Hlavní obsah

Praha se vložila do sporu o nádraží Vyšehrad, chce ho vyvlastnit

Foto: Profimedia.cz

Zničená památkově chráněná budova.

Reklama

Historicky a architektonicky ceněná budova nádraží Vyšehrad dlouhodobě chátrá. Nemovitost, která je v soukromém vlastnictví, už podle odborníků přímo ohrožuje své okolí. Praha chce proto budovu vyvlastnit.

Článek

Neznámí pachatelé nově pravděpodobně rozebrali podstatnou část plechové střechy budovy. Její majitel navíc podle údajů pražského magistrátu z pěti pokut zaplatil pouze jednu. Do věci se proto nyní vložil právě magistrát. Uvažuje o tom, že nechá budovu vyvlastnit.

„Jsem obecně velkým zastáncem soukromého vlastnictví a jeho nedotknutelnosti. Nicméně je třeba si uvědomit, že vlastnictví znamená nejen práva, ale i povinnosti starat se o majetek dle příslušných regulí,“ uvedl pražský radní pro oblast majetku Jan Chabr (Spojené síly pro Prahu). „Pokud si někdo koupí nemovitost a ví, že se jedná o kulturní památku, tak má povinnost se o ni taky náležitě starat. Vlastník kulturní památky je povinen na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením. V úvahu přichází možnost zajistit na náklady vlastníka nutné sanační a statické práce, a to přímo ze strany samosprávy, tedy města.“

V minulosti odbor památkové péče pokutoval majitele opakovaně, protože neumožnil přístup do objektu. Ten však uhradil pouze první pokutu ve výši necelých dvou milionů.

Podívejte se, jak dnes vypadá zchátralé bývalé nádraží:

„Za hlavní město Prahu zasíláme na Ministerstvo kultury dopis, zdali dosud nedošlo k dohodě s vlastníkem o prodeji budovy nádraží státu. Pokud to stát potvrdí, nemělo by nic bránit zahájení procesu vyvlastnění, který jsme připraveni rozeběhnout z pozice hlavního města, přičemž budeme postupovat právě podle zákona o státní památkové péči. Budeme však o těchto možnostech ještě vést diskusi a dál jednat,“ dodal náměstek primátora Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu).

„Velmi podporujeme, aby hlavní město získalo historickou budovu nádraží Vyšehrad. Byli bychom rádi, kdyby byl tento objekt městem zrekonstruován a následně využit ke kulturním účelům. Já osobně si například umím představit, kdyby se v takto zrekonstruované budově podařilo umístit dílo Slovanská epopej od Alfonse Muchy. Z toho bych měl opravdovou radost,“ podotkl předseda zastupitelského klubu Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil.

Neutěšený stav nádraží trápí příslušnou městskou část Praha 2. Radní Michal Zuna (TOP 09) je přesvědčený, že střecha byla rozebrána úmyslně.

„Je nutné zajistit bezpečnost okolí budovy a nedopustit, aby budova nadále trpěla významně narušenou střešní konstrukcí. V této věci městská část Praha 2 naléhavě komunikuje se zástupci vlastníka a rovněž podala i trestní oznámení pro obecné ohrožení,“ vysvětlil Zuna. „Mohu tvrdit, že nerozumím, proč se soukromý vlastník ke svému majetku takto chová, ale nebyla by to pravda. Při pohledu z hradeb je zřejmé, že někdo záměrně rozebral velkou část střechy. Čas je neúprosný a je třeba budovu zachránit. Hlavní město Praha musí nadále pokračovat v krocích, aby nabylo budovu od soukromého vlastníka do svého vlastnictví co nejdříve.“

Tento týden se v objektu uskuteční místní šetření. „Poté budou jasné následné kroky. Například zda opravy může zahájit sama Praha 2 nebo jaký je legislativně správný proces, aby městská část mohla přejít k nutným opravám a záchraně objektu,“ upřesnil mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Secesní budova je v majetku společnosti RailCity Vyšehrad, která se o stav kulturní památky zapsané i na seznamu UNESCO dlouhodobě nezajímá. Městská část Praha 2 jedná o jejím odkoupení už od roku 2007. Veškerá jednání s majitelem budovy ovšem dosud nikam nevedla.

Společnost RailCity se v placeném prohlášení, které zveřejnila agentura ČTK, proti obviněním, že nechává budovu spadnout, ohradila. „Společnost RailCity Vyšehrad je už několik týdnů napadána kontroverzními výroky komunálních politiků Prahy 2, kteří veřejně vyhrožují vyvlastněním budovy Vyšehradského nádraží. Tato prohlášení jsou nepřijatelným zásahem do soukromého vlastnictví a balancují na hraně zákona,“ uvedla.

Foto: Praha 2

Dobový obrázek nádraží Vyšehrad.

V havarijním stavu se podle firmy objekt nádraží nacházel už v době, kdy jej kupovala – na vině je prý stát, který do památky desítky let neinvestoval. Svalovat vinu za aktuální stav památky na současného vlastníka je podle RailCity Vyšehrad přinejmenším nekorektní. Situaci prý neprospělo ani zdlouhavé, mnoho let trvající územní řízení, než se podařilo získat potřebná povolení pro rekonstrukci původní nádražní budovy a dostavbu dvou objektů, které mají tvořit nový polyfunkční komplex. „Společnost RailCity Vyšehrad dělá vše pro záchranu této památkové budovy a intenzivně hledá investora pro připravený projekt. Do údržby přitom investuje nemalé finanční prostředky, aby se stav objektu dále nezhoršoval,“ stojí v prohlášení. „Ohrazujeme se proti záměrnému mediálnímu zkreslení, že se v budově propadla střecha, což má být údajně důvod k razantnímu postupu města proti jejím majitelům. Fakta jsou taková, že střecha a fasáda objektu byly záměrně poškozeny, navíc někdo neoprávněně vnikl do zajištěné budovy. Celý případ vyšetřuje policie a údajně dopadla konkrétní pachatele, kteří měli záměrně poškodit střechu a fasádu.“

Firma RailCity Vyšehrad dodala, že střecha bude opravena a budova odpovídajícím způsobem zajištěna. „Je velmi znepokojivé, že podezření na násilné vniknutí do nádražního objektu padá na ty, kteří v médiích tak hlasitě volají po radikálním postupu, včetně procesu vyvlastnění. To považujeme za pirátský zásah do vlastnických práv a na pachatele jsme podali trestní oznámení. Naši společnost oslovil Magistrát hlavního města Prahy s návrhem, zda nechce budovu prodat nebo směnit za jiné pozemky. Těmto dohodám se principiálně nebráníme, není možné ovšem objekt prodávat pod cenou za odhadní cenu odhadce najatého magistrátem. Naše společnost pracuje se zcela jinými posudky a je zřejmé, že je nutné hledat kompromis. Každopádně úvodní jednání proběhla a nyní čekáme na stanovisko magistrátu. Je i pro nás důležité zachovat objekt nádraží Vyšehrad pro další generace,“ uzavřel vlastník zchátralé památky.

Budova vznikla v letech 1904 až 1905, provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960. V soukromých rukách je objekt, který byl v roce 2000 prohlášen za kulturní památku, od roku 2007. Obnovení původní funkce není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v zatáčce. Město místo toho plánuje vlakovou zastávku na Výtoni.

Reklama

Doporučované