Hlavní obsah

Praha chystá novou lanovku, povede přes Vltavu a nad zoo

Foto: MHMP

Lanovka povede z Podbaby do Troji a dál do Bohnic.

Reklama

Lanovka z Prahy 6 do Bohnic má být součástí pražské integrované dopravy a platit by v ní měly jízdenky MHD. Až se však v jejím směru postaví nová trať tramvaje, počítá se s tím, že bude sloužit jako turistická atrakce.

Článek

Pražský magistrát plánuje v létě vypsat tendr na projektanta zcela nové lanové dráhy z Podbaby do Bohnic.

Primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) řekl, že lanovka by měla být v provozu v roce 2025 a měla by zajistit přímé dopravní propojení mezi Prahou 8 a Prahou 6. A to zejména do doby, než ve stejném směru vznikne po roce 2030 plánovaná tramvajová trať.

Životnost lanovky, která má podle odhadu vyjít na 1,5 miliardy korun, má být kolem 30 let.

Scheinherr uvedl, že i když jsou Bohnice a Praha 6 vzdáleny vzdušnou čarou jen asi 3,5 kilometru, kvůli chybějícímu přímému spojení lidé obvykle využívají k cestám mezi nimi metro, což je nepohodlné a zatěžuje to systém MHD v centru.

Řešením má být tramvajová trať, která však předpokládá stavbu nového mostu v Troji a zřejmě i proražení asi kilometrového tunelu skalou se zhruba stometrovým převýšením. „To je plán na desetiletí, město proto zatím postaví lanovku,“ řekl náměstek.

Na vizualizace se můžete podívat v galerii:

Lanovka bude mít tři stanice, jednu u terminálu veřejné dopravy v Podbabě, druhou v Troji, kde vznikne nový vstup do zoologické zahrady, a třetí v Bohnicích na křížení ulic Lodžská a K Pazderkám.

„Lanovka je velice jednoduchá na stavbu, nezabírá území, pouze malé části, kde jsou umístěny stanice a sloupy, a v panoramatickém pohledu není příliš vidět. Zároveň je její provoz velice tichý, takže ani nenaruší běžný život v zoologické zahradě,“ vysvětlil náměstek. Cesta z Bohnic do Dejvic by se lanovkou měla zkrátit skoro o půl hodiny.

Nyní se projekt posuzuje z hlediska dopadů na životní prostředí (EIA) a pořizuje se nutná změna územního plánu.

Náměstek uvedl, že po výběru projektanta se předpokládá příprava projektu do roku 2023, v roce 2024 začátek stavby a o rok později uvedení do provozu. Dodal, že na světě existují dvě firmy, které umí podobnou lanovku postavit, a to rakouská Doppelmayr a italská firma Leitner.

Kabiny budou bezbariérové a klimatizované a podle plánů magistrátu mají být schopné přepravit 2000 lidí za hodinu. Teoreticky je podle náměstka možná kapacita až 6000. „Nepočítáme s tím, že by tam byla taková potřeba,“ řekl. Lanovka má být zařazena do systému pražské integrované dopravy a platit by v ní měly jízdenky MHD.

Náměstek Adam Scheinherr dodal, že lanovka ulehčí i přepravě do zoo, kde je nyní nutné vyhrazovat velký počet řidičů pro autobusy linky 112 z Nádraží Holešovice. Lanovka naproti tomu bude fungovat s minimem personálu a navíc bude možné pružně měnit počet kabin podle poptávky ze strany cestujících.

Pokud jde o stavbu tramvaje, té bude podle Scheinherra předcházet několik jiných tratí.

První by měla propojit Bohnice s metrem Kobylisy, druhá pak Podbabu s areálem České zemědělské univerzity v Suchdole. Následovat má vybudování mostu do Troji a až následně trať do Bohnic. Ta je zatím zanesena pouze v územním plánu jako rezerva.

„Dnes ani přesně nevíme, jak to tam povede,“ řekl náměstek. Dodal, že trasování a přesná podoba budoucí trati se teprve začíná řešit. Odhady nákladů na stavbu trati z Podbaby do Bohnic se podle něj nyní pohybují mezi čtyřmi a osmi miliardami korun.

S plánem stavby lanovky přišlo minulé vedení magistrátu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval také projekt lanovky od Vltavy na Letnou, z toho však sešlo. V předchozích volebních obdobích se hovořilo mimo jiné o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes Prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.

Reklama

Související témata:

Doporučované