Hlavní obsah

Praha chce zefektivnit provoz metra pomocí mobilního signálu

Jak je to s wifi v metru a kdy si v něm zavoláte?Video: Jakub Říha, Seznam Zprávy

 

Reklama

Až pokryje dopravní podnik celé metro mobilním signálem LTE, chce podle slov svého generálního ředitele Petra Witowského používat získaná data k zefektivnění dopravy. Vše ale záleží na domluvě s operátory.

Článek

Florenc na trase B a C, Hlavní nádraží, Pražského povstání, Náměstí Republiky a Smíchovské nádraží. To je šest stanic metra, kde funguje veřejná wifi. Další rozšiřování pražský dopravní podnik neplánuje. Budoucnost ale vidí v mobilním signálu LTE. Kompletní pokrytí všech 61 stanic by tak mělo být podle slov ředitele DPP Petra Witowského realitou v roce 2022.

Vedle toho, že cestující budou moci za jízdy volat a používat internet, mohlo by pokrytí mobilním signálem přinést ještě jednu výhodu – zefektivnění dopravy. V Londýně nedávno začali posilovat spoje v reálném čase podle informací o počtu cestujících, které místní metro získává právě z wifi ve stanicích.

Šest pokrytých stanic pražského metra je ale málo k tomu, aby z nich DPP získal informace ke zefektivňování dopravy. „Stejně tak my dnes nevyužíváme data z mobilního signálu, protože je pokrytých jenom pár stanic a smysl to bude dávat v momentě, kdy ta data budeme moci využívat komplexně,“ říká Witowski. „Budeme snažit domluvit se s operátory tak, abychom data měli v offlinové verzi a mohli jsme plánovat grafikony, provoz v souvislosti s prodlouženými víkendy, svátky nebo prázdninami. Mohli bychom se například podívat, jak dopravu ovlivňují velké akce typu koncerty či mistrovství světa v hokeji,“ dodává.

Co na to operátoři?

Například mobilní operátor O2 už umí vytíženost jednotlivých stanic spočítat nyní. „Pro vlastní účely jsme ji dokonce zpracovávali a některé výstupy zveřejňovali už před několika lety. Výsledky našeho měření na jaře 2016 se velmi shodovaly s výsledky počítání tzv. ,papírkovou metodou’, které prováděl dopravní podnik,“ říká tisková mluvčí O2 Lucie Jungmannová.

Foto: O2

Intenzita dopravy na mezistaničních úsecích v 7:30 ráno (měření O2, jaro 2016).

Z měření pomocí mobilního signálu, popřípadě wifi, lze však získat více informací než jen počet pasažérů. „Cestující lze rozdělit podle bydliště, demografických skupin nebo podle národnosti. Měření navíc umožňují sledovat provoz v reálném čase nebo v časových výsecích,“ vysvětluje Jungmannová.

O2 s Vodafonem shodně tvrdí, že s daty pracují pouze ve formě anonymní analýzy. „Zpracování takových dat i jejich následné využití musí vždy splňovat striktní právní a bezpečnostní podmínky. Ačkoliv tato služba není aktuálně ve smlouvě o pokrytí metra zahrnuta, rádi začneme s DPP diskutovat o možnosti spolupráce v této oblasti,“ reaguje na plány DPP Vodafone.

Mobilní internet v centru do ledna

Momentálně je signálem pokrytá část metra A v úseku Nemocnice Motol – Dejvická a úsek na trase C mezi stanicemi Muzeum a Roztyly.

„Ještě v letošním roce předpokládáme pokrytí další části trasy C od Muzea na Nádraží Holešovice – a to bude někdy na podzim letošního roku. Na přelomu prosince a ledna očekáváme, že signálem pokryjeme trasu B od Smíchovského nádraží po Palmovku a trasu A od Dejvické po Náměstí Míru,“ představuje nejbližší plány na pokrytí stanic metra v centru ředitel DPP Witowski.

Dopravní podnik původně uvažoval, že by přednostně pokryl stanice metra. Kvůli vyšším nákladům takového řešení se ale rozhodl pokrývat tunely a stanice zároveň.

Současný stav pokrytí metra mobilním LTE signálem.

Právě pokrytí tunelů je to, v čem hraje LTE oproti wifi prim. Vzhledem k provozu metra je ale možné instalovat kabely v tunelu ve zhruba tříhodinových intervalech v noci.

„Ten tříhodinový úsek je možný proto, že po ukončení provozu metra se nejdřív musí rozvést materiál, pak se musí vypnout elektřina, pak se tam dá pracovat, pak všichni musí tunely opustit, pak se musí tunely zkontrolovat, pak se teprve elektřina zapne a začínají zase jezdit vlaky,“ vysvětluje Witowski, proč trvá instalace tak dlouho.

Projekt wifi v metru DPP podle slov svého ředitele spustil, aby mohl cestujícím předávat informace o provozu a případných výlukách. „Předpokládáme, že tyto informace jsou dostupné přes socialní sítě či oficiální stránky DPP,“ říká Witowski.

Reklama

Související témata:

Doporučované