Hlavní obsah

Praha chce nádraží Vyšehrad pro Slovanskou epopej. Ve hře je i vyvlastnění

Foto: Profimedia.cz

Zchátralé nádraží Vyšehrad.

Reklama

Pražský magistrát plánuje odkoupit chátrající nádraží Vyšehrad. V budově by po rekonstrukci mohla být umístěna Slovanská epopej. O výkupní ceně bývalého nádraží se nyní jedná, ve hře je i vyvlastnění památky. Jednání potrvají do poloviny roku.

Článek

Zda je místo vhodným objektem pro umístění Slovanské epopeje, nyní posuzují architekti z Institutu plánovaní a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Rozhodnou během jednoho či dvou měsíců. Pro výstavu cyklu dvaceti velkoformátových obrazů Alfonse Muchy by vyšehradské nádraží mohlo být doplněno přístavbami.

„Architekti posuzují, zda by to bylo možné provést tak, abychom udrželi památkovou ochranu, kterou ta budova má,“ řekl radní pro majetek Jan Chabr z TOP 09. Pokud objekt vhodný nebude, mohlo by být bývalé nádraží přestavěno na byty či kanceláře.

Jestli město secesní budovu koupí a za kolik to bude, se nyní řeší. Zahraniční vlastník památkově chráněné budovy za ni požaduje 117 milionů korun, magistrát je ochotný za historické nádraží zaplatit asi 67 milionů korun. „Město může vykupovat pouze za cenu v místě obvyklou. Nemůžeme vykoupit jakoukoliv nemovitost v Praze za jakoukoliv cenu. Musíme se držet znaleckých posudků,“ doplnil Chabr.

Diskutuje se i o možnosti vyvlastnění. K tomu by mohlo dojít v případě, že se Praha nedohodne na ceně s majitelem nemovitosti. Důvodem k vyvlastnění je podle radních to, že se současný majitel o památku nestará. O případném vyvlastnění se však v pražské magistrátní koalici Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) bude podle Chabra jednat až tehdy, bude-li jednání s vlastníkem budovy neúspěšné.

Zatímco podle Chabra je vlastnické právo nedotknutelné a vyvlastnění památky by nyní spíše nepodpořil, předseda zastupitelů Spojených sil a europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09) je opačného názoru. „Jsem přesvědčený, že politické řešení není koukat dalších dvacet let na padající nádraží. Vyvlastnění je ve veřejném zájmu,“ sdělil Pospíšil.

Provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960. V soukromých rukách je objekt, který byl v roce 2000 prohlášen za kulturní památku, od roku 2007. Budova je v dezolátním stavu.

Reklama

Doporučované