Hlavní obsah

Peklo, nebo pokrok? Komplikace v možné vládě ODS a Pirátů

Foto: Jan Mihaliček

ODS by do vlády s Piráty šla, ale jen když bude mít premiéra.

Reklama

Chtěli se spojit proti Babišovi, ale teď je rozděluje jiné téma: klimatický balík EU, který mimo jiné zakazuje auta s klasickými motory.

Článek

Podle občanských demokratů je to „cesta do pekel“, zatímco podle Pirátů „pokrok, který nelze zastavit“. Mohou vůbec strany Petra Fialy a Ivana Bartoše s tak odlišnými názory na nový klimatický balíček EU usednout po volbách ve společné vládě?

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

„K tomu, s čím přišel Brusel, nemůžeme mlčet, tohle bude těžko stravitelné. Cena za snížení emisí oxidu uhličitého o 55 procent do roku 2030 bude ohromná. A náklady ponesou všichni, protože zdraží všechno - bydlení, topení, doprava, potraviny,“ říká místopředseda ODS a europoslanec Alexandr Vondra.

„Zelená ekonomika je realitou, s níž se jen ODS zatím nedokázala smířit. To je celoevropský kurz, na kterém je konsenzus. Česko není v pozici, kdy by to dokázalo zastavit nebo otočit kormidlem,“ namítá pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík.

Doposud se zdálo, že hlavním tématem říjnových voleb bude rozhodnutí o pokračování éry Andreje Babiše (ANO). Jeho odpůrci cítili po letech porážek optimismus – teď by to konečně mohlo vyjít a příští vládu vytvoří sestava Spolu (ODS, lidovci, TOP 09) s koalicí Pirátů a Starostů. A hnutí ANO bude odsunuto do opozice.

Jenže teď se objevilo nové velké téma, které ODS a Piráty rozděluje víc, než je spojuje odpor k Babišovi. Jsou to radikální zelené plány EU, které Brusel představil v červenci. Nejvíc emocí v klimatickém balíku vyvolává zákaz prodeje nových aut s benzinovými a naftovými motory od roku 2035.

„My prostě nesmíme připustit, aby čeští občané kvůli takto rychlému absurdnímu plánu přicházeli o práci. A když vidíte ceny elektroaut, tak si to většina lidí nebude moci dovolit,“ říká poslanec a ekonomický expert ODS Jan Skopeček.

„Čím dřív se změnami začneme, tím líp,“ namítá pirátská poslankyně a expertka na životní prostředí Dana Balcarová.

Europoslanec za Piráty a velký podporovatel unijního green dealu Mikuláš Peksa dokonce schválené cíle nepovažuje za radikální, sám v Bruselu prosazoval ještě rychlejší snižování emisí: „Buď chceme čistý štít, nebo si poneseme špinavou zátěž do budoucna.“

Předseda Pirátů Ivan Bartoš se snaží radikální hlasy uvnitř strany mírnit. Říká, že Piráti spíše chtějí lidi a firmy pozitivně motivovat, ne je k něčemu nutit zákazy. „Například u automobilů rozhodně nejsme pro zákaz spalovacích motorů, Češi musí mít nadále možnost volby. Navrhovaný balíček může být velkou příležitostí, pokud ho vláda dokáže rozumně promítnout do naší legislativy,“ překvapil Bartoš.

Jsou tak velké rozdíly v pohledu na tak klíčovou věc zásadní bariérou pro vznik budoucí vlády?

Občanští demokraté ani Piráti napřímo neodpověděli. Jen upozornili, že větší problém je s Babišovým hnutím ANO a jeho nejasným postojem ke klimatickému balíčku.

„Vždyť Babiš je tím, kdo to zavinil. On mohl na třech summitech, kdy se klimatický balíček dojednával, včas zasáhnout, ale trestuhodně selhal,“ upozorňuje Alexandr Vondra z ODS na nečinnost premiéra.

Například mu vytýká, že neprosadil jadernou energetiku jako čistý zdroj, což by výrazně usnadnilo financování plánované stavby nových reaktorů. Nebo že kývl na urychlení nákladných opatření v prvním pilíři klimatického balíku (boj s uhlíkem), zatímco kroky ve třech zbývajících pilířích zpomaluje.

„Přitom opatření k zelenějšímu zemědělství, ochraně biodiverzity a vody v krajině, či zavádění cirkulární ekonomiky by přinesly rychlejší výsledky a stály by míň peněz,“ míní Vondra.

Mikuláš Ferjenčík z Pirátů míní, že Andrej Babiš ani nemá žádný názor na zelenou politiku a dělá jen to, co je výhodné pro jeho byznys nebo politiku. „Třeba teď si vláda prosadila změnu státní podpory obnovitelných zdrojů. Zvýšila ji u bioplynek, protože to je Babišův byznys, a snížila u solárů, protože ty nemá rád prezident,“ říká.

Občanští demokraté a Piráti nakonec společný kabinet kvůli neshodám ohledně klimatického balíčku nevylučují, ale v ODS je čím dál častěji slyšet jedna podmínka: Museli bychom v té vládě být silnější, kteří obsadí premiérský post, jinak to nemá cenu.

Jako první s prohlášením, že Pirátům by menšinového partnera v případné příští vládě dělat nechtěl, přišel v rozhovoru pro Právo jihočeský hejtman Martin Kuba. „Nedokážu si vůbec představit, že ODS bude dělat Pirátům minoritního partnera. Ta hra by podle mého neměla být o tom, jestli za každou cenu sedět ve vládě, ale o tom, jak prosadit svou představu.“

A teď se k němu připojil Alexandr Vondra: „Opravdu nevím, co by dokázalo přesvědčit lidi v ODS, aby dělali přidavače na pirátské barikádě. Ale pokud chtějí vicepremiéra pro digitalizaci, proč ne.“

Občanští demokraté si zároveň moc dobře uvědomují dilema - jestli je horší vláda s populistou Babišem a jeho obřím střetem zájmů, nebo se zelenými Piráty a jejich revolučními ideály.

„Piráti jsou ideově jinde než ODS a to je asi všem jasné. Na straně druhé, samotný Babiš je také jinde a pro větší racionalitu zelených plánů v Bruselu nic neudělal. Rozdíl oproti Pirátům je ten, že Babiš pro domácí publikum říká ostré věty, ale v Bruselu je to pak často jinak,“ říká poslanec ODS Jan Skopeček.

Reklama

Doporučované