Hlavní obsah

Pardubickému letišti by z mnohamilionové ztráty mohla pomoct nová linka na Ukrajinu

Rozhovor s ředitelkou Letiště Pardubice Hanou Šmejkalovou.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Vloni skončilo Letiště Pardubice se ztrátou 16 milionů korun. Letos budou čísla zřejmě ještě horší, letiště totiž doplatilo na zákaz létání Boeingů 737 MAX. Pomoct by ale mohla nová pravidelná linka na Ukrajinu. Se ztrátami se potýkají i jiné regionální terminály.

Článek

Letiště Pardubice žije z několika pravidelných linek a zbylých charterových letů, nákladní přepravě se pravidelně nevěnuje. Uzemnění boeingů tak pro něj bylo velkou ranou. Zatímco v loňském roce přepravilo 147 tisíc pasažérů, v letošním roce se odhaduje, že jich bude jen 90 tisíc.

„Uzemnění boeingů je důvod, proč nám tak výrazně poklesl počet cestujících, charterová sezóna se nám smrskla na velice malé množství, ze všech letů uděláme zhruba jednu čtvrtinu a to je velmi málo. Cestovní kanceláře volily větší jistotu a velkou část letů převedly na pražské letiště,“ popisuje těžké období ředitelka Letiště Pardubice Hana Šmejkalová.

Původní odhady a plány přitom vypadaly úplně jinak. V minulém roce Letiště Pardubice investovalo 256 milionů do nového terminálu a počítalo s přepravou až 180 tisíc pasažérů za tento rok.

Pro Pardubice je klíčová spolupráce s leteckými společnostmi. I z toho důvodu se několikrát řešila změna názvu třeba na Praha-Východ, což je neoficiální název, který se při jednání používá.

Záchrana? Nová linka z Ukrajiny

Zmírnit ztráty by pardubickému letišti mohl nový dopravce. „Pokud vše dobře dopadne, od 22. října k nám bude třikrát týdně létat ukrajinský přepravce, a pokud obdrží všechny dodávky letadel, od prosince by mohly létat čtyři linky týdně,“ říká Šmejkalová. Ve ztrátách je letiště i proto, že nedávno investovalo do nového terminálu.

Regionální letiště ve ztrátách, kromě Brna

Ztrátová jsou ale i další regionální letiště. Karlovy Vary skončily loni v minusu 9,1 milionu korun, oproti roku 2017 to je ale zlepšení o více než šest milionů korun. Ačkoliv meziročně vzrostl počet cestujících na dvojnásobek, tedy 45 tisíc lidí, bude podle majitele letiště – Karlovarského kraje, ztrátový i letošní rok.

Ostravské letiště Leoše Janáčka před pár dny zprovoznilo novou nákladní linku mezi Asií, což mu může finančně pomoct. V loňském roce snížilo ztrátu na 8,2 milionu korun při tržbách 193 milionů korun. Z Ostravy se létá pravidelně do Londýna a v řešení jsou i linky do Vídně a Mnichova. Za loňský rok letiště odbavilo 377 936 pasažérů.

Naopak brněnské letiště v Tuřanech zažívá silné časy a uzemnění Boeingů 737 MAX se ho nijak výrazně nedotklo. Za celý loňský rok odbavilo 500 727 cestujících a další růst se očekává.

Reklama

Doporučované