Hlavní obsah

Policie obvinila ČSAD Liberec a BusLine z pletich. „Boj s mafií,“ řekl hejtman

„Budeme požadovat náhradu škody, která nám jako Libereckému kraji vznikla. Jedná se řádově o jednotky či desítky milionů korun,“ řekl hejtman kraje.

Reklama

Z pletich ve veřejné zakázce obvinila policie dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine. Podle hejtmana Martina Půty jde o další kolo souboje, který kraj svádí s dopravní mafií.

Článek

Informaci o zahájení trestního stíhání dostalo vedení krajské společnosti ČSAD Liberec ve čtvrtek prostřednictvím datové schránky. Liberecký kraj, který před dvěma lety společnost koupil prostřednictvím firmy Autobusy LK, se chce bránit. Zvažuje i připojení k trestnímu stíhání a vymáhání náhrady škody. Pletich se měla firma dopustit ještě s předchozím majitelem. Uvedl to dnes hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Obvinění se týká zejména doby, kdy firmy musely po dohodě vlády s odbory zvýšit mzdy řidičů autobusů.

Na běžný provoz ČSAD Liberec a finanční stabilitu firmy by stíhání nemělo mít podle něj vliv, autobusy budou dál jezdit podle jízdních řádů.

Vedení ČSAD Liberec podalo proti zahájení trestního stíhání stížnost s tím, že trestní jednání se týká doby před odkoupením majoritního balíku akcií ČSAD Liberec krajem od firmy LIAD. „A co je klíčové, netýká se žádné z osob, které jsou aktuálně v řídicích či kontrolních orgánech společnosti (ČSAD Liberec),“ doplnil předseda představenstva Martin Bobek. Jednání předchozího vlastníka navíc podle vedení dopravce nebylo ve prospěch ČSAD Liberec, ale v neprospěch firmy. „Proto jsme navrhli zrušení usnesení o zahájení stíhání,“ dodal.

Podle Půty jde o události z doby před majetkovým vstupem Libereckého kraje. „Tyto skutky se tedy netýkají žádné z fyzických osob, které jsou v současné době v řídicích nebo kontrolních orgánech našeho krajského dopravce,“ upřesnil.

„Pokračuje tak náš souboj s mafiánskou skupinou ovládající nejen v Libereckém kraji velkou část firem ve veřejné dopravě prostřednictvím bílých koní, kteří jsou vydáváni za faktické majitele těchto společností. Znovu se tak potvrzuje, že vlastní krajský dopravce je správná cesta, kterou kdybychom se v roce 2016 nevydali, BusLine by dnes skrytě nebo otevřeně ovládal všechny dopravce v našem kraji,“ dodal Půta.

V takovém případě by dopravce podle hejtmana diktoval kraji ceny tak, jak to udělal právě v roce 2016, kdy oznámil, že buď kraj přijme jeho podmínky, nebo nebudou jezdit žádné autobusy. K nátlaku, jak připomíná Půta, neváhal tehdy použít také vlastní odbory, které byly připraveny vyhlásit stávku.

„Při seznamování s trestním spisem jsem také pochopil, kdo všechno tehdy pracoval pro druhou stranu místo toho, aby pracoval pro kraj. Silně také zvažujeme, že navrhneme policii, aby nás připojila k trestnímu řízení jako právnickou osobu poškozenou. Budeme také požadovat náhradu škody, která nám jako Libereckému kraji vznikla. Jedná se řádově o jednotky či desítky milionů korun,“ upozornil.

Vyšetřování policie podle Půty také ukázalo, že skutečným vlastníkem společnosti BusLine je Jiří Vařil. Kraj se teď radí s právníky o tom, jak dál v případě desetileté smlouvy, kterou s firmou uzavřel na zajištění dopravy na Jablonecku a Semilsku. „Součástí smlouvy, kterou jsme uzavřeli na podzim 2018, bylo prohlášení o tom, kdo je skutečný vlastník, které podepsal Jakub Vyskočil. My teď budeme zjišťovat, zda byla smlouva podepsána podle zákona o zadávání veřejných zakázek a jestli je vůbec platná,“ uzavřel Půta.

Reklama

Doporučované