Hlavní obsah

Po čtyřech letech v Kvasinách: Napětí a strach místních pominul, pomohly miliony

Před čtyřmi lety způsobil rychlý rozvoj automobilky ve východočeských Kvasinách problémy. Nyní se situace uklidnila.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Kvasiny zvládly překotný rozvoj průmyslové zóny a díky penězům Škodovky i státu se z regionu opět stalo snesitelné místo k životu.

Článek

Rychlý rozvoj průmyslové zóny v Kvasinách na Rychnovsku obrátil před čtyřmi lety poklidný region v podhůří Orlických hor úplně naruby.

Začala kolabovat doprava, vznikaly černé ubytovny. Automobilka Škoda Auto a její subdodavatelé v krátkém čase nabrali tisíce nových pracovníků, velká část z nich byli cizinci zaměstnaní přes agentury a místní obyvatelé si stěžovali, že se večer bojí vycházet na ulici, protože je opilí zahraniční dělníci obtěžují.

Po čtyřech letech se však situace obrátila.

Přelomový moment nastal ve chvíli, kdy se do situace vložila automobilka, kterou do té doby zaměstnával pouze rozvoj vlastního areálu. „Škodovka se k tomu nejdřív stavěla tak, že to není její problém, že oni jsou jen zaměstnavatel. Když se začala angažovat, situace se určitě zlepšila, i když víme, že doby, kdy jsme byli klidná vesnice, už se nevrátí,“ popisuje starostka Kvasin Alice Nováková. Její obec, která má zhruba půldruhého tisíce obyvatel, totiž rozvoj odnesla nejvíc. „Automobilku máme doslova za plotem, jedna brána do areálu je přímo v obci.“

Zklidnění vnímá i sousední Rychnov nad Kněžnou. „Řekla bych, že Škoda Auto si uvědomuje, že region je přeplněný a přehuštěný. Situace se v posledních letech opravdu zlepšila, spolupráce automobilky s obcemi je mnohem lepší, než byla,“ potvrzuje situaci místostarostka Rychnova nad Kněžnou Jana Drejslová z ODS.

Podle místních politiků situaci uklidnilo především to, že se změnilo složení zaměstnanců automobilky v Kvasinách. Zatímco v roce 2015 tu většinou pracovali lidé zaměstnaní prostřednictvím agentur, v posledních letech se z řady z nich stali přímo kmenoví zaměstnanci Škodovky, což se projevilo v tom, jak se chovají na veřejnosti mimo pracovní dobu.

Podle mluvčí kvasinského závodu Martiny Gillichové nyní Škoda Auto zaměstnává jen 950 agenturních zaměstnanců, což je zhruba desetina všech pracovníků továrny. Dalších několik tisíc lidí zaměstnávají subdodavatelé automobilky.

„Rozvoj zóny byl myslím rychlejší, než Škodovka sama v tu chvíli předpokládala. Firma nyní chce, aby se ti lidé v regionu usídlili natrvalo. My také chceme, aby zde žili a měli rodiny,“ míní hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán z ČSSD.

Kolapsy zůstaly

Problém, který i po čtyřech letech zůstává, jsou pravidelné dopravní kolapsy, které přicházejí v čase, kdy se v továrně střídají směny.

A to přesto, že i doprava se oproti roku 2015 zklidnila. „Poklidné podhorské město tehdy najednou čelilo přílivu řádově 12 tisíc zaměstnanců, k tomu tisícům vozidel, které se dvakrát denně střídaly," popisuje krajský policejní ředitel David Fulka.

Naráží tím na situaci, kdy zóna zaměstnala tisíce nových lidí, ale nebyly pro ně vybudovány odstavné plochy, auta parkovala místním před domy, na obecních trávnících a podobně. Automobilka už postavila nová parkoviště, ale v určitém čase se doprava stejně komplikuje.

„Stále reagujeme na aktuální situaci střídání směn,” říká policejní ředitel Fulka.

„Člověk pořád ví, že v půl třetí odpoledne nemůže jet do Rychnova nebo jít se psem, protože se tady valí davy aut a lidí. Už ale aspoň nedochází k situacím, kdy jsme měli v obci i 150 špatně zaparkovaných aut denně,“ popisuje starostka Kvasin.

Byť podle ní policisté ve spolupráci s automobilkou zvládli zkrotit špatně zaparkovaná auta či rozdováděné polské pracovníky, stále existují určité oblasti, které je v regionu ještě potřeba vyřešit. „Pořád nevíme, kolik lidí se nám po obcích vlastně pohybuje, jsou ubytovaní například v rodinných domech na nájemní smlouvy a nemají povinnost se hlásit. Stává se také, že nám křižovatku v obci pravidelně blokují svozové autobusy, které čekají na pracovníky končící směnu.“

S automobilkou navázali spolupráci i rychnovští strážníci, kteří od Škodovky dostali nové služební vozy i finanční příspěvky. „Do roku 2021 se zavázali, že městské policii budou ročně poskytovat dva miliony korun. Bezpečnost je v Rychnově po dvou třech letech určitě vnímána jinak, než tomu bylo na začátku,“ pochvaluje si už citovaná rychnovská místostarostka Drejslová.

Reklama

Doporučované