Hlavní obsah

Podvodníci se přes telefon vydávají za ČNB. Pak z vašeho účtu vysají peníze

Foto: Shutterstock.com

Zloději se přes telefon vydávají za ČNB, ta však tímto způsobem nekomunikuje. Ilustrační fotografie.

Reklama

Útočníci se snaží přes telefon z lidí vylákat údaje, díky kterým se mohou dostat k jejich penězům na účtu. Představují se přitom jménem České národní banky. Ta varuje, že tak klienty nikdy nekontaktuje.

Článek

Česká národní banka (ČNB) upozorňuje na podvodné telefonáty. Volající se v nich vydávají za ČNB a snaží se z lidí vylákat přihlašovací údaje klienta do jeho elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě jako číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti či kód CVV.

„Upozorňujeme, že ČNB takovýmto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje a v žádném případě od nikoho nevyžaduje instalaci neověřeného softwaru, sdělení údajů o platební kartě či údajů pro přihlášení k účtu v bance,“ varuje instituce.

Podvodníci v tzv. vishingových útocích volají z telefonních čísel 244001, 2441022 a 244100111. ČNB doporučuje, aby lidé své osobní ani další citlivé údaje nikomu nesdělovali. Zároveň vyzývá veřejnost, aby na podobné telefonáty nereagovala a rozhodně neposkytovala citlivé informace či finanční prostředky.

Na základě podvodných sdělení totiž mohou o své peníze přijít. „ČNB se dokonce setkala i s případy, kdy telefonující jménem ČNB doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která by jej měla varovat, kdyby došlo k nějaké manipulaci,“ uvedla mluvčí ČNB Denisa Všetíčková.

Dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky.
Denisa Všetíčková, mluvčí ČNB

Tvrzení podvodníků však působí velmi věrohodně. Útočník klienta mnohdy osloví jménem a má například i informací o jeho posledním výběru z bankomatu. „Dokonce využívají tzv. spoofingu telefonního čísla, což znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky,“ upozorňuje Všetíčková.

Pokud se člověk setká s popisovaným podvodným jednáním, měl by kontaktovat Policii ČR a svou banku. Policie rovněž radí, aby lidé své údaje v podobných případech nesdělovali.

Vishingový útok neboli voice phishing, znamená použití telefonu k phishingovým útokům. Nejsou tak časté, jako ty čistě phishingové, a také proto o nich není ve společnosti takové povědomí. Finanční ztráty obětí jsou však často velice vysoké.

Útočníci během hovorů používali manipulativní techniky, které stále vylepšují. Podobné problémy Centrální banka evidovala už letos v létě.

Podvodníci lidi nabádali k uložení hotovosti do bitcoinového bankomatu údajně z důvodu, že bankovní účet zákazníka bude kvůli opatření ČNB zmrazený. Útočníci se také vydávali za pracovníky ČNB a volajícím tvrdili, že v bance někdo požádal o úvěr jejich jménem.

Reklama

Doporučované