Hlavní obsah

Pozor, jede auto bez řidiče. Tady jsou trasy, kde je potkáte

Auta budoucnosti se začnou trénovat v provozu i v Česku. Musí se adaptovat na české prostředí.

Reklama

V Česku vzniká katalog cest, na kterých bude možné testovat samořiditelné systémy ve vozidlech. Pro vývojáře je to klíčový krok v dalším vývoji.

Článek

V brzké budoucnosti by mělo být možné potkat na dálnici mezi Prahou a Ústím nad Labem vozidlo, které bude místo řidiče spoléhat na pokročilé asistenční systémy. A nejen tam. Stejně tak i na dálničních tazích mezi Brnem a Olomoucí nebo Zlínem a dalších cestách.

Centrum dopravního výzkumu dokončuje takzvaný „katalog“ tras, na kterých budou moci vývojáři testovat takzvané autonomní řízení, tedy stav, kdy namísto člověka převezme kompletně kontrolu nad řízením vozidla vyspělý počítač.

Nepůjde přitom jenom o dálniční síť. Naopak. Systém je třeba otestovat na celé šíři cest, na které lze na našem území narazit – od víceproudých vozovek až po místní komunikace.

Redakce Seznam Zpráv získala od Centra dopravního výzkumu podrobnější plány dvou hlavních plánovaných okruhů. Jeden je v Čechách, druhý na Moravě. Podívejte se, kde budou moci vývojáři „trénovat“ jízdu.

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Mapa s předpokládanými trasami, kde budou moci trénovat autonomní auta v Čechách.

Vyznačené trasy nejsou úplné – do map jsme nezakreslili některé silnice nižších tříd a místní komunikace. Jde například o některé trasy v Praze nebo o trasu u Zlína.

Veškeré cesty jsou přitom pečlivě vybrané tak, aby na nich vozidla narazila na co nejvíce prvků typických pro českou silniční síť.

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Moravský okruh, kde budou moci vývojáři testovat autonomní systémy.

„Například souběh s tramvajovou tratí, tunely, železničními přejezdy. Opomenout samozřejmě nelze ani snahy kolegů z Ústí nad Labem, kde mají vytipované vlastní úseky, a rodící se spolupráci mezi Českou republikou a spolkovou zemí Sasko. Všechny tyto aspekty byly při výběru úseků zohledněny podobně jako poloha výrobců vozidel,“ vysvětluje výsledné trasy Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu, která má projekt na starosti.

Katalog má výrazně pomoci společnostem, které se zabývají výzkumem pokročilých asistenčních systémů a automatizovaných vozidel.

„Tyto společnosti dostanou k dispozici řadu podrobných údajů o komunikacích zařazených do katalogu a také například o plánovaných uzavírkách na jednom místě,“ říká Valentová a dodává, že celý projekt je aktuálně ve fázi připomínek a doba dokončení bude záviset na náročnosti jejich vypořádání.

Testovací okruhy už nestačí

Doba, kdy automobily nebudou potřebovat řidiče, není tak vzdálená. Evropská unie například odhaduje, že autonomní auta, která sama zatáčí, zrychlují a zpomalují a obecně fungují v režimu, kdy pasažér nemusí věnovat jízdě žádnou pozornost, budou dostupná do deseti let.

Aktuálně tyto systémy „trénují“ na uzavřeném okruhu, ale aby vše bylo správně otestováno, je třeba je pustit do provozu.

„Je to pro nás naprosto klíčové,“ říká Gábor Iffland, ředitel pro externí komunikaci společnosti Valeo, která mimo jiné vyvíjí autonomní technologie.

Mimo skutečný provoz lze zkoušet dopředu připravené scénáře, například to, jak systém zareaguje, když se objeví nenadálá překážka a v současnosti není povolené v běžném provozu automobily přepnout do módu, kdy plnou vládu nad řízením získal systém. Auta vybavená těmito systémy se tak smí v reálném v provozu zatím jen „dívat“ a čekají právě na jasně vymezený katalog tras.

„Systémy musí být v provozu odzkoušené, než se začnou reálně nabízet v prodeji. Jde i o takové aspekty jako jiná barva pruhů, v některých zemích jsou bílé, jinde například žluté. Nebo například v některých zemích semafor problikává, jinde se rovnou rozsvítí,“ popisuje Gábor Iffland.

Podle něj spouštění katalogu tras, kde by mohli na našem území vývojáři testovat autonomní technologie, přinese firmám nové vývojové zakázky, což v důsledku bude znamenat více odvedených daní.

S námi, nebo bez nás

Zdaleka ještě není hotovo. Česko by mimo jiné mělo také svoje trasy propagovat v zahraničí, aby přilákalo i další vývojáře.

„Jde o to, podpořit jak stávající firmy v Česku, tak podpořit příchod dalších vývojářů,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, které stálo u zrodu katalogu tras.

O důležitém kroku pro českou prosperitu mluví i Roman Srp, který stojí v čele Sdružení pro dopravní telematiku, jíž se téma blízce dotýká. Sdružení se zabývá problematikou výměny dat a informací o dopravním provozu.

Podle Srpa vývoj automatizovaných dopravních prostředků s konečným cílem vyvinout plně autonomní vozidlo ve světě už dávno probíhá a Česko by se mělo snažit držet krok, jinak se lukrativní obor zemi pouze vyhne.

„Připravenost České republiky na automatizaci, robotizaci, elektrifikaci vozidel, infrastruktury a dopravního systému vůbec je proto důležitým krokem,“ vyzdvihuje Srp.

Reklama

Doporučované