Hlavní obsah

Co s vámi dělají tři týdny lockdownu? Čísla prozrazují, na co se Češi vrhli

Foto: Shutterstock, Mr_Mrs_Marcha, Seznam Zprávy

Češi už vědí, jak vydržet další lockdown. Základ je jídlo, věci na zahradu a zábava.

Reklama

Sekačky, hrábě, sportovní vybavení, stavebnice, ale i dětské zbraně – to jsou věci, které si Češi nyní pořizují ve velkém, aby přežili nový lockdown. Co frčí nejvíce a proč?

Článek

Češi se na tři týdny uzamkli ještě precizněji do svých domovů. Aby tlak nového lockdownu vydrželi, nakupují věci, které jim pomohou ve zdraví psychickém i fyzickém přežít. Podle čísel internetového tržiště Mall je jasné, že Češi, kteří mají to štěstí a mají vlastní zahradu, stráví velkou část nuceného pobytu v obci na ní.

„Ve srovnání s minulým týdnem se extrémně daří zahradnímu vybavení a nářadí. Prodeje hrábí, zahradních drtičů, řetězových pil nebo nůžek na trávu vzrostly o více než 150 procent. Elektrické sekačky vyskočily dokonce o 200 procent. Kvůli uzavřeným školkám a dětským hřištím se lidé snaží děti doma co nejvíce zabavit a objednávají ve velkém také pískoviště a houpačky, kde zájem vzrostl o 110 procent,“ říká mluvčí Mallu Pavla Hobíková.

Mezi deset nejprodávanějších položek však stále patří ochranné pomůcky, v této době hlavně dětské třívrstvé roušky, kde prodeje vyskočily o 1000 procent. Respirátorům a rouškám se však daří dlouhodobě, nejprodávanější jsou stále respirátory v balení po 10 kusech a také chirurgické roušky po 100 kusech.

„I kvůli omezeným aktivitám vidíme růsty v řádech vyšších desítek procent u venkovního sportovního vybavení, jako jsou především dětská kola, skateboardy nebo in-line brusle. Kvůli dnešní vládní diskuzi o povinné práci z domova vidíme v rámci vyhledávání velkým zájem opět o notebooky, příslušenství a také grafické karty,“ dodává Hobíková.

Z dat cenového srovnávače Zboží.cz je patrné, že mezi rodiči roste zájem o zboží, které zabaví jejich děti. Při porovnání prvních měsíců roku stoupla více než stoprocentně atraktivita stavebnic, hlavně Lega, plyšových hraček, figurek, autodráh i panenek. Boom v oblasti internetových nákupů zažívají i kreativní a výukové hračky.

To potvrzuje například prodejce hraček Jadababa, který přes svůj e-shop nabízí mimo jiné exkluzivně také zboží britského řetězce Hamleys. „V únoru se kategorie deskové hry stala čtvrtou nejúspěšnějších kategorií na e-shopu. K nejoblíbenějším hrám od začátku roku patří například Activity Original a klasická hra Twister. Zvýšený zájem zaznamenáváme také o klasické 2D i 3D puzzle,“ řekla Katarzyna Swiatek.

Z dat Zboží.cz však vyplývá ještě jeden zajímavý fakt, že extrémně stoupá zájem o dětské zbraně na hraní, a to meziročně takřka dvojnásobně. Podle dětské psycholožky z Tábora Evy Šimotové však není třeba se tohoto faktu obávat.

Ačkoliv v dětech podle ní rostou pocity zmatku z toho, že škola najednou není tou nejpodstatnější částí jejich života, a sílí i pocity úzkosti z koronaviru či situace v jejich rodinách vyčerpaných ročním bojem s pandemií, tak právě boj s dětskou zbraní může pomoci tyto negativní emoce uvolnit.

„Rozhodně není dobré zbraně jako hračky dětem zakazovat, jen po tom poroste jejich chuť a najdou si je jinde. Je však dobré mít kontrolu nad tím, na co si dítě hraje. Když si chlapec hraje s mečem, jakože osvobozuje princeznu, tak je to v pořádku. Když s ní seká hlavy 150 zombíkům, tak už je třeba být na pozoru, proč má takovou potřebu a bavit se s ním o jeho potřebách a obavách,“ radí Šimotová.

Náročné budou podle ní následující tři týdny hlavně pro děti a rodiče dětí, které chodily do speciálních škol, které byly až do pondělka otevřeny. Například děti se specifickými poruchami autistického spektra a ADHD potřebují opakovat své rituály, aby se cítily bezpečně. Když se jim nyní jejich stereotypy zbořily, budou mnohem nervóznější, a proto je pro ně vhodné najít aktivitu, která je zaujme (tvořivé hry), nebo naopak uklidní (polohovací vaky, mačkací míčky).

Jana Vyhlídalová z e-shopu prodávajícího hračky pro děti včetně dětí se specifickými poruchami učení potvrzuje, že zájem o tyto výrobky vzrostl. „Příkladem produktu, který se prodává za posledních 5 dní více, jsou speciální houpací židle určené především ADHD dětem. Díky tomu, že se houpou, tak udrží ADHD dítě v relativním klidu a umožní mu alespoň trochu se soustředit,“ říká majitelka internetového obchodu Kidtown.cz.

S avizovaným tvrdým lockdownem e-shop také eviduje zhruba 50procentní nárůst poptávky po puzzlích a tvořivých setech a o 37 procent mu narostla poptávka po výukových pomůckách použitelných doma, například Hodinovka, což je pomůcka pro výuku času, nebo pomůcka pro výuku biologie Srdeční tep.

Vedle hraček roste i zájem dětí (nebo jejich rodičů) o on-linové počítačové kurzy. Například společnost MakeITtoday organizující výuku programování pro děti eviduje od minulého čtvrtka 60procentní nárůst registrací. Velký zájem je o kurzy Minecraftu určené menším dětem a zvýšený zájem firma eviduje i u programování ve Scratchi a Pythonu.

„Osmiletý syn chodil na basketbal. To, že nikam nemůže, urychlilo mé rozhodnutí přihlásit ho na kurz, kde si bude stavět vlastní svět. Zabaví se a zároveň se něco naučí z programování, což je hudba budoucnosti,“ věří Ida Křížová.

Zájem o e-shopy byl velký

Citelný růst zájmu o své zboží eviduje prodejce sportovních potřeb A3 Sport. „Aktuální pandemická opatření sice uzavřela fitness centra, vnitřní sportoviště i dětské sportovní kroužky, na druhou stranu lidem ukázala, že stále existuje mnoho aktivit, které nejsou zakázány ani nyní – běh, chůze, cvičení a posilování v domácích podmínkách. Z tohoto důvodu rapidně stoupla poptávka po běžecké i turistické obuvi a odpovídajícím sportovním oblečení. Běhají, chodí a sportují celé rodiny,“ raduje se marketingový specialista David Blabol.

Podle něj se zvýšila poptávka i po domácí ležérní módě jako jsou tepláky, šortky či trička, které nosí jak školáci a studenti, tak dospělí na home officu. Podle dat společnosti vshosting~, která jako poskytovatel hostingových služeb provozuje více než polovinu českých a slovenských e-shopů, stoupla návštěvnost webu tohoto prodejce za poslední 2–3 týdny průměrně o čtvrtinu a ve svých maximech počítaných v klicích za vteřinu i o 35 procent.

Omezování veškerých servisních aktivit důležitých pro přežití rodin pozorují na svých datech prodejci hotových jídel a potravin. Například Košík eviduje zhruba o polovinu vyšší objem objednávek už od víkendu, skokově mu pak narostly objednávky v neděli, a to od domácností, které zůstaly na třítýdenní lockdown doma i těch, které se přesunuly na chatu.

Uzavření školek a prvních a druhých tříd se podle mluvčího e-shopu Františka Brože projevilo i na prodávaném sortimentu. Takřka o pětinu například stoupl zájem o šokově zachlazená hotová jídla a výjimkou nejsou ani objednávky porcí pro několikačlennou rodinu na několik dnů. Stoupá také počet prodávaných respirátorů, citrusů nebo doplňků stravy a vitamínů.

„Jen pro představu, dnes prodáváme výrazně více nákupů denně než loni touto dobou v době největší paniky. Poptávku zatím zvládáme odbavovat bez větších problémů, pokud se bude dále zvyšovat, opět zavedeme opatření ve prospěch větších, zásobovacích nákupů,“ dodává Brož.

Reklama

Doporučované