Hlavní obsah

Po Praze i Brno. Centrum města si zvyká na modré parkovací zóny

Řidiči v centru Brna si zvykají na nový systém rezidentního parkování.Video: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

 

Reklama

Už přes týden si řidiči v Brně zvykají na modré parkovací zóny v historickém středu. Kamerový systém na snímání registračních značek kvůli opakování výběrového řízení koupí město až příští rok. V pěších zónách se neomezeně pohybují zásobovací vozy.

Článek

Do centra Brna už raději nejezdím. Netuším, kde můžu parkovat a kde už ne. To jsou časté reakce lidí, které oslovili reportéři Seznam Zpráv, po zavedení rezidentního parkování v historickém centru. V některých ulicích viditelně ubylo aut, počátek projektu však provázejí zmatky. Kamery na kontrolu registračních značek se v historickém středu objeví nejdříve na startu příštího roku. Jak dříve upozornily Seznam Zprávy, do výběrového řízení se přihlásila jediná firma, která navíc zpracovala projektovou dokumentaci.

Také proto vedení města stále jednoznačně nevysvětlilo, jak bude nový systém řidiče kontrolovat a pokutovat. „Ověřování, zda došlo k přestupku, má na starosti městská policie. My jim do toho nijak nechceme zasahovat. Já to čtu tak, že zpočátku budou vůči řidičům vstřícní,” sdělil náměstek brněnského primátora Richard Mrázek z hnutí ANO, který má na starosti dopravu.

Vjezdy do centra hlídají čtyři hlídky strážníků, které díky aplikacím v tabletům skenují registrační značky a ověřují, jestli má řidič oprávnění ke vjezdu do centra. Nově však nekontrolují zaparkovaná auta. V modrých zónách už řidiči neobjeví za stěrači lístky od strážníků, upozornění o možném přestupku dorazí poštovní obsílkou. „Systém má být plně automatizovaný, strážníci by jej kontrolou v podstatě dublovali,” vysvětlil mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Strážníci mají vyhodnocovat přestupky na základě dat, která dostanou ze speciálního auta se snímacími kamerami. Vedení města si je vypůjčilo z Prahy, dva nové vozy za desítky milionů koupí až v následujících měsících. Nasnímaná data se odesílají do systému a v něm strážníci vyhodnotí přestupky. Jak budou úředníci a strážníci v úvodních měsících v udělování pokut striktní, třeba k řidičům neznalým systému, je zatím velká neznámá. „O tom bude rozhodovat magistrátní odbor dopravně správních činností,” sdělil Ghanem.

Město poslalo neurčité vyjádření. „Situace budeme vždy posuzovat individuálně při plné znalosti veškerých skutkových okolností. Proto se také ve věcech přestupků vede správní řízení, jehož smyslem je zjištění skutečného stavu věci a následně dochází k aplikaci příslušných ustanovení právních předpisů,” napsal mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Podle informací Seznamu systém pro rozpoznání registračních značek aut stále není spolehlivý. Auta, která mají reálné oprávnění ke vjezdu do centra, se v některých případech neukazují v databázi. Také proto jsou zatím strážníci benevolentní. „Technické obtíže, které mohly nastat, jsme v průběhu týdne poznali. Většina z nich byla vyhodnocena a odstraněna,” reagoval na problémy Mrázek.

Také řidiči si zatím zvykají na nový systém a často z obav z pokut, které jim paradoxně momentálně příliš nehrozí, do centra nezajíždí. V některých ulicích aut evidentně ubylo. Řidiči často nevědí, že se zlevnilo parkování na hranici modrých zón. Třeba v ulici Za Divadlem řidiči za hodinu parkování zaplatí jen dvacet korun. „Spousta známých nechává auto daleko od centra. Záchytná parkoviště se zaplnila,” sdělil řidič zásilkové služby Zdeněk Smetana. Jeho slova potvrzují data z městské společnosti Brněnské komunikace, která se stará o chod některých parkovacích domů a záchytných parkovišť.

V zásobování firem v centru nastal se zavedením modrých zón další velký obrat. Zásobovací auta mohla dříve do centra zajíždět jen v omezenou dobu, ráno a večer. Pokud mají nyní oprávnění ke vjezdu, mohou se tam nově pohybovat neomezeně. A jak zjistili reportéři v terénu, dodávek přes den viditelně přibylo, třeba i v České nebo na náměstí Svobody.

Jak dříve upozornila MF Dnes, téměř šest tisíc aut, která mají doposud oprávnění pro vjezd do centra, může projíždět i pěšími zónami. „Doposud byla pěší zóna rozdělená na několik menších oblastí. V centru teď platí jediná zóna. Řidiči nyní teoreticky mohou jezdit celou pěší zónou,” potvrdil Ghanem, ale zdůraznil, že jsou v některých místech nainstalované vysouvací sloupky.

Řidiči s oprávněním mohou nyní systému zneužívat a cestu si zkracovat přímo přes centrum. „Kamerový systém však takové jednání odhalí,” dodal Ghanem.

Jak už ale zaznělo, kamery na budovách v centru se objeví nejdřív v lednu příštího roku.

Reklama

Doporučované