Hlavní obsah

Co by udělal Kellner? Klenot PPF se stává přítěží

Foto: Home Credit International

Ilustrační foto.

Reklama

PPF řeší budoucnost své skupiny Home Credit. Dlouholetý stroj na peníze zasáhl koronavirus, loni musel brzdit a zmenšil se. Návrat do kondice bude těžký, stále pravděpodobnější je prodej aktiv.

Článek

Loni se konalo v centrále PPF setkání nejvyššího vedení se zhruba stovkou manažerů. Majitel PPF Petr Kellner tehdy svým lidem promítal video s lyžařem, který v terénu strhne lavinu, ale nepanikaří, pokračuje v riskantní jízdě a smrtelně nebezpečnou situaci nakonec zvládne. Poselství bylo jasné: „Říkal nám, že je v krizi potřeba dělat to, co umíme nejlíp. Tedy jet dál a ustát to,“ vzpomíná jeden z účastníků.

Covidová krize v PPF dopadla hlavně na skupinu Home Credit. Obří splátková firma i po roce jede těžkým lavinovým terénem. Teď už bez milovníka snowboardingu Kellnera, který koncem března zahynul na Aljašce. Manažeři se snaží „jet dál a ustát to“. Zatím není jasné, jak pandemická lavina klíčovou část PPF pocuchá a co z ní pod kopcem zbude.

Celý článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Historická ztráta

Home Credit byl pro PPF léta motorem růstu. Jen v roce 2019 pomohl celému konglomerátu vydělat přes 26 miliard korun čistého. Zato loni právě on strhl PPF do historické ztráty 7,4 miliardy korun.

Home Credit dostal ránu především v Číně. „Spotřeba domácností tam soustavně klesala po tři první čtvrtletí 2020, až v říjnu se začala pozvolna zotavovat,“ líčí mluvčí firmy Milan Tománek.

Objem půjček v roce 2020 celému Home Creditu meziročně klesl o 37 procent ze 20,2 miliardy eur na 12,7 miliardy. V Číně se o více než polovinu propadly i objemy nových půjček a kvůli tomu, že Home Credit nepůjčoval každému, také úvěrová marže. Firma musela vytvořit rezervy ve výši stovek milionů eur na krytí půjček, které zákazníci zřejmě nebudou moci splatit. A propustila 50 tisíc zaměstnanců z celkových 119 tisíc.

Podle vedení Home Creditu nebyl loňský rok jen tragický. „Situace se v různých zemích vyvíjela nestejně. I přes negativní trend jsme loni získali sedm milionů nových klientů. Naši mobilní aplikaci si stáhlo 21 milionů klientů, takže jsme 52 procent všech úvěrů vydali plně v on-line režimu. Od druhého pololetí 2020 postupně zaznamenáváme růst úvěrování, pozitivní trend pokračoval i v prvním čtvrtletí 2021,“ říká Tománek.

Ozdravení je však pomalé. „Objem nových úvěrů vydaných v 1. čtvrtletí roku 2021 v meziročním srovnání zhruba o třetinu zaostává,“ dodal mluvčí.

Covidová lavina se přitom dosud nezastavila, teď se valí Indií, což je pro PPF další důležitý trh. „V součtu tam jde prakticky o celonárodní lockdown,“ popisuje Tománek. O půjčky není zájem, konečné dopady na Home Credit je těžké předvídat.

Čínský malér

Hlavní problém Home Creditu ale leží v Číně, což je pro skupinu stále nejdůležitější trh. Loni odsud šlo 36 procent celkových výnosů splátkového byznysu PPF. V Číně je také stále koncentrováno téměř 28 procent úvěrového rizika skupiny. Home Credit zde loni prudce brzdil a hubnul.

Podle Tománka má PPF to nejhorší za sebou. „Zpřísnění řízení rizika zabrzdilo vydávání nových úvěrů a vedlo k citelnému snížení expozice Home Creditu vůči Číně. Na druhé straně došlo k urychlení digitalizace celého byznysu, což výrazně snížilo provozní náklady a spolu s novými produkty umožnilo klientům čerpat úvěr kdekoliv a kdykoliv. V důsledku toho se vydávání nových úvěrů v Číně stabilizovalo, avšak dosud zaostává za objemem úvěrů vydaných v době před pandemií,“ shrnuje.

Restart v Číně je ovšem mimořádně obtížný. I přesto, že ekonomika zde rychle roste – letos v prvním kvartále o 18,3 procenta.

Čína utahuje šrouby

Podle sinologa Richarda Turcsányiho z projektu Sinophon Borderlands při Palackého univerzitě bude ekonomický růst Číny v dohledné době zpomalovat, byť zůstane tahounem světové ekonomiky. Vnitropolitické prostředí však zahraničním poskytovatelům půjček přeje čím dál méně.

„Čínská vláda a komunistická strana celkově zvyšují úroveň regulace nad ekonomikou, včetně bankovních i nebankovních půjček. Finanční sektor je vnímán jako senzitivní, protože má vliv na ekonomiku, veřejné mínění a spokojenost obyvatelstva a zároveň umožňuje sbírat velký objem dat o spotřebitelích,“ vysvětluje Turcsányi. Stát tak úvěrovým firmám přitahuje opratě.

Už loni v srpnu čínský nejvyšší soud oznámil zastropování úrokových sazeb pro privátní poskytovatele spotřebitelských úvěrů. Ti teď mohou půjčovat maximálně za 15,4 procenta. Regulace se netýká přímo finančních institucí, jakou je Home Credit, komplikuje mu však přístup ke kapitálu. Banky totiž odmítají financovat byznysy, které dávají úrok vyšší než 15,4 procenta, a tak Home Credit musí chtě nechtě snižovat marže a s nimi i profit.

Na sklonku loňského roku regulátoři zahájili tažení proti on-line poskytovatelům malých úvěrů. I to se Home Creditu týká jen nepřímo, trh to však vnímá jako signál pro celé odvětví spotřebitelského financování a obává se dalšího zpřísnění.

Ještě tíživější jsou pro Home Credit nová pravidla regulátora, která zpřísňují spolupráci nebankovních společností, jakou je Home Credit, a bank. Nebankovní poskytovatelé budou muset pro úvěry, které poskytují ve spolupráci s bankami, dodat minimálně 30 procent vlastního kapitálu, přestože dřív často stačilo jen procento.

Tlak na kapitál u nebankovních poskytovatelů Čína stupňuje na více frontách. Na základě skandálů některých společností takzvaného stínového bankovnictví se regulátoři zaměřili na „trustové financování“, což je hybridní forma spolupráce s klasickými bankami, kde každý nese část rizika a zisku. Pro firmy jako Home Credit to byla cesta k levnému kapitálu na půjčky.

Během několika málo let však má toto odvětví zaniknout a nebankovní firmy si budou muset obstarávat kapitál například na čínském dluhopisovém trhu, který je rizikovější, a tedy dražší.

Temné predikce

Jak vidí šance na návrat prosperity v Číně sám Home Credit? „To závisí na několika faktorech, které je obtížné predikovat. Jedním je důsledek platebních prázdnin, tedy otázka, kolik klientů, kterým jsme během lockdownů odložili splátky, bude schopno splatit závazky. Za druhé, jak rychle se vrátí poptávka domácností po spotřebě k předcovidovým úrovním. A za třetí, jak dostupné bude refinancování po uplatnění všech regulatorních změn,“ říká Tománek.

Zatím Home Credit situaci řeší urychlenou digitalizací a po odtučňovací kúře se drží zpátky. Je zřejmě ufinancovatelný v současném ořezaném rozsahu, těžko však počítat, že by znovu rostl k předcovidovým výkonům. Už proto, že se mu zužují možnosti financování byznysu i prostor pro zisk.

To potvrzuje i sinolog Turcsányi, podle něhož bude nyní čínská vláda usilovat o to, aby udržela co nejvíce prostředků doma a aby posilovala domácí spotřeba. „Znamená to, že konkurenční boj o čínského spotřebitele se bude dál vyostřovat. Lze předpokládat, že čínské firmy budou ukrajovat stále víc z koláče na úkor svých zahraničních konkurentů,“ říká.

Neudržitelné podnikání

„Podnikání Home Creditu v Číně nepovažuji za dlouhodobě udržitelné,“ říká Turcsányi. „Z mého pohledu tam nepřináší nic specifického, čím by mohl dlouhodobě konkurovat domácím firmám. Například špičkovou technologii, kterou by tam nikdo neměl, luxusní značku a podobně. Úspěch v uplynulé dekádě vnímám jako dočasný, souvisel s nižší úrovní čínského rozvoje, vyšší mírou otevřenosti vůči zahraničí. Čerpal z pozitivního nastavení česko-čínských a do určité míry i evropsko-čínských vztahů. Všechny tyto faktory se ale rychle vyčerpávají,“ vysvětluje.

A upozorňuje na další riziko: „Čínské prostředí je specifické v tom, že je přímo napojené na politiku a ekonomiku, systému dominuje komunistická strana. Legislativa se aplikuje podle toho, jak se rozhodují političtí lídři. I proto je často formulovaná nejednoznačně. V tomto kontextu je nemyslitelné, aby se zahraniční společnost mohla například úspěšně domáhat práv ve vztahu ke státu před čínským soudem.“ A k tomu všemu se podle Turcsányiho mění i nálada lidí: „Mnozí Číňané bojkotují zahraniční produkty a stále víc preferují domácí firmy, což v minulosti nebylo.“

„I ve světle zhoršujících se politických vztahů se Západem lze těžko předpokládat, že evropská firma bude moci dlouhodobě fungovat jako jeden z hlavních hráčů ve finančním sektoru,“ shrnuje Turcsányi.

Exit na obzoru?

Ze všech těchto důvodů je pravděpodobné, že se PPF pokusí Čínu opustit. „Mohou buď sebrat rozpůjčované peníze a vycouvat, nebo prodat čínský Home Credit nějakému lokálnímu partnerovi, pro kterého to bude dávat smysl,“ říká pražský bankéř, který nechce „cizí“ skupinu komentovat na jméno. Také on nepovažuje čínský byznys Home Creditu za dlouhodobě udržitelný. V PPF to evidentně tuší také, a tak už zkoušeli ústup.

Skupina Home Credit už předloni sondovala možnosti prodeje své minority na hongkongské burze. Kvůli nízké valuaci a nejistým podmínkám na trhu ho však na konci roku 2019 odpískala.

Podle agentury Reuters firma chtěla z primární veřejné nabídky (IPO) získat původně přes miliardu dolarů, kterou však investoři nebyli ochotni nabídnout. Ani snížená valuace pak zájemce nenalákala.

O rok předtím se nepodařilo uzavřít partnerství Home Creditu s asijskou investiční firmou PAG Capital Asia, na jehož konci měla být rovněž uvedena část splátkové firmy na burzu. Jedna z největších asijských investičních společností PAG půjčila skupině Home Credit 2,3 miliardy jüanů (v korunách tehdy asi 7,2 miliardy), které po ukončení spolupráce musel Home Credit vrátit.

Podle zdroje blízkého PPF selhávaly předchozí pokusy o zpeněžení čínského byznysu hlavně na tom, že Petr Kellner nechtěl prodávat eventuálnímu partnerovi majoritní podíl. Ovšem prodat minoritu Home Credit za cenu, která by byla přijatelná pro PPF, se ukázalo jako nereálné.

Je ale pravděpodobné, že po Kellnerově smrti a přituhujících podmínkách v Asii se nekompromisní postoj PPF změní. Tím spíše, že skupina v posledních letech přesouvá těžiště na Západ a rozšiřuje svůj záběr mimo spotřebitelské financování. Velkoryse investuje do telekomunikací a médií, nakupuje firmy v Evropě, soustředí se na vybudování velkého bankovního domu v Česku (fúzí s bankou Moneta) a snaží se pevněji usadit v USA. Na problematické Číně a dalších asijských destinacích už jí nemusí záležet tolik, jako dřív.

Jak a kam zamíří největší tuzemské soukromé impérium, to už bude záležet na Kellnerových dědicích a vrcholových manažerech.

Reklama

Doporučované