Hlavní obsah

Po okraj naložená auta bourala u nás i na Slovensku. Jeď a nespekuluj, slyší řidiči přetížených aut

Ilustrační foto

Reklama

Tragédie na Slovensku, kde umíraly i děti a o několik hodin později vážná nehoda u Břeclavi. Obě jsou si v něčem podobné – autobus se srazil s autem, které převáželo těžký náklad.

Článek

Více než čtyři sta nehod zavinil u nás v loňském roce špatný technický stav aut – mezi to spadají právě i špatně naložená nebo přetížená vozidla. Nejsou to selhání jednotlivců, celý systém vede k chybám, říkají experti. Na vině tak nejsou podle jednoho z nich – Romana Budského – rozhodně jen řidiči. Někdo musí náklad naložit, někdo rozhoduje, co a kam se poveze.

Právě zbytečně velký a těžký náklad jen tento týden zřejmě zavinil dvě havárie. Jednou z nich je tragédie na Slovensku, kde nedaleko Nitry zemřelo 12 lidí, z toho 4 děti. Srážku náklaďáku s autobusem nedaleko slovenské Nitry záchranáři označili za nejhorší nehodu za poslední dva roky. Otázkou zůstává, co konkrétně nehodu způsobilo. Jedno je ale jasné – obsah náklaďáku tvořila těžká směs kamenů a zeminy.

Jen o den později se nad ránem srazil autobus se dvěma auty u Břeclavi. Průběh se nápadně podobá té na Slovensku. V tomto případě ale účastníci naštěstí vyvázli jen se zraněními.

„Dodávka vezla na návěsu domácí bazén. Náklad se rozkmital a dodávka bokem narazila do linkového autobusu, který jel v protisměru od Břeclavi na Hodonín. Do návěsu dodávky pak následně narazil ještě osobní automobil," uvedla pro ČTK břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Kdo auta přetěžuje?

Za viníka ve finále lidé často považují jen řidiče, často je to vina více lidí. „To se teď stalo, jak v případě nehody na Slovensku, tak v Břeclavi. Já říkám, že nehoda není následkem individuálního selhání, ale je to selhání celého systému. Málokdy se mluví o tom, co bylo předtím," vysvětluje dopravní expert Roman Budský.

Kdo náklad řidiči naložil, kdo mu povolil jej převézt a kdo zajistil, že bude hmotnost naloženého obsahu v limitu – to jsou otázky, na které zná málokdo odpověď.

Podle Budského mají firmy, které nakládají nálož náklaďákům tendenci otázku limitu hmotnosti neřešit. „Řidičům pak říkají, máš to naložené, jeď a nespekuluj,” dodal Budský.

Problém pak bývá se zrádnými položkami, jako je například písek. „Ten když po cestě zmokne, tak zvlhne a ztěžkne. Pak se může stát, že když auto jede, tak se zřítí”, doplnil Budský.

Statistiky mluví jasně

Jen v minulém roce podle statistik nehodovosti policie 414 nehod zavinila špatná technická způsobilost auta.

Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu zaviní špatný technický stav aut až 14 procent z celkového počtu nehod.

Spolu s technickým stavem vozidla výzkum bere v potaz taky způsobilost řidiče a stav cest. Ze tří procent jsou pak nehody zaviněny pouze technickým stavem auta. Dalších 4 až 6 procent nehod způsobuje kombinace stavu auta a spolupůsobení řidiče.

Reklama

Doporučované