle některých obyvatel, kteří objednávali základní potraviny na Amazonu, trvá doručení zboží moc dlouho, a proto se vracejí k místním obchodům s potravinami, z nichž mnozí obchodují na WhatsAppu. A představují tak příležitost pro Ambaniho, aby ukázal, že to umí lépe.

Jeho JioMart může pomoci odstranit tradiční slabiny maloobchodu, tedy například horší sledování zásob. Pokud Ambani uspěje, může to znamenat revoluci na indickém trhu.

Zároveň by tím nejbohatší Ind vyřešil i jiný problém, získal by díky tomu dost peněz na splácení dluhů, které při rychlé expanzi nakupil. Miliardář na loňském zasedání akcionářů řekl, že chce dostat dluh Reliance Industries na nulu do března roku 2021. Jenže to se určitě nepodaří, mimo jiné kvůli nevídanému propadu cen ropných produktů. Od března 2020 má společnost dluh přes čtyřicet miliard dolarů.

Reklama

Doporučované