Hlavní obsah

Podepsáno. V březnu začne dálnici D4 stavět soukromý investor

Rozhovor s Janem Brázdou, partnerem ve společnosti PwC Česká republika, o dostavbě dálnice D4.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem dostaví francouzské konsorcium DIVia. Smlouvu v pondělí podepsal ministr dopravy Karel Havlíček. Jde o první stavbu dálnice formou PPP projektu v Česku.

Článek

28 let, 30 miliard korun. Dvě čísla, která budí vášně. Na třicetikilometrovém úseku dálnice D4 mezi Háji a Miroticemi si Česko vyzkouší, jestli poprvé bez komplikací zvládne spolupráci mezi státem a soukromým investorem.

Francouzské konsorcium, které v tendru zvítězilo, dálnici dostaví a bude mít pak na starosti i její údržbu a případné opravy. Stát bude stavbu postupně splácet a po čtvrtstoletí od dostavby ji převezme.

Zatímco ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) věří, že projekt poslouží jako vzor i pro další podobné stavby a Češi v tomto směru doženou okolní státy, podle kritiků přichází v nevhodnou dobu, zejména kvůli způsobu financování.

„Stát má oproti soukromým subjektům levnější přístup k financím. V takovém případě by jej proto měl využít a neplýtvat na dražších způsobech financování,“ varoval ještě před podpisem Petr Bartoň, hlavní ekonom investiční skupiny Natland. Zejména proto, že účet pak stejně zaplatí daňoví poplatníci.

Poslanec Ondřej Polanský (Piráti) zase upozorňoval, že projekty PPP se mají využívat v případě, kdy hrozí riziko nárůstu nákladů. V případě D4, kdy stát už vykoupil pozemky, má platné stavební povolení a stavební projekt je hotový, je tak projekt výhodný především pro investora.

Dostavba dálnice D4

První liniová stavba v Česku, která vzniká formou PPP projektu, tedy spoluprací státu a soukromého sektoru.

Dostavbu D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem Vinci Concessions, Vinci Highways a Meridiam, zhotovitelem je společnost DIVia stavební, člen skupiny Eurovia CS.

Vítězné konsorcium dostaví 31,8 km v úseku Háje–Mirotice.

Stavba začala před necelým rokem a má být hotova do konce roku 2024, teprve pak za ni začne stát platit nasmlouvaných téměř 19 miliard korun.

„Stát by si jistě půjčil levněji, ale takhle ta otázka nestojí,“ argumentuje v rozhovoru pro SZ Byznys Jan Brázda, expert na PPP projekty ze společnosti PwC Česká republika, který působil také jako poradce konsorcia vítězných firem Vinci a Meridiam.

„Stát by se neměl do nekonečna zadlužovat, protože čím víc se zadlužuje, tím víc narůstají náklady na jeho kapitál a tím dráž si bude potom půjčovat od investorů. Zejména po době covidu, kdy se náš stát relativně velmi zadluží, bychom měli hledat spíše jiné prostředky, jak pokračovat s výstavbou infrastruktury než se zadlužovat,“ vysvětlil Jan Brázda.

Když se tento projekt povede, přiláká do Česka další investory. Ministerstvo dopravy už teď uvažuje o tom, že by podobným způsobem mohly vzniknout i jiné dopravní stavby, například chystaná D35 mezi Libercem a Lipníkem nad Bečvou, která by výrazně ulevila přetížené nejstarší české dálnici D1.

Stavební práce na D4 začnou v březnu. První řidiči by novým úsekem mohli projet v roce 2024.

Reklama

Doporučované