Hlavní obsah

Pozor v pondělí na hranicích. Doprava kvůli mýtu může kolabovat

Mýtný systém platí od prvního prosince.

Reklama

Od prvního prosince začíná na českých dálnicích fungovat nový mýtný systém.

Článek

Dvanáct kilometrů v koloně a několik hodin čekání. Tak může vypadat pondělí na hraničním přechodu v Lanžhotě na Břeclavsku. Problémy lze očekávat také v Bohumíně, Náchodě, Českém Těšíně. Souvisejí s přechodem na nový mýtný systém, který má od prvního prosince nově na starost konsorcium společností CzechToll/SkyToll. V neděli má většina kamionů zakázanou jízdu na českých dálnicích, proto se největší zdržení očekávají v pondělí a dvou následujících dnech.

Čekání se nejspíš nedotkne řidičů v osobních autech. Komplikace souvisí s výměnou palubních jednotek. Malé krabičky s gps systémem si šoféři nákladních aut umisťují do kabiny. Díky tomu celníci poznají, zda majitel auta mýto řádně zaplatil.

Provozovatelé očekávají, že si nové mýto zaregistruje přes 450 tisíc aut. „Máme nyní zaregistrovaných 300 tisíc aut a 200 tisíc vydaných jednotek. Zbylé stačí vyzvednout na výdejních místech,“ uvedl mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

Řidiči pro potřebné vybavení zamíří na více než dvě stovky míst. „Jsou to primárně čerpací stanice a informační kiosky na hranicích. Výdejní síť se z osmdesáti procent překrývá s tou původní od Kapsche, takže řidiči vědí, kam zajít,“ doplnil Beneš.

Registrace a výdej jednotky nemá pro jednotlivce trvat víc než pět minut. Provozovatel zdvojnásobil kapacity, registraci a výdej zajistí 120 lidí, celkem je zapojených asi 700 lidí. Lze tak vydat patnáct tisíc jednotek na hranicích a 65 tisíc jednotek ve vnitrozemí. „Přidali jsme taky okolo padesáti pracovišť,“ dodal Beneš.

Na distribuci se podílí také hospodářská komora. „Nejvytíženější pobočky jsou v Praze 1 nebo brněnských Černovicích, kde jsme už vydali přes šest tisíc jednotek,“ řekl mluvčí komory Miroslav Diro.

Zejména na odstavných plochách na hranicích řidiči taky najdou patnáct mobilních kanceláří. „Jsou to bílé multivany označené logem myto.cz tak, aby řidiči pokud možno vystoupili a měli výdejní místo co nejvíc po ruce,“ řekl Beneš. Náklady na opatření se vyšplhají na 60 milionů korun.

Podle něj bude od první minuty fungovat také kontrolní systém, včetně bran. Jízda bez jednotky může řidiče stát až pět tisíc korun.

Kontrolu a výběr pokut má na starosti celní správa. V terénu bude padesát celníků a pětadvacet nových aut. Zatím nechtějí specifikovat, zda budou zpočátku k řidičům tolerantní. „Naši lidé absolvovali všechna školení, ale ze dne na den skočí do nového auta. Může dojít k nějakým komplikacím, proto zatím nebudeme specifikovat sankce. Samozřejmě největší prohřešek je jízda bez palubní jednotky,“ řekla mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková,

Podle sdružení českých nákladních dopravců se katastrofické scénáře na dálnicích neodehrají. „Věříme, že se řidiči a jejich firmy rozloží do více dnů a vize dlouhých kolon se nenaplní,“ uvedl mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Dopravci tvrdí, že informovanost byla dostatečná. „Určitě by šlo, aby byla kauce za jednotky stejná jako u předešlých. Takto musíme doplácet,“ upozornil Felix. Jednotky Kapsche stály 1500 korun, ty od CzechToll/SkyToll vyjdou o tisícovku dráž. Dopravci si je vymění postupně.

Nový provozovatel chystá speciální opatření na hranicích společně s Ředitelstvím silnic a dálnic i dopravními policisty. Budou tam také koordinátoři ve žlutých dopravních vestách. „Na situaci se všichni aktéři maximálně připravili,“ zdůraznil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Nový provozovatel si dopředu vypracoval dopravní modely. I desetihodinové čekání může čekat řidiče náklaďáků v Lanžhotě na hranici se Slovenskem. „Je to přechod hojně využívaný řidiči z východní Evropy a Balkánu. Právě tam si nejméně jednotky měnili. Naopak slovenští řidiči nejspíš budou stát v kolonách minimálně,“ řekl Beneš.

O délce kolon taky rozhodne kapacita odstavných ploch i registračních poboček na jednotlivých přechodech.

Provozovatel věří, že kolony se osobních aut nedotknou. „V Lanžhotě spolupracujeme i se slovenskou stranou. Budeme sledovat, jak se plní plochy odstavné plochy pro kamiony. Když budou zahlcené, na poslední slovenské odpočívce v Kútech máme připravené policisty, kteří řidiče odkloní na tamní odpočívku. Také tam lze získat české palubní jednotky,“ dodal Beneš.

Mýto od prvního prosince nově provozuje CzechToll/SkyToll, kterou vlastní skupina PPF Petra Kellnera. Satelitní systém nově nahradí dřívější mikrovlnnou technologii Kapsche. Desetiletý provoz vyjde na 10,75 miliardy korun. Od prvního ledna začne mýto fungovat taky na 900 kilometrech silnic prvních tříd.

Reklama

Doporučované