Hlavní obsah

PR pro ČSSD dělají lidé, kteří ovlivňovali veřejné mínění ve prospěch Číny

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Pro ČSSD v čele s Janem Hamáčkem začali pracovat lidé, kteří se podíleli na jejích kampaních v éře Jiřího Paroubka.

Reklama

O dobrý veřejný obraz sociálních demokratů se nyní kromě jiných stará Tomáš Sazima. Známý je především z kauzy, kdy jím spoluvlastněná agentura ovlivňovala veřejné mínění ve prospěch komunistické Číny.

Článek

Sociální demokracie před volbami nejenže povolává staré známé tváře z dob, kdy socialisté vládli Česku jako hegemon politické scény, ale do Lidového domu se vracejí i lidé, kteří se podíleli na jejích kampaních v době Jiřího Paroubka.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na přípravě letošních voleb například pracuje Tomáš Sazima, někdejší zaměstnanec tiskového odboru z Paroubkovy éry, který s ním dokonce odešel do jeho trucpodniku LEV21. Na poradách ohledně volební strategie se objevil i Tomáš Buzek, který rovněž působil v Paroubkově volebním štábu.

„Ano, pomáhám s kampaní,“ potvrdil Seznam Zprávám Tomáš Sazima. „V současné době spolupracuji s agenturou Ewing, mezi jejíž klienty patří i ČSSD,“ vysvětloval své postavení v rámci letošní kampaně ČSSD.

Sám Sazima podle obchodního rejstříku vlastní agenturu Kingmakers, ale ta se na volebním účtu ČSSD neobjevuje. „Kingmakers na volebním účtu vidět nemůžete, protože Kingmakers pro ČSSD nepracuje,“ dodal.

Agentura Ewing má v kampani ČSSD klíčové postavení. Tvoří pro socialisty volební strategie, pomáhá jim s komunikací na sociálních sítích a poskytuje jim mediální poradenství a konzultace.

Podle předsedy ČSSD Jana Hamáčka pak Lidový dům konkrétní personální požadavky na agenturu neměl a tedy si přímo svého někdejšího zaměstnance nevyžádal. „Přišel s týmem Ewingu,“ uvedl Hamáček.

Jméno Tomáše Sazimy vešlo v širší povědomí v souvislosti s webem Sinoskop. Koncem roku 2019 vyšlo najevo, že jím v té době minoritně spoluvlastněná PR agentura C&B Reputation Management si účtovala práce na vylepšování reputace komunistické Číny v českém prostředí.

Novináři Aktuálně.cz tehdy napsali, že si právě tuto agenturu najala úvěrová společnost Home Credit ze skupiny PPF dnes již zesnulého miliardáře Petra Kellnera. Podle jejich zjištění C&B Reputation Management, ve které Sazima v té době působil i jako ředitel, vytvořila síť odborníků publikujících vstřícnější texty vůči Číně.

Sám Home Credit přitom v Číně podnikal a v Česku se dostával pod palbu kritiky ve veřejném prostoru za to, že kvůli jeho byznysu česká zahraniční politika ztrácí svůj lidskoprávní rozměr. Navíc sama Čína je na výhrady ke své domácí politice více než citlivá.

Seznam Zprávy se Hamáčka otázaly, zda tyto okolnosti Lidovému domu na životopise jejich spolupracovníka vadí. „Ne,“ odpověděl stroze.

Nutno dodat, že Tomáš Sazima opustil agenturu C&B Reputation Management v červnu 2020, kdy podle obchodního rejstříku odprodal svůj desetiprocentní podíl a jediným majitelem se tak stal marketér Tomáš Jirsa, který se kvůli kauze Sinoskop vzdal vydavatele zpravodajského webu Info.cz.

I druhý navrátivší se marketér se může v posledních letech pochlubit „prací pro Čínany“, jen na zcela jiné úrovni.

Tomáš Buzek v minulosti působil ve společnosti CEFC, které se stala symbolem propojení českých čelních politiků s čínským byznysem. Prezident Miloš Zeman si například oficiálně uváděného zakladatele CEFC Jie Ťien-Minga vzal za svého poradce. Později vyšlo najevo, že Zemanův čínský poradce je v domovské zemi podezřelý z hospodářské kriminality a následně zmizel. CEFC zkrachovala a agendu převzala nástupnická společnost Citic zaštítěná přímo Čínskou lidovou republikou.

Spolupráce Buzka s ČSSD je ale oproti Sazimovi podle zjištění Seznam Zpráv významně volnější. Oficiálně totiž Tomáš Buzek a Lidový dům nemají podepsaný žádný kontrakt a momentálně jde o spíše „přátelskou výpomoc“, či spíše průzkum terénu – zhruba dvakrát se zúčastnil volebního štábu.

„Vždy jsem ČSSD podporoval a budu ji volit i v letošním roce. Jestli pomohu straně i ve volební kampani, bude záležet hlavně na časových možnostech,“ komentoval své návštěvy v Lidovém domě Buzek. V současnosti vlastní agenturu Temper Communication a působí jako člen představenstva fotbalové Slavie.

Podle informací Seznam Zpráv jej oslovil šéf královéhradecké ČSSD Jan Birke, se kterým se dlouhodobě zná už z Paroubkovy éry a později česko-čínských obchodních vztahů. Birke zjišťoval, zda by Buzek socialistům nepomohl v jejich boji o přežití. Dříve nejsilnější politická strana totiž dnes padá v některých průzkumech pod hranici volitelnosti a hrozí jí, že by mohla vypadnout poprvé po sametové revoluci ze Sněmovny.

Reklama

Doporučované