Hlavní obsah

Piráti se propadli i v unikátním volebním modelu. Jak se teď rýsují volby?

Foto: Kateřina Mahdalová, Seznam Zprávy

Piráti nyní přišli o vedení v průzkumech.

Reklama

V unikátním modelu, který Seznam Zprávy sestavují ze všech průzkumů, se Pirátská strana posouvá na druhé místo a hnutí ANO se vrací do čela.

Článek

Nepříznivá situace v souvislosti s koronavirem, která přinesla velkou jarní krizi důvěry vůči vládě a politikům vůbec, pominula.

V současné době lidé, kteří jsou v tuto chvíli rozhodnutí jít k volbám, znovu dost přesvědčivě preferují hnutí ANO. Padesát dní před sněmovními volbami se po několikaměsíčním vedení Piráti posouvají na druhé místo.

Vážený průměr všech modelů (poll of polls) je nejpřesnější odhad, jak by v danou chvíli dopadly volby. S každým novým průzkumem se pak tento model zpřesňuje. Grafy vycházejí z volebních modelů relevantních agentur.

Na dosavadní vývoj modelu měly vliv nejen vysoké jarní hodnoty, které agentury naměřily pirátské straně, ale také zmíněná krize důvěry vůči politikům, zejména těm vládním.

Modely v žádném případě nepredikují výsledek voleb, ale ukazují současné nálady ve společnosti.
Martin Buchtík, ředitel agentury STEM

„Současný vývoj je třeba sledovat z delší časové perspektivy. Po odeznění jarní vlny epidemie covidu-19 se voliči vracejí k hnutí ANO. Ostatní strany je nedokázaly dlouhodoběji oslovit. Na druhou stranu přibývá lidí, kteří sice k volbám jít chtějí, ale nevědí, koho volit,“ řekl Seznam Zprávám sociolog Martin Buchtík, ředitel agentury STEM, která dnes představila zatím poslední volební model. V něm naměřila hnutí ANO více než 31 procent, zatímco Piráti se v něm propadli pod 20 procent.

„Rozhodně ale čtvrtina potenciálních voličů sama deklaruje, že ještě není rozhodnutá, koho volit a jestli vůbec k volbám půjde. Proto modely v žádném případě nepredikují výsledek voleb, ale ukazují současné nálady ve společnosti,“ dodal.

Jak se počítá poll of polls

🟠 Nový přepočet probíhá jednou týdně podle metodologie Mandáty.cz. Vážený průměr se přepočítává každý čtvrtek (= prostředek týdne). Klíčová je totiž doba, která od doposud zveřejněných průzkumů uběhla, jelikož názory potenciálních voličů se v čase vyvíjejí.

🟠 Přepočet vážených hodnot: Každý jednotlivý průzkum je zohledněn tou měrou, jakou je aktuální k dnešnímu datu (např. po uplynutí kalendářního měsíce se jeho váha půlí). Fakticky to znamená, že průzkum před měsícem má vyšší váhu než průzkum před dvěma měsíci – čili výpočty hodnot se v čase stále více zpřesňují.

🟠 Datum průzkumu: Všechny agentury provádějí průzkumy v nějakém časovém rozpětí. Za datum průzkumu považujeme středové datum, kdy průzkum probíhal, nikoli datum jeho zveřejnění.

Reklama

Doporučované