Hlavní obsah

Praha postaví metro bez stanic. Déčko zastaví jen v Písnici a na Pankráci

Následuje obsah vložený z jiného webu. Zde jej můžete přeskočit.

Projeďte se s námi metrem D a zjistěte, kde nevystoupíte (video: Lucie Stuchlíková).

Přejít před obsah vložený z jiného webu.
 

Reklama

S překvapivým plánem přišel náměstek pro dopravu Petr Dolínek za ČSSD. Chce novou linku metra zprovoznit i přesto, že se nedaří vykoupit pozemky pro nové stanice.

Článek

Plánované metro D nebude mít stanice, alespoň ze začátku. Cestující na nové lince budou moci nastupovat a vystupovat pouze na konečné zastávce v Písnici a na přestupním uzlu na Pankráci.

„Zadal jsem na dozorčí radě dopravního podniku za úkol připravit variantu metra D, která bude mít pouze stanice na Pankráci a v Depu Písnice,“ potvrdil náměstek pro dopravu Petr Dolínek. Cestující by tak na jeden zátah projeli celou osmikilometrovou trasu.

Osud šesti stanic, které měly mezi Písnicí a Pankrácí podle původního plánu vyrůst, bude Praha řešit postupně. Zatím se totiž pro ně nedaří vykoupit pozemky a městu dochází čas, kdy ještě může na projekt požádat o stavební povolení.

Takhle mělo vypadat metro D. Místo osmi stanic ale budou jen dvě.

„Chceme zprovoznit metro co nejrychleji. Prioritou je spojit periferii a centrum města," vysvětluje neobvyklý záměr vynechat stanice primátorka Adriana Krnáčová.

Její náměstek Dolínek je ještě přímější: „Chci už něco dělat, ne jen věčně čekat." Oba politici slibují, že začnou s ražbou tubusu ještě před volbami v roce 2018.

Projektanti původně naplánovali zastávky metra například u Thomayerovy nemocnice a krčského nádraží. Tyto dvě stanice by obsloužily krčské sídliště, jehož obyvatelé se nyní musí spoléhat na přeplněné autobusy.

S dalšími zastávkami se počítalo v Písnici, Libuši, Nových Dvorech a na Olbrachtově. Především pro lidi v Písnici jde o špatnou zprávu – zatímco „pozastavená“ stanice by stála kousek od obydlené čtvrti, Depo Písnice leží prakticky uprostřed ničeho.

Praha tu chce postavit záchytné parkoviště a motivovat lidi dojíždějící z blízkého okolí, aby zde nechali auta a do centra pokračovali právě metrem.

Stavba stanic za provozu se zřejmě prodraží

Zatím není jasné, zda se všechny stanice později dostaví nebo některé zůstanou jen na papíře navždycky.

„Vzhledem ke složitosti problematiky je posuzovaných variant několik. Zjišťujeme jejich finanční náročnost,“ uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Vedení podniku se obává, že dodatečná stavba stanic by se městu prodražila.

„Dostavba při provozu a za výluk je výrazně technologicky i finančně náročnější, o prioritách dalšího postupu budeme jednat s magistrátem,“ dodala mluvčí.

Podle Dolínka jsou ale tyto obavy zbytečné. „Naopak čím déle nějakou stavbu odkládáte, tím je dražší,“ tvrdí Dolínek.

Podle posledních plánů má stavba vyjít na 51 miliard korun. A kvůli zdržením na ni Praha nebude moci čerpat pětimiliardovou dotaci z Evropské unie.

Reklama

Související témata:

Doporučované