Hlavní obsah

Potřebujeme ho denně. Než se leskne, rodí se v rámusu a špíně

Pusťte si video z výroby zrcadel v české jedničce na trhu, firmě Amirro v Čelákovicích.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Jednička na trhu ve výrobě zrcadel sídlí ve středočeských Čelákovicích. A navzdory krizi nestíhá vyrábět. Zrcadlo, symbol čistoty a luxusu, paradoxně vzniká ve špíně a hluku.

Článek

Českého výrobce zrcadel Amirro krize tolik nebolela. Navzdory ní nestíhá vyrábět. Zrcadlovinu v Čelákovicích nakupují už hotovou, ve velkých formátech od evropských výrobců. Formáty se řežou diamantovými nástroji na požadované tvary.

„Třeba pracoviště u řezacích strojů, tím prochází úplně všechna zrcadla, která projdou celou továrnou. Těm mužům tam projdou rukama. Je to poměrně pracná činnost a neexistuje na ni žádná škola, kde by se to učili. Všichni se to musí naučit až v praxi tady u nás,“ popisuje těžkosti výroby jednatelka firmy Amirro Lucie Hronová.

Výroba zrcadel

Opracovává se sklo o tloušťce 2 až 19 milimetrů.

Na různých strojích se obrábějí brousicími a leštícími kotouči do výsledného vzhledu.

Zrcadlo vzniká za pomoci různých technologických postupů: tvarového fazetování, vrtání, pískování různých motivů, sítotisku, gravírování náročnějších dekorací.

Vedení firmy jí před časem předal její otec. Rodinná tradice sklářů sahá u tuzemské jedničky na trhu až k roku 1799. Ve středočeských Čelákovicích zaměstnávají okolo 120 lidí. Zajímavostí je, že v kancelářích, ale i ve výrobě pracuje více žen než mužů, což není ve výrobních firmách zcela běžné.

„Zrcadlo je vlastně takový fenomén, který představuje luxus, čistotu a lesk. Pravda je ale taková, že se rodí ve veliké špíně a velikém rámusu, pod spoustou špinavé vody a kalu a někdy je to opravdu překvapení, že se z toho vyloupne to krásné, čisťounké zrcadlo,“ směje se a dodává, jaké nejvíc trendy jsou - momentálně jde o zrcadla s přidanými technologiemi, nejen se zabudovaným světlem.

„Můžete si na zrcadlo přidat rádio, abyste si mohli pustit ráno zprávy v koupelně, nebo prostě jenom bluetooth přehrávač a pouštět si oblíbenou muziku ve vaně, někdo tam má přidělanou meteostanici, takže se podle toho může ráno rozhodovat, jak se učeše, to je jeden takový směr,“ vypráví.

Po letech se navíc podle ní vrátily do módy kulaté tvary. „Různé oblázkové a podobně, s těmi se skutečně roztrhl pytel, ty mají samozřejmě trošku náročnější obrábění, takže práce na takových zrcadlech pro nás je pak trošku víc,“ vysvětluje jednatelka Amirra.

Firma s obratem okolo 180 milionů korun ročně zásobuje hlavně nábytkářské firmy, výrobce svítidel, koupelnová studia či nábytkářské řetězce. A přes 150 maloobchodních prodejen. Amirro se řadí také mezi významné exportéry, 80 procent produkce vyváží do Německa. Putují tam i jejich akvária a terária pro chov mravenců.

„To jsou naše ‚nejexotičtější‘ výrobky. Jeden z našich zákazníků se zabývá obchodem s exotickými druhy mravenců a my mu je tady vyrábíme. Mě samotnou překvapuje, v jakých počtech se ta akvárka prodávají, to je skutečně v tisících kusů,“ usmívá se Lucie Hronová.

Reklama

Doporučované