Hlavní obsah

Plná baterka za okamžik. Tchajwanci vymysleli, jak nečekat u nabíjení skútru

Podívejte se, jak lze dobít skútr za šest vteřin. Tchajwanci mají unikátní stanice.Video: Jan Marek

 

Reklama

Elektrifikace osobní dopravy naráží kromě moc vysoké ceny za vozy do zásuvky i na další problém: nedostačující síť dobíjecích stanic. Minimálně pro skútry ale přichází s řešením startup z Tchaj-wanu a už s ním expanduje i v Číně.

Článek

Startup Gogoro je největší výrobce skútrů na Tchaj-wanu. Víc ho ale proslavil unikátní nápad, díky kterému řidiči nemusí čekat u nabíjení baterií. Přišel totiž se stanicemi, kde si je mohou lehce vyměnit za jiné průběžně dobíjené.

Kilometr za korunu

Systém funguje pomocí aplikace, kterou si řidiči předplácí, aby si baterie na stanicích vůbec mohli měnit. A pak platí všechnu energii, kterou projedou. Cena za nejlevnější předplatné je v přepočtu 9,6 dolaru, tedy asi 210 korun měsíčně. Přičemž za amperhodinu si společnost účtuje 0,07 dolaru, což je asi koruna a padesát haléřů. Odhadem tak při jízdě městem vyjde 20 kilometrů asi na 22 korun.

Tchajwanský startup Gogoro

Kolik lidí jezdí jeho skútry: 370 000 řidičů

Rozšíření nápadu na Tchaj-wanu: 2 000 stanic

Obliba stanic: 265 000 výměn/den

Obrat firmy za 5 let: přes jednu miliardu dolarů

Plná „nádrž“ za pár vteřin a levnější skútr

Kapacita jedné tzv. GoStation se pohybuje od 24 do 30 baterií, které se průběžné napájí ze sítě. Aby se infrastruktura zbytečně nepřetěžovala, startup prý navíc používá cloudovou technologii, pomocí které navádí přes aplikaci řidiče k nejoptimálnější volbě pro něj i pro město.

Výměna baterie na místě zabere asi šest sekund.

Skútry Gogoro si navíc lze koupit bez baterie, čímž prý jejich majitelé ještě víc ušetří. S nápadem teď firma poprvé expanduje, a to na čínský trh s více než 300 miliony řidičů skútrů. Do konce roku tam otevře 80 stanic kompatibilních se stroji od dvou tamních značek a nových partnerů startupu, načež se mají přidávat další.

Proč expanze do Číny, a co Evropa?

Čína je pro tchajwanský nápad ideální také proto, že do roku 2025 tam kvůli nové legislativě o znečišťování opustí vozový park až 250 milionů plynových a dieselových aut, a jako taková navíc může posloužit jako zkušební a vzorové pole pro další expanzi startupu. Jako třeba do Evropy, kde města jako Paříž oznámila snahu o snížení provozu aut ve svých ulicí – konkrétně v srdci Francie mimo jiné snížením počtu parkovacích míst na polovinu a omezením maximální povolené rychlosti.

Gogoro oznámil vstup na čínský trh nedlouho potom, co avizoval svůj vstup na burzu pro technologické firmy NASDAQ v New Yorku, a to pomocí takzvané specializované akviziční společnosti (SPAC). V tomto případě se tchajwanský startup spojí v prvním čtvrtletí příštího roku s firmou Poema Global Holdings a burzovní debut by ho měl ohodnotit na 2,35 miliardy dolarů.

Reklama

Doporučované