Hlavní obsah

Porota Cen Andreje Stankoviče udělila celkem pět Mimořádných zvláštních uznání

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Cenu Andreje Stankoviče za kritické myšlení dostali dnes večer Viera Čákanyová, Andrea Sedláčková, Ondřej Vavrečka, Petr Záruba a Jan Gogol.

Článek

Ceny za mimořádné, avšak mainstreamovými médii přehlížené tvůrčí počiny v kinematografii, udílí skupina intelektuálů, kteří si říkají Samozvanci. Vyznávají kritické tendence zakladatele ceny Andreje Stankoviče (1940 až 2001), představitele tuzemského undergroundu, básníka a filmového kritika. Ceny pěti letošním laureátům 19. ročníku předali v sále kina Ponrepo v Praze.

Akce se zúčastnil polský filmový a divadelní režisér a literát Lech Majewski, který zároveň dorazil na festival Prague Spring Film Award. Zatím se konal jen jednou v roce 2019, letos jej pořadatelé koncipují jako on-line nesoutěžní přehlídku. Uvede mimo jiné polský film Aucajdr, který do výběru přehlídky Majewski doporučil.

Majewski, režisér, scenárista, producent, básník, skladatel a výtvarník, patří k nejoriginálnějším polským umělcům současnosti. Pro jeho filmy je typická vizuální stránka, propracovaná výtvarná a symbolická stylizace scén, které často snímá statická kamera. Česko v minulosti navštívil opakovaně, byl hostem Febiofestu i Letní filmové školy v Uherském Hradišti.

Čákanyová Cenu Andreje Stankoviče získala za autorskou dokumentární esej Bílá na bílé, v níž kombinuje intimní rovinu s aktuálními úvahami nad globálním směřováním světa. V případě Sedláčkové a jejího dokumentu Můj otec Antoním Kratochvíl porota ocenila civilně působivý dramaturgický i vizuální přístup režisérky, která s protagonisty svého filmu nemanipuluje, ale naopak jim dává prostor, v němž sami odhalují. Vavrečkovi připadla cena za jeho autorskou experimentálně filozofickou esej Osobní život díry a Zárubovi za autorský dokumentární snímek Jan Jedlička: Stopy krajiny, na kterém porota vyzdvihla subtilní vnímání solitérského přístupu k výtvarné tvorbě. Gogol si odnesl cenu za autorský dokumentární snímek Věčný Jožo, v němž se autor mimo jiné dotýká tématu konformismu.

Každý z laureátů převzal diplom od grafika Jaromíra Štourala a láhev slivovice s originální vinětou od malířky Elišky Pokorné. V širší nominaci se letos ocitla více než desítka filmových titulů – mimo jiné dokument Adama Oľhy a Jana Daňhela Alchymická pec, animovaný experimentální snímek Nory Štrbové Mezery, dokument Erika Knoppa Na krev, dokument Grety Stocklassy Kiruna – překrásný nový svět či audiovizuální esej Elišky Cílkové Pripyat Piano.

Prague Spring Film Award byl po roce přísných epidemických opatření obnoven prozatím jako nesoutěžní a v on-line podobě. Ve výběru filmů Českou republiku a Slovensko zastupují právě vítězové Ceny Andreje Stankoviče za rok 2020. Nedávno zesnulý český režisér Karel Vachek se svým posledním filmem Komunismus a síť převzatým do výběru Prague Spring Film Award vstupuje do kontextu s dalšími snímky z Polska, Maďarska, Běloruska, Německa, z USA a dalších destinací. S organizátory udílení Cen Andreje Stankoviče jsou pořadatelé nového festivalu v kontaktu, ale nespolupracují spolu.

Reklama

Související témata:

Doporučované