Hlavní obsah

Piloti upozorňovali na problémy Boeingů 737 už před etiopskou havárií

Boeing aktualizuje systém MCAS. Piloti dřív ani nevěděli, že existuje.Video: Karolína Štuková

 

Reklama

Piloti linek American Airlines varovali Boeing ohledně bezpečnostních problémů na letounech 737 MAX už na schůzce v listopadu loňského roku. Problémem se začali zabývat po tragické nehodě v Indonésii a před následnou tragickou havárií v Etiopii.

Článek

Skupina pilotů se snažila podle The New York Times celou nápravu urgovat, výrobce letadel se však k situaci aktivně nevyjadřoval. Slíbil ale, že problémy v softwaru opraví. Žádná změna však nenastala a o čtyři měsíce později přišla další tragédie, když v dalším letounu 737 MAX zemřelo v Etiopii 157 lidí.

Boeing má nyní všechna letadla 737 MAX uzemněna a společnost aktualizuje softwarový systém MCAS. Tento systém (Maneuvering Characteristics Augmentation System) slouží k vyrovnávání letu, pokud by se příliš zvedl nos stroje a hrozila ztráta vztlaku a neřízený pád.

Piloti si také stěžovali, že o MCAS, což byla pro typ 737 MAX úplná novinka, až do havárie v Indonésii ani nevěděli. „Tihle lidé ani nevěděli, že ten zatracený systém je v letadle, nevěděla to spousta dalších,“ řekl Mike Michaelis, šéf bezpečnosti pro odbor pilotů.

Boeing nicméně trvá na tom, že tento systém nepředstavuje bezpečnostní riziko.

Při jednání se společností Boeing v loňském listopadu, které bylo tajně nahráváno, piloti amerických aerolinek vyjádřili znepokojení nad bezpečností systému MCAS. Místopředseda Boeingu Mike Sinnett na to reagoval: „Nikdo ještě nedospěl k závěru, že příčinou tragédií v letadle byl právě tento nedostatek.“

Později na schůzce dodal: „Nejhorší věc, která se kdy může stát, je tragédie, jako byla tato, a ještě horší by bylo, kdyby se to stalo znovu.“ Právě to se ale v březnu v Etiopii stalo a při havárii velmi podobné té indonéské zemřelo 157 lidí na palubě Boeingu 737 MAX.

Boeing se k únikům z listopadové schůzky odmítl vyjádřit a uvedl pouze, že se zaměřuje na spolupráci s piloty, leteckými společnostmi a globálními regulačními orgány, aby potvrdili aktualizaci programu MCAS a poskytli další školení a vzdělávání, která umožní bezpečně vrátit letadla k letu.

Reklama

Související témata:

Doporučované