Hlavní obsah

Postup naruby. Nejdřív vypukne očkování a pak přijde kampaň za miliony

Foto: vláda.cz

Andrej Babiš se v prosinci nechal naočkovat jako první v Česku. Podpůrnou kampaň však ještě ani nerozběhl.

Reklama

Kampaň na podporu očkování za 50 milionů hodlá česká vláda spustit ve chvíli, kdy už očkování poběží několik týdnů. Zatím není ani vypsané zadávací řízení na marketingovou agenturu.

Článek

V pátek ráno se spouští rezervační systém na očkování pro seniory. Kampaň, která je má k vakcinaci přesvědčit, je ale stále v nedohlednu.

Její přípravu si vzal na starosti přímo Úřad vlády, zatím ale ani nevypsal tendr na marketingovou agenturu, která má návrhu kampaně zpracovat. „Zadávací řízení se má zahájit v nejbližších dnech,“ řekl pro Seznam Zprávy Vladimír Vořechovský, vedoucí odboru komunikace Úřadu vlády.

Kampaň samotná by se měla rozběhnout až v polovině února. Tedy ve chvíli, kdy už minimálně dva týdny poběží registrace k očkování nejen pro seniory, ale i pro celou veřejnost. A sedm týdnů poté, co byly v Česku naočkovány první vakcíny. „Vše musí být podle zákona, v tomhle je stát trochu těžkopádný,“ hájí postup Vořechovský.

Stát řeší očkovací kampaň doslova pět minut po dvanácté. Záměr připravit ji přitom vláda schválila už v říjnu loňského roku. A experti varují, že zpoždění nahrává dezinformátorům, kteří svoji vlastní - protiočkovací - kampaň spustili již dávno.

Kreativní agenturu chtějí mít ve Strakově akademii vybranou v druhé polovině ledna, pak přijde na řadu Ministerstvo zdravotnictví. „Ti následně vysoutěží mediální agenturu, která s vítězným konceptem bude pracovat v médiích,“ popisuje postup Vořechovský.

Kreativní část kampaně připravovaná Úřadem vlády bude stát 3,5 milionu bez DPH, Ministerstvo zdravotnictví pak má na nákup prostoru v médiích schváleno 50 milionů korun.

„Toto rozdělení kompetencí vyplývá ze smlouvy o spolupráci mezi Úřadem vlády a Ministerstvem zdravotnictví,“ potvrdila mluvčí resortu zdravotnictví Barbora Peterová.

Mezi premiérem Andrejem Babišem a ministrem zdravotnictví Janem Blatným panují ohledně podoby kampaně neshody. Ministerstvo zdravotnictví se o zahájení kampaně pokusilo začátkem loňského prosince, kdy v tištěných médiích vyšel odborníky i veřejností kritizovaný inzerát s injekční stříkačkou.

Babiš práci ministerstva označil za katastrofální a vyzval ho, aby „si našlo pořádné marketéry“. Později ministerstvo oznámilo, že ruší připravovanou kampaň za 38 milionů korun, která měla být spuštěna od ledna. A že na podobě kampaně bude odteď spolupracovat právě s Úřadem vlády.

Andrej Babiš se posléze prohlásil koordinátorem očkování a znovu zopakoval kritiku, že Blatného ministerstvo má zpoždění s přípravou kampaně.

Na konci prosince Babiš představil video, které dalo dohromady několik komunikačních agentur. „Pár dní před příchodem vakcíny do České republiky jsme díky úžasné flexibilitě iniciativy komunikačních agentur a vstřícnosti tří celoplošných televizí zvládli ještě během vánočních svátků odvysílat v primetimových časech spot, který byl vyroben k příležitosti příchodu vakcíny,“ uvedl Vořechovský.

Od té doby se ale s přípravou viditelně nepokročilo. Plánovaná celostátní kampaň, na jejíž start se bude ještě minimálně měsíc čekat, musí být podle Vořechovského především flexibilní. Měla by umět reagovat i na nepředvídatelné události, jako je například výpadek dodávek vakcín.

Reklama

Doporučované