Hlavní obsah

„Pravicové“ ANO se bude snažit odlákat v eurovolbách voliče ODS, v kampani představí podobná témata

ANO má pro evropskou kampaň nejtěžší pozici, jsou to první volby, které nemusí vyhrát, myslí si sociolog Daniel Prokop.Video: Veronika Neprašová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Jako jediná parlamentní strana dosud hnutí ANO nepředstavilo své priority pro evropské volby. Voliče chce zaujmout obdobnými tématy jako pravicová konkurence.

Článek

Jako by hnutí ANO na evropské volby zapomnělo. Zatímco ostatní strany už od zimy objíždějí republiku, v ulicích měst se objevují první předvolební billboardy a na květnovou volbu nových europoslanců odkazují bannery na úvodních stranách stranických webů, po kampani nejsilnější vládní strany není pět týdnů do voleb vidu ani slechu.

Jediné, co ANO zatím představilo, je kandidátní listina, které vévodí dvojice stávajících europoslankyň strany – Dita Charanzová jako jednička a Martina Dlabajová na postu dvojky.

„Kampaň oficiálně začne v květnu,“ potvrdila Seznamu poslankyně Radka Maxová, která o post v Evropském parlamentu bude bojovat ze čtvrtého místa. A poprvé také naznačila, jakými prioritami hodlají voliče zaujmout.

„Hlavními tématy bude bezpečnost Evropy, menší byrokracie, aby se EU vrátila ke svým kořenům, vnitřní trh a rovné podmínky pro naše zaměstnance a studenty po celé Evropě,” vyjmenovává poslankyně témata, která ne náhodou připomínají priority konkurenční ODS. Její volební heslo pro eurovolby zní „dělat méně, ale lépe“.

Programovou podobnost připouští i Maxová. „Věřím, že se s ODS budeme v hodně tématech protínat, protože nám jde o stejný cíl. Aby EU co nejméně zasahovala do suverenity našich států, ale aby zároveň tvořila ochranný deštník pro Evropu.“

Pravicové přesvědčení vs. levicová realita

Hnutí ANO tak kampaní pro evropské volby potvrdí trend, který nastolila už od loňského podzimu. Ještě v den komunálních voleb začal Andrej Babiš veřejně zdůrazňovat, že hnutí ANO není levicovou stranou, i když vládne s ČSSD a ve Sněmovně se opírá o hlasy komunistů. „Pan Fiala o nás říká, že jsme levicová strana, a není to pravda. My jsme tu pro všechny. A realizovali jsme pravicové věci,” prohlásil Babiš ještě ve volebním štábu.

Realita je ale jiná, kabinet od svého nástupu do Strakovy akademie prosazuje především tradiční levicové priority: rekordně navýšil důchody, přidal státním zaměstnancům, zavedl slevu na jízdné, zrušil karenční dobu.

V kontrastu s tím ale přesto ANO stále více zdůrazňuje svou pravicovou orientaci – na tu apelovali straníci na lednové ideové konferenci v Ostravě i o měsíc později na celostátním sněmu.

Že se ANO pro evropské volby budou témata hledat jen velmi obtížně, odhadoval i sociolog Daniel Prokop: „Hnutí ANO má v evropských volbách jednu z nejtěžších pozic. Levicové strany ji můžou zaměřit na spravedlnost, kvalitu potravin, daňové úniky, na férovost Evropy. Pravicové se zase můžou zaměřit na kritiku dotací nebo demokratický deficit v Evropě." Elektorát hnutí ANO však má k EU spíše pasivní než proevropský přístup.

Navíc proti ambicím nejsilnější vládní strany na volební vítězství stojí fakt, že eurovolby budí u Čechů jen minimální zájem. Před pěti lety jich k urnám přišlo jen něco přes 18 procent. A mezi nimi z velké části ti, kteří tradičně nepatří do portfolia voličů hnutí ANO: mladí a vzdělaní voliči.

„Hnutí ANO má dost sympatizantů na to, aby evropské volby vyhrálo. Ale je riziko, že k těmto volbám nepůjdou,“ myslí si Prokop. I proto podle něj ANO hodlá odstartovat kampaň doslova na poslední chvíli. „Počítám, že to bude velmi intenzivní kampaň v posledních třech týdnech, která je zaměřená na mobilizaci účasti.“ O tom, zda půjdou volit či nikoliv, se totiž podle sociologů lidé rozhodují právě až pár posledních týdnů před samotnými volbami.

Tematická bída

Zaujmout mimořádně euroskeptické české voliče je pro tuzemské partaje vůbec složité. Evropa totiž aktuálně nečelí žádné klíčové výzvě, která by stranickým PR ulehčila práci. Migrační krize polevila, ekonomická je dávno zažehnaná, stejně jako krach Řecka a s ním spojená podlomená důvěra v euro.

Na druhou stranu se o to podle Daniela Prokopa ani příliš nesnaží. „Strany se příliš nesnaží nabídnout atraktivní evropská témata, kampaň často sklouzává do hájení národních zájmů.“

Problém je, že nikdo už nedodává, jaké konkrétně zájmy má na mysli. „Volič se pak těžko rozhoduje, zda národní zájmy hájí lépe sociální demokracie nebo TOP 09 nebo jiná partaj. Proto také lidé k evropským volbám nechodí,“ myslí si Prokop.

Reklama

Související témata:

Doporučované