Hlavní obsah

Po Praze také Ostrava. Město chce vymýtit ohyzdné reklamy

Foto: město Ostrava

Zdařilá výloha by podle ostravských radních mohla vypadat třeba takto.

Reklama

Historické centrum Prahy je zamořené vizuálním smogem. Změnit to má nový „Manuál pro kultivovanou Prahu“. Stejnou cestou jde nyní i Ostrava. Odstraňuje billboardy, velkoformátové poutače i příliš křiklavé reklamy.

Článek

Plastové trdelníky na barokních fasádách, výlohy polepené fotkami potravin, historické okenice ověšené policemi s matrjoškami. Prahu v posledních letech trápí vizuální smog, zejména křiklavá reklama všudypřítomná výhradně v historickém centru města. Radní Hana Třeštíková proto se svým týmem připravila Manuál pro kultivovanou Prahu, jenž jasně pojmenovává pravidla, která je v centru města třeba dodržet.

„Mrzí mě, když vidím krásné historické fasády pokryté lacinými plastovými cedulemi. Praha je jedinečná, ale pod nánosem reklam se její jedinečnost ztrácí. Reklama přitom nemusí být otravná a nevkusná – krásná výloha či firemní nápis mohou hodnotu místa pozvednout. Proto jsme připravili manuál, který má pomoci vizuální smog omezit,“ říká Třeštíková. Podnikatelům chce Praha prezentovat nejen prohřešky, ale i příklady dobré praxe.

Podobně jako nyní v Ostravě „Manuál umísťování reklamy města Ostravy“, který přináší návod, jak pracovat s venkovní reklamou. „Od minulého roku probíhají jednání s městskými obvody, při nichž jsme upozornili na slabá místa ve veřejném prostoru, který má daný obvod v péči a jež lze definovat jako reklamní smog. Kus práce již udělali v Ostravě–Jih a také v Porubě, kde došlo k odstranění nevhodných reklamních laviček, odpadkových košů s reklamním polepem nebo bantexových plachet. Velkým posunem je úprava smluvních podmínek, díky kterým může obvod ovlivnit reklamní označení provozoven, jež jsou v jejich vlastnictví a které pronajímají,“ říká náměstkyně primátora pro investice Zuzana Bajgarová.

Foto: město Ostrava

Příklad, na němž město ukazuje, jak by se mohly ulice změnit. Jako návod pro tuto konkrétní výlohu (nynější stav nahoře) doporučuje odstranit duplicitní informace, volbu méně křiklavých barev, zrušení takzvaných výstrčů, které nejsou velikostně sladěné, a odstranění reklamního „áčka“ a jeho nahrazení například tabulí uvnitř prodejny.

Z kulturních institucí je již podle ní vidět proměna u Domu kultury města Ostravy, kde byla z prostoru oken v průčelí odstraněná velkoformátová plachta a z míst mezi vstupními dveřmi reklamní bannery. Z okolního prostoru zmizela jedna billboardová plocha a řada nosičů reklam mezi zastávkou a parkem Milady Horákové.

„K nahrazení zbylých reklamních ploch vhodnými nosiči, které budou vhodně zakomponovány do uliční třídy 28. října a nebudou zavírat pohled do parku ani na budovu, by mělo dojít v nadcházejících měsících,“ dodala Bajgarová.

V Ostravě současně již několik měsíců mapují reklamy, které nejsou v souladu s novými pravidly a zákonnými předpisy a degradují veřejný prostor. Soustředí se na odstranění reklamního smogu a ilegálních reklam na pozemcích, budovách nebo mobiliáři, který vlastní město.

Dotační program na obnovu reklamního označení provozoven umožňuje místním podnikatelům získat dotaci až do výše 30 tisíc korun. Žádosti lze podávat už jen do konce srpna. Město ale uvažuje o dalším dotačním programu, vyhlásit by ho mohlo koncem roku.

„Nemyslíme si, že by byli živnostníci a firmy nezodpovědní vůči veřejnému prostoru záměrně. Mnozí jednají v dobré víře, mnohdy proinvestují nemalé prostředky a často mají na každou část instalace povolení z patřičného úřadu. Nicméně doba se mění a chceme-li z Ostravy mít moderní a vkusné město, musíme také začít pečovat o její architekturu a veřejný prostor jako celek. Jedním z nástrojů tak může být vhodná regulace reklamy. Dotační program na obnovu reklamy provozoven pak místním podnikatelům může pomoci pokrýt až 70 % nákladů do maximální výše 30 tisíc korun,“ dodává Bajgarová.

Reklama

Doporučované