Hlavní obsah

Pilulka září na pražské burze. Její akcie vyrostly o 120 procent

Foto: Seznam Zprávy

Hodnota akcií Pilulka.cz na burzovním trhu START od 26. října do 16. února vzrostla z 500 na 1100 korun, tedy o 120 procent.

Reklama

Pilulka je zdaleka nejúspěšnější titul na pražské burze START. Jejímu podnikání výrazně pomohla koronakrize. I proto v posledních dnech její akcie strmě rostou. Za týden zhruba o 30 procent.

Článek

Vstup lékárenské společnosti Pilulka.cz na pražskou burzu, respektive její trh pro malé a střední podniky START, byl jednoznačným úspěchem. Od 26. října loňského roku hodnota jejích akcií vzrostla o 120 procent.

Strmý růst zaznamenávají akcie Pilulky i v posledních dnech, kdy přidávaly kolem deseti procent denně. Za poslední týden se tak jejich hodnota navýšila zhruba o třicet procent.

Jde tak o jednoznačně nejúspěšnější společnost na trhu START v posledních měsících. Od října další dvě nejúspěšnější firmy na burze - eMan a Karo Invest - vzrostly „jen“ o desítky procent.

V průměru rostla hodnota akcií Pilulky za 76 obchodních dnů o 1,08 procenta denně. Při vstupu na burzu se akcie prodávaly za 500 korun za kus, dnes už jsou na hodnotě 1100 korun. Zájem investorů zvýšil pozitivní vliv koronavirové krize na podnikání firmy.

Krize pomohla on-line prodejům

Pilulka.cz, která patří mezi tři přední provozovatele lékáren v Česku, se zaměřuje primárně na on-line prodej léků a dalšího zboží. V tuzemsku podle zářijových údajů provozovala 32 kamenných prodejen a dalších 120 franšízových provozoven. Zhruba třetinu tržeb firma tvoří v prodejnách, kolem 70 procent na internetu.

Hospodaření firmy výrazně podpořila koronavirová krize, kdy všeobecně rostou on-line prodeje kvůli zavřeným obchodům i snaze co nejvíce omezit sociální kontakty.

V kamenných prodejnách činí většinu prodejů léky na předpis (55 procent), které se v žádné zemi, kde Pilulka působí, nesmí prodávat on-line. Třetinu prodejů zaujímají volně prodejné léky a 15 procent potravinové doplňky.

Pro firmu důležitější on-line tržby jsou z hlediska kategorií výrazně odlišné. Volně prodejné léky tvoří pouze 19 procent on-line tržeb a jsou součástí jen každé druhé objednávky. Nejvíce se přes internet prodává kosmetika a drogerie (24 procent), výživové doplňky (20 procent) a potřeby pro matku a dítě (19 procent).

Letošní rok poprvé v zisku?

V minulém roce se podle předběžných údajů tržby Pilulky zvýšily o 35 procent, v on-line prodejích dokonce o polovinu. Firma stále není zisková, provozní zisk by se měl do černých čísel dostat letos, v čistém zisku by mohla být příští rok.

V Česku má Pilulka zhruba 20procentní tržní podíl na on-line lékárenském trhu. Firma vedle toho působí také na Slovensku, kde podíl činí až 35 procent a své služby rozšiřuje v Rumunsku. V této zemi se on-line prodeje lékárenského zboží teprve rozjíždí. Letos Pilulka plánuje expandovat do Maďarska.

Zatím bez léků na předpis

Růst podnikání Pilulky prozatím omezuje zákaz on-line prodejů léků na předpis. S trváním pandemie ale bude sílit tlak na to, aby se i tyto léky daly prodávat přes internet. V současnosti se smí v Evropě prodávat jen v několika zemích, mezi ně patří Německo, Británie, Švýcarsko či Nizozemsko.

Pilulku založil podnikatel Petr Kasa společně se svým bratrem Martinem v roce 2012. Dřív společně vybudovali obchod s elektronikou Kasa.cz.

Skupina Pilulka působí na českém a slovenském trhu od roku 2013 a na rumunském trhu od konce roku 2018. Společnost zaměstnává přes 380 lidí, převážně se zdravotnickým vzděláním.

Největší lékárenskou sítí v Česku je Dr. Max ze skupiny Penta, která má 460 poboček. Firmě loni v Česku stouply tržby za prodej zboží a služeb meziročně o 11,5 procenta na 20,01 miliardy korun. Mezi další velké hráče patří Benu a Lékárna.cz.

Celkem na českém trhu působí podle údajů Státního ústavu pro kontrolu léčiv přes 2500 lékáren, počet kamenných lékáren v posledních pěti letech stagnuje až mírně klesá.

Lékárny v Česku každoročně za léčiva a zdravotnické prostředky utrží kolem 70 miliard korun.

Reklama

Doporučované