Hlavní obsah

Podívejte se do útrob nového nejdelšího železničního tunelu v Česku

V právě dokončovaném tunelu bude zavedena rychlost 160 km/h, která je v dnešní době nejvyšší možná na české železnici.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Už za dva týdny, přesně 15. listopadu, projede první vlak jižním tubusem Ejpovického tunelu.

Článek

Od 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, bude zahájen provoz všech vlaků oběma tubusy. Cestující se tím dočkají zkrácení jízdní doby mezi Plzní a Prahou. Reportéři Seznamu nahlédli do nitra jedinečného díla.

Na místě pracuje nyní zhruba stovka lidí. Jižní tubus je již téměř dokončen, je třeba ještě oživit technologie,  dokončit bezpečnostní značení nebo montáž zábradlí. Oproti tomu v tubusu severním je práce ještě mnohem více, v těchto dnech se pracuje zejména na betonáži mezi pevnou jízdní dráhou a kabelovody.

V právě dokončovaném tunelu bude zavedena rychlost 160 km/h, která je v dnešní době nejvyšší možná na české železnici.

„Tunel je součástí přeložky, která zkrátí trať mezi Plzní a Rokycany o 6,1 kilometru. Jeho vybudování má společně se zvýšením traťové rychlosti zásadní vliv na kratší cestování mezi Prahou a Plzní. V průměru se jízdní doba sníží o devět minut, u souprav s naklápěcími skříněmi až o deset minut,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Jak dodal, současně se zvýší bezpečnost železničního provozu, komfort pro cestující a zajistí se i požadovaná propustnost trati. Ejpovický tunel je výjimečný nejen svou délkou, každý ze dvou tubusů měří více než čtyři kilometry, ale i použitím dalších prvků. V tubusech je položena pevná jízdní dráha – kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům. Velký důraz je kladen na zajištění bezpečnosti v tunelech, provoz vlaků zde budou hlídat nejmodernější technologie.

Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015 a trvala 15 měsíců. Ražbu severní tunelové roury zahájili stavbaři v září 2016, dokončili ji loni v říjnu.

Modernizovaný úsek Rokycany-Plzeň je součástí transevropské dopravní sítě a leží na západní větvi III. tranzitního železničního koridoru Praha – Plzeň – Cheb – státní hranice s Německem. Celkové investiční náklady stavby dosahují 6,783 miliardy korun. Projekt je spolufinancovaný EU, příspěvek poskytnutý EU činí 3,5 miliardy korun. Zhotovitelem je sdružení tvořené společnostmi Metrostav a Subterra.

Reklama

Doporučované