Hlavní obsah

Politici na sítích: kolik platí Babiš za Čau lidi a kdo utrácí nejvíce

Foto: Facebook Andreje Babiše

Předseda ANO Andrej Babiš má na Facebooku početnou komunitu, přesto svá nedělní videa podporuje i finančně, aby se dostala k více lidem - i mimo jeho komunitu.

Reklama

aktualizováno •

Seznam Zprávy vytvořily analýzu, kolik za poslední měsíc utratily za svou propagaci na Facebooku politické strany, ale i jednotliví předsedové.

Článek

Do letošních voleb do krajů a třetiny Senátu zbývá zhruba měsíc, proběhnou 2. a 3. října. Nejintenzivnější část kampaně tak teprve přijde. Přesto je už nyní na sociálních sítích vidět, že se volby blíží.

Seznam Zprávy se detailně podívaly na to, kolik politické strany utratily v posledních týdnech na Facebooku, a to konkrétně od 28. července do 26. srpna. Obecně platí rovnice, že čím více peněz za jednotlivé příspěvky dají, tím většímu množství lidí se zobrazí.

Podle politologa Petra Justa budou politici tlačit reklamu přes sociální sítě více než v minulých letech. „Krajské a senátní volby mají nižší volební účast. Na sociálních sítích jsou obecně mladší lidé, kteří jsou pasivnější, co se týče volební účasti. Proto si myslím, že strany budou cílit právě na ně, a proto budou více aktivní a dají do reklamy i více peněz,“ řekl Seznam Zprávám Just.

Zatím jednoznačným lídrem je v platbách na Facebooku ČSSD. Ta do své oficiální facebookové stránky investovala přes 160 tisíc korun. A nejvíce v posledním sledovaném týdnu - 58 tisíc, tedy třetinu z celkové sumy za měsíc. Druzí jsou v placené propagaci na Facebooku Piráti, kteří také přitlačili v posledním týdnu, kdy vynaložili 30,6 tisíce z celkových 114 tisíc korun.

Na třetím místě pak skončila Trikolóra. Rok staré hnutí do propagace ve sledovaném období investovalo 104 tisíc.

Čtvrtá skončila opoziční KDU-ČSL s částkou 40,2 tisíce, těsně za ní KSČM, která od konce července do konce srpna investovala do reklam na Facebooku téměř 39 tisíc korun, a 34 tisíc vynaložila ODS. Nejméně za stranický Facebook dali Starostové, SPD a TOP 09.

V grafu chybí hnutí ANO. Důvod? Seznam Zprávy čerpaly data z Facebook knihovny reklam a v té stranický Facebook v uvedeném období skutečně vůbec nefiguruje. Eliška Vyhnánková, expertka na sociální sítě, to vysvětluje tím, že hnutí platí reklamu pouze jednotlivým osobnostem svého hnutí. I to se ale podle ní může těsně před volbami změnit.

„Platit Facebook jednotlivým osobnostem hnutí jim dává větší smysl. Takže cpou peníze na stránky Andreje Babiše, Aleny Schillerové a dalších. Ale je možné, že strana ještě začne sypat peníze na poslední chvíli,“ řekla Vyhnánková Seznam Zprávám.

Na tuto strategii ale sází i ODS, která dokonce drží v tomto ohledu prvenství. A to konkrétně Facebook předsedy Petra Fialy. Do propagace jeho stránky dala strana za měsíc 178,6 tisíce korun, přičemž jenom v týdnu od 20. do 26. srpna zaplatila za jeho příspěvky 91,4 tisíce.

Jako druhý nejvíce utratil Tomio Okamura, předseda SPD. Ten do reklamy investoval za měsíc 115 tisíc. Třetí skončil premiér Andrej Babiš, který investoval od konce července 53 tisíc.

Pro zajímavost: Babiš penězi pravidelně podporuje svoje „nedělní hlášení“ Čau lidi. Například díl z 16. srpna financovalo hnutí částkou zhruba 15 tisíc korun - za tuto částku se měl příspěvek podle Facebooku zobrazit až milionu lidí. Ne každého ale pochopitelně osloví. U videa je vidět, že si ho pustilo asi 300 tisíc lidí.

Peníze nejsou všechno

Jak ale upozorňuje Vyhnánková, peníze nejsou pro dosah příspěvků vždy to nejdůležitější. Velkou roli hraje počet sledujících. „Nevyhraje ten, kdo dá nejvíce peněz, protože je to celá řada okolností, která v tom hraje roli. Musíme umět zaujmout a komunikovat dlouhodobě s lidmi. Ti pak váš produkt nasdílí sami a vy nemusíte vynakládat ani tolik peněz,“ řekla Vyhnánková.

Největší komunitu sledujících má na Facebooku Tomio Okamura a hned za ním je se 250 tisíci sledujícími Andrej Babiš. „Právě to je klíčové, nemusí totiž do reklam investovat tolik, protože stačí, že práci odvede komunita sledujících,“ vysvětlila Vyhnánková.

Je tak logické, že když chce předseda ODS Fiala držet krok, musí se snažit více po stránce finanční. Na rozdíl od jeho konkurentů ho totiž na Facebooku sleduje „jenom“ 57 tisíc lidí.

Seznam Zprávy se podívaly také na to, kolik příspěvků předsedové stran - resp. mnohdy lidé, kteří jim Facebook spravují - za uplynulý měsíc nasdíleli. Nejvíce - 84 příspěvků - zveřejnil předseda SPD Tomio Okamura. Hned za ním skončil premiér Andrej Babiš se 77 příspěvky, z toho jenom 55 v týdnu od 20. do 26. srpna.

Petr Fiala, který z politiků platí za svou propagaci nejvíce, pak zveřejnil 37 příspěvků. A vůbec nejmíň jich napsal komunista Vojtěch Filip. Ten zveřejnil za uplynulý měsíc jen šest příspěvků.

Když kvantitativně porovnáme stranické Facebooky, tak vůbec nejvíce příspěvků zveřejnila za poslední měsíc Trikolóra, kdy jenom za týden od 20. do 26. srpna publikovala 26 příspěvků. Hnutí ANO oproti tomu za uplynulý měsíc zveřejnilo jen šest příspěvků - jak už zaznělo, ANO sází na profily jednotlivých osobností hnutí.

Z dat je ale na první pohled vidět, že politická reklama na Facebooku nastupuje. Většina stran investovala nejvíce peněz v posledním sledovaném týdnu. V září ji tak lze čekat ještě intenzivnější.

Ostatní strany zveřejnily poslední týden nejvíce příspěvků a důvodem toho jsou podle Vyhnánkové především krajské volby. Například hnutí Starostové a nezávislí jsou druhou stranou, která za uplynulý týden zveřejnila nejvíce příspěvků, a to v celkovém počtu sedmadvaceti. Naopak ČSSD zveřejnila po hnutí ANO nejméně příspěvků, a to sedm.

Vypustit koronavirus? Neodpustitelné

Jak k tomu uvádí politolog Petr Just, před krajskými volbami to mají lídři s propagací svých idejí složitější. „V jednotlivých krajích vznikají různé koalice, každá strana jde s někým jiným do voleb, a je tak těžké mít centralizovanou kampaň, což je i těžké prodat na sociálních sítích,“ vysvětlil.

Právě proto by do reklam podle něj měli investovat především jednotliví lídři - a ne strany jako takové. Téma, které ale bude volby spojovat, je koronavirová krize. „Téma korony se využije ve všech krajích, protože to je plošná záležitost, máme kraje, kde problém rezonuje víc a kde méně,“ vysvětlil.

Voliči by podle něj neodpustili politikům, kdyby toto téma vypustili. „Jde o zdraví občanů, všichni to řeší a navíc se to očekává,“ doplnil.

Pro doplnění ještě analýza toho, na uživatele kterých krajů míří nejvíce peněz vynaložených na facebookovou reklamu. Z dat vyplývá, že politici cílí hlavně na hlavní město, Středočeský a Jihomoravský kraj.

Aktualizace: V prvotní verzi textu jsme opomněli zahrnout sněmovní hnutí Trikolóra, za toto nedopatření se omlouváme.

Reklama

Související témata:

Doporučované