Hlavní obsah

Podruhé si moře vzít nedáme. Milion Čechů chystá letní výpad na jih

Foto: Profimedia.cz

Dost bylo covidu, teď je potřeba udělat si radost. Češi se houfně chystají k moři.

Reklama

Lidem se vrací chuť cestovat. Podle odhadů cestovních kanceláří k moři vyjede více Čechů než před rokem. Že nevědí, co je přesně čeká, je moc netrápí. Jistotou jsou testy, v případě týdenního výjezdu až tři.

Článek

„Zájezd na červenec bych ještě neřešila, zavolejte si asi měsíc před odjezdem,“ říká tajemně pracovnice zákaznické linky největší tuzemské cestovní kanceláře Exim Tours na dotaz, za jakých podmínek se hosté otestují na covid-19 na dovolené v Bulharsku.

Dobře to ilustruje současnou situaci v celém cestovním ruchu. Bude covid pas? Nikdo neví. Kde se budete testovat a kolik to bude stát? Přesné informace teď nedostanete. Může to být na letišti za zvýhodněných podmínek pro klienty cestovních kanceláří, ale také v hotelu za asistence zdravotníků. Bude stačit antigenní test, nebo PCR? Doufáme, že A je správně. Vydržte.

Je vidět, že cestovky zatím tápou v mlze, ale klientům to zřejmě až tak nevadí. Oslovení prodejci svorně tvrdí, že o nákup zájezdů s předstihem (first minute) je větší zájem než loni.

Zájezdy prodraží pojištění i testy

„Bez voucherů z loňska budeme asi na 60 procentech zájezdů prodaných ve špičkovém roce 2019. Není to špatné, jsem optimista,“ vyhlíží obchodní ředitel Exim Tours Petr Kostka. Zájem je prý o letní Egypt, Turecko, Řecko i Tunisko, přičemž vedou čtyř- a pětihvězdičkové hotely s all inclusive nabídkou.

Jako by si lidé chtěli vynahradit zážitky, o které je loni připravila pandemie. Poptávce jdou cestovky naproti nabídkou připojištění pro případ, že se účastníci zájezdu před cestou nakazí, případně budou jen v karanténě. V tom případě vrátí peníze, přičemž klient může mít spoluúčast například 20 procent.

„Přes 90 procent zájezdů už prodáváme s covid pojištěním,“ říká Michal Tůma, ředitel cestovní agentury Invia.cz, která přeprodává dovolené mnoha cestovních kanceláří. Pojištění stojí kolem 350 korun na osobu, ale klient si musí zaplatit i standardní pojistku v ceně kolem 900 korun.

Dovolenkáři musejí počítat s dalšími náklady. U týdenních zájezdů bude zapotřebí podstoupit nejméně dva, možná ale tři testy na osobu na celou dobu. První před odjezdem, druhý během pobytu (například v hotelu nebo na letišti při odletu) a další po návratu.

„Klientům říkáme, že pokud budou potřeba v zahraničí testy, zprostředkujeme je. Domlouváme jejich dostupnost i cenové zvýhodnění,“ uvedl ředitel marketingu kanceláře Alexandria Petr Šatný s tím, že testy budou placené a ceny pro klienty v zahraničí se budou lišit. „O ceně nechci spekulovat,“ dodal.

Také podle něj budou prodeje dovolených oproti loňsku lepší. „Čísla komentovat nechci, ale vidíme, že si Češi dlouhodobě nechtějí odpírat dovolenou. Roky po krizích byly vždy velmi silné a letos si chce velká část lidí vynahradit nevydařený loňský rok,“ říká Šatný s tím, že nejvyhledávanějšími destinacemi jsou Bulharsko, Řecko i Turecko.

Zatím to vypadá, že rok 2021 pro touroperátory nebude tak mizerný jako ten loňský, ale k předcovidovým číslům bude mít stejně daleko. Invia.cz v dubnu utržila z prodeje zájezdů pět milionů eur, tedy maximálně čtvrtinu toho, co v předminulém roce.

„I tak jsme příjemně překvapení, protože jsme mysleli, že se first minute nebudou vůbec prodávat,“ líčí Tůma. Místo dvou tisíc objednávek denně z roku 2019 momentálně zájezd zakoupí tisíc lidí denně.

Téměř u všech zemí, kam lze momentálně vycestovat, je před odjezdem nutné vyplnit formulář a mít negativní PCR test. Při odletu vedle formuláře už většinou stačí antigenní test, ale PCR test a pětidenní samoizolace jsou nutné také po návratu do Česka.

„Jen mlhavě se mluví o covid pasu, EU se zatím jen dohodla na tom, že by byl užitečný,“ podotkl prezident Asociace cestovních kanceláří Jan Papež k projektu digitálního dokladu, který by zaznamenával platnost testů, ale i očkování a protilátek. Papež nevěří, že se do července podaří projekt dotáhnout. Potom by se zřejmě musely dál vyplňovat stávající formuláře. Ozývají se i další hlasy, že zvažovaná platnost digitálního průkazu od července, je šibeniční termín.

Přes všechny nejasnosti se podle Papeže zájezdy na léto prodávají dobře. „Letos mají lidé větší chuť cestovat než loni, kdy převládala opatrnost a nejistota,“ říká. „Velký zájem bez voucherů z loňska je například o Chorvatsko a Řecko, které mají věrnou klientelu.“ Dodal, že cestovní kanceláře vyžadují mnohem nižší zálohy než dřív.

Voucher nebo zájezd do zahraničí má nyní podle něj v ruce zhruba jeden milion lidí.

Opět bez rautů

Klienti cestovek jsou prý smíření s tím, že si budou muset hradit a zařídit testy. Kanceláře se většinou snaží zákazníkům vyjít vstříc zřizováním odběrových center v letoviscích nebo zajistit odběr přímo v hotelech.

„Společně s Fischerem už máme testovací místo také v Praze a v květnu budeme otevírat v Brně a v Ostravě. Klientům zajistíme zvýhodněnou cenu PCR testů,“ uvedl šéf Exim Tours Petr Kostka. Cenu podobně jako Šatný z CK Alexandria nepřiblížil.

Kromě testování čekají na turisty v zahraničí i přísnější bezpečnostní pravidla, jako jsou rozestupy, zvýšená hygiena nebo odlišný servis, ve kterém například nebude podáváno občerstvení formou rautů.

Reklama

Doporučované