Hlavní obsah

Pětina Pražanů by v případě ztráty zaměstnání uvažovala, že půjdou řídit alternativní taxík

Přehledně: Jak Pražané vnímají Uber, Bolt a taxikáře.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Po pěti letech fungování zná podle aktuálního průzkumu firmy jako Uber nebo Bolt v podstatě každý Pražan. Průzkum také ukázal, že kromě dopravní služby vnímají obyvatelé hlavního města tyto firmy i jako zdroje možného přivýdělku.

Článek

Poslanecká sněmovna v současnosti projednává novelu zákona o silniční dopravě, která má po přibližně pěti letech vyřešit situaci alternativních taxislužeb. Tedy firem, jež stále do značné míry podnikají v rozporu se zákonem.

Pokud by zákon byl schválen v podobě, v jaké ho navrhlo ministerstvo dopravy, zrovnoprávnil by mobilní aplikace s taxametry a prostřednictvím několika dalších dílčích změn by umožnil firmám, jako je Uber nebo Bolt (dříve Taxify), legálně fungovat v českých městech.

Svaz obchodu a cestovního ruchu spolu s agenturou Ipsos připravily průzkum veřejného mínění, který se zabývá tím, jak Pražané klasickou i alternativní taxislužbu vnímají.

Podle průzkumu zná alternativní taxislužby 97 procent Pražanů. Nadpoloviční většina (53 procent) je i v posledních třech letech využila, klasické taxíky ale stále vedou s 63 procenty.

Na hypotetickou otázku, jakou službu by využili, pokud by nefungovala MHD, odpovědělo nejvíc lidí, že taxislužbu Uber (41 %), druhé skončily běžné taxíky s 27 procenty, Bolt by si objednalo 11 procent respondentů.

Dobrou zkušenost s běžnou taxislužbou má 80 procent dotázaných, 18 procent naopak negativní. Nejčastějším původcem špatné zkušenosti je předražená jízda (65 %), následuje dlouhá cesta, jízda bez účtenky a dlouhé čekání.

Pozitivní zkušenost s alternativami má 49 procent Pražanů, jen dvě procenta mají negativní zkušenost. Velká část (49 procent) buď neví nebo neuvádí ani negativní, ani pozitivní zkušenost.

Vzhledem k tomu, že jednou z odlišností obchodního modelu alternativ je „zaměstnávání“ řidičů z řad „amatérů“, ptal se průzkum i na to, zda by v případě ztráty zaměstnání Pražané uvažovali o přivýdělku jako řidiči pro některou z tzv. ride-hailingových služeb.

Více než pětina (22 %) respondentů odpověděla, že ano. Ve věkové skupině 18 až 29 let by to bylo 27 procent lidí.

Poněkud v rozporu jsou reakce respondentů ohledně (de)regulace taxikářského odvětví. Tři čtvrtiny by byly proti vyhlášce či zákonu, který by zakázal služby jako Uber a Bolt. Pro připomenutí, současná kombinace zákona a pražské vyhlášky stále fungování těchto služeb nedovoluje. Zároveň by ale 41 procent Pražanů nechtělo uvolnit administrativní nároky na profesi taxikáře. Pokud ale k tomu nedojde, nemohou být služby jako Uber a Bolt v současné podobě legální.

Průzkum byl proveden prostřednictvím on-line panelu na vzorku 620 Pražanů ve věku 18 až 65 let. Průzkum zpracovala agentura Ipsos, jeho zadavatelem byl Svaz obchodu a cestovního ruchu, jehož členem je mimo jiné i česká entita společnosti Uber.

„Průzkum ukázal, že každý druh služby si najde svoje zákazníky. Klasická i alternativní taxislužba má zákazníky, kteří ji chtějí používat. Důležité také je, že lidé chtějí mít liberální prostředí, které umožní co nejvíce variant, a nechtějí, aby stát nebo město nějak svazovaly možnosti, které mohou používat,“ interpretuje poznatky z průzkumu prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Podle něj má konkurence nadnárodních firem postavených na aplikaci za následek zkultivování celého trhu. Podobně jako podle něj rozvíjející se možnosti bezkontaktního placení snižují nutnost měnit velké částky ve směnárnách, které mají v Praze mezi turisty podobně nevalnou pověst jako taxikáři.

Reklama

Doporučované