Hlavní obsah

Pozor na autopůjčovny. Za překročení rychlosti můžete přijít o desítky tisíc, i když vás nechytí radar

Čtěte pozorně smluvní podmínky, radí odborníci. Autopůjčovna vám jinak může naúčtovat skryté poplatky nebo pokuty.Video: Josef Mačí, Seznam Zprávy

 

Reklama

Vypůjčení auta má jen dva možné scénáře. Buď proběhne všechno bez problému, nebo toho budete ještě dlouho litovat. Tak se dá s trochou nadsázky shrnout, co vás čeká. Některé autopůjčovny mají totiž v obchodních a smluvních podmínkách skryté poplatky, další vám mohou naúčtovat opravu poruchy, kterou jste nezpůsobili, a jiné vám dokonce zadrží kauci za překročení rychlosti, i když neexistuje žádná pokuta. Nejdůležitější je si proto vždy velmi podrobně přečíst smlouvu, radí odborníci.

Článek

Pavel Malý si půjčuje auta celý život. Většinou větší, obytná na rodinné dovolené. Tentokrát si ale chtěl vyzkoušet SUV Audi Q7. S manželkou totiž přemýšleli o tom, že by si takový vůz koupili. Vybrali si Nejlevnější autopůjčovnu Praha, která měla tento typ jako jedna z mála v nabídce.

„S autopůjčovnou jsme se domluvili, ale dva dny před začátkem nájmu volali, že auto má nějaký problém. Prý zůstalo někde na trajektu v Norsku,“ popisuje začátek svého příběhu pan Malý. V tu chvíli ale ještě netušil, co ho teprve čeká.

Nečekaná výměna pro něj byla první indicií, že něco není v pořádku. Podle obchodních podmínek, které podepsal, ale hrozilo, že pokud rezervaci zruší, bude muset zaplatit pokutu ve výši 70 procent nájemného, tedy téměř 16 tisíc korun. Zavedené autopůjčovny přitom účtují daleko nižší storno poplatky a navíc pouze v případě, že ke zrušení rezervace dojde méně než 24 hodin před vypůjčením a ne vinou firmy.

Pan Malý tedy ke změně vozidla raději přistoupil. Zapůjčení náhradního auta proběhlo v pořádku, bez problémů ho také 25. února vrátil. A čekal pouze na vrácení kauce – 30 tisíc korun. Ta měla přijít do třiceti pracovních dnů. Ani v polovině dubna ji ale pan Malý na účtu neměl.

„Když jsme se dožadovali navrácení kauce, tak komunikace s autopůjčovnou začala váznout,“ pokračuje Malý.

Nakonec ale dostal odpověď od jednoho z manažerů, že mu kauci vyplatí 16. dubna. Peníze ale nepřišly a autopůjčovna hned druhý den otočila.

„V současné době to mají v rukou kolegové ze správy GPS, protože jste s vozidlem nejel zrovna podle pravidel silničního provozu (pokuta),“ přišla panu Malému odpověď na další urgentní e-mail.

Žádný důkaz o tom, že by existovala nějaká pokuta nebo běželo správní řízení, ale autopůjčovna nepředložila. A vlastně ani nemusela. Firma totiž zákazníkům podle svých obchodních podmínek strhává peníze z kauce i bez „standardní” pokuty od policie. Stačí jí k tomu výpis o porušení rychlostního limitu z GPS nainstalované v automobilu.

„Pokud někdo překročí maximální povolenou rychlost v daném státě, máme podle všeobecných obchodních podmínek možnost účtovat pokutu až sto tisíc. Když s autem jezdili jako s rallye speciálem, nemohou se divit, že jim zadržujeme kauci,“ potvrzuje postup manažer Nejlevnější autopůjčovny Praha Jiří Hladký.

O autopůjčovně víme, říká asociace

Není to poprvé, kdy klient této autopůjčovny narazil na její obchodní podmínky. Potvrzuje to předsedkyně České asociace autopůjčoven (ČAA) Lucie Lukešová. Ta o postupech této firmy ví. Stěžovalo si na ni u ČAA už několik zákazníků. Ačkoliv s jejími obchodním podmínkami nesouhlasí, nemůže s tím asociace nic udělat. Autopůjčovna není členem asociace, takže ji nemá jak k nápravě donutit.

„Vím pouze o jedné autopůjčovně, která účtuje své vlastní pokuty za překročení rychlosti, a to je tato. Neumíme posoudit, jestli se chová nezákonně, pokud k tomu zákazník udělí souhlas, ale i tak to rozhodně považujeme za nemorální. Od udělování pokut tady jsou úřady a policie, které mají kalibrovaná zařízení na měření rychlosti a hlavně oporu v zákonech,“ je přesvědčená Lukešová.

Pokuta může navíc autopůjčovně přijít i po navrácení kauce. V takovém případě buď přenese odpovědnost na řidiče a úřady požadují uhrazení po něm, nebo ji zaplatí a zpětně ji vymáhá po zákazníkovi.

„V zásadě by mělo platit, že pokud vrátíte vozidlo v pořádku, kauce by vám měla být vrácena. Pokud je ve smluvních podmínkách možnost zadržení celé kauce, tak bych doporučila půjčit si auto u jiné půjčovny,“ radí právnička spotřebitelské organizace dTest Jana Urbancová.

Ani Česká obchodní inspekce (ČOI) s takovým jednáním nemůže nic dělat. Pokud klient s obchodními podmínkami souhlasí, mohou být pro něj jakkoliv nevýhodné, ale zkrátka platí.

ČOI dostala od ledna 2018 celkem 15 podnětů na autopůjčovny. Prověřila zatím dvě, mluvčí inspekce Jiří Fröhlich ale nevylučuje, že dojde i k dalším kontrolám.

„Jedna kontrola ještě nebyla ukončena, druhá byla ukončena se zjištěním porušení § 12 zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, protože autopůjčovna v Sezimově Ústí řádně neinformovala spotřebitele o konečné ceně (uvedená cena byla bez DPH),“ upřesňuje Fröhlich. Autopůjčovna dostala pokutu 1 500 korun.

Smlouva musí být jasná a férová

Pokutování za rychlost nebo vysoké storno poplatky jsou ale mezi autopůjčovnami spíše výjimkou. Zákazníci se nejčastěji dostávají do jiného problému, a to s úhradami za údajné poškození vozidla.

„Protože dochází většinou k platbě kartou, strhává si autopůjčovna peníze rovnou. Zákazníci ale nedostávají vůbec žádné důkazy o tom, že skutečně k poškození došlo, a hlavně nemají možnost vznést žádné námitky,“ popisuje ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička, jaké případy řeší nejčastěji. Často podle něj klient přijde i o desetitisíce korun.

Zvlášť v zahraničí si zákazník vyzvedává auto i v pozdějších hodinách. Při převzetí tak nejsou na první pohled vidět třeba škrábance na karoserii. Nebo ho naopak vrací na smluvené místo a pracovník autopůjčovny ho přebírá později. Pokud najde i domnělé poškození, naúčtuje ho zákazníkovi.

Postup některých autopůjčoven se nelíbil ani Evropské komisi. V roce 2017 se proto dohodla s pěti největšími poskytovateli vozidel na větší transparentnosti obchodních podmínek. Společnosti Avis, Europcar, Enterprise, Hertz a Sixt slíbily, že zahrnou všechny poplatky do celkové ceny rezervace, jasně popíšou hlavní služby pronájmu v obchodních podmínkách v jazycích daných zemí a poskytnou jasné a detailní informace o volitelných službách a jejich ceně.

Co si zkontrolovat před půjčením vozu?

1. Podívejte se, jestli je uvedená cena nájemného konečná, nebo se k ní připočítávají další poplatky – například za ujeté kilometry, příslušenství vozu, přistavení, jízdy do zahraničí nebo dalšího řidiče.

2. Ověřte si, kdy se skládá kauce. Kolik zaplatíte a kdy se vám peníze autopůjčovna vrátí.

3. Autopůjčovna vám může kauci zadržet. Podívejte se, za jakých okolností a na jak dlouho.

4. Velmi důležité je pojištění. Zjistěte si, jestli má vůz pojistku a jaká bude vaše spoluúčast v případě nehody.

5. Pokud dojde k nehodě nebo poruše, budete potřebovat odtah. Podívejte se, jaký je postup v případě zaviněné a nezaviněné nehody nebo poruchy a kdo asistenci hradí. Důležité je i stáří vozu.

6. Nechte si zaslat smlouvu a přečtěte si i obchodní podmínky. V obou dokumentech mohou být odlišné informace, které vás v případě nenadálé události mohou zaskočit.

Zdroj: Česká asociace autopůjčoven

Po dvou letech ale všechny změny provedly pouze firmy Enterprise a Sixt. Na velkou pětku autopůjčoven navíc připadají pouze dvě třetiny všech pronájmů. Zbytek tedy závisí na přístupu menších autopůjčoven. Vždy ale může dojít ke sporu o úhradu některých služeb.

„Možností je pak mimosoudní řešení sporu. Pokud tato cesta nevyjde, pak je možné obrátit se na soud. V tomhle případě bych ale doporučovala hlavně prevenci – uzavřít smlouvu pouze s takovou půjčovnou, která má jasné, srozumitelné a férové podmínky,“ dodává právnička Urbancová z dTestu.

K soudu dal celý případ i pan Malý. Trestní oznámení mu ale přišlo i od zaměstnance autopůjčovny. Tomu se totiž nelíbilo, že si přišel pro nevrácenou kauci k němu do bytu. Pana Malého obvinil z vydírání. Jeho adresa ale byla uvedená v nájemní smlouvě jako sídlo společnosti a pan Malý chtěl problém řešit osobně, když se po e-mailu vrácení kauce nedomohl.

Obvodní soud pro Prahu 1 vydal mezitím platební rozkaz, aby autopůjčovna částku včetně náhrady nákladů řízení panu Malému uhradila.

Reklama

Doporučované