Hlavní obsah

Pražské městské firmy nebudou smět inzerovat na dezinformačních webech

Foto: Branko Devic, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Pražské městské firmy a organizace nebudou smět inzerovat na dezinformačních webech. Vedení města je v příštím týdnu vyzve, aby se připojily k iniciativě spolku Nelež, který vyzývá, aby firmy inzerci nezadávaly na takových webech.

Článek

Jako první se k iniciativě přidala městská firma Prague City Tourism (PCT) , která má na starosti turistický ruch v metropoli. Spolek Nelež založili v roce 2020 pracovníci v reklamním byznysu, kteří bojují proti dezinformacím.

„Rádi bychom, aby to (PCT) byla první vlaštovka mezi městskými firmami nebo zapsanými spolky, které se k iniciativě přihlásí. Na pondělní jednání rady předložím materiál, kterým je vyzveme, aby se k iniciativě přihlásily. Důležité je, aby město vyjádřilo svůj postoj k dezinformacím,“ řekla radní Hana Třeštíková.

Vzhledem k tomu, že se v řadě případů jedná např. o akciové společnosti, bude se ze strany vedení Prahy jednat o výzvu, nikoliv příkaz. PCT v případě zájmu poskytne ostatním firmám know-how i právní rozbory. „Různé městské společnosti jsou různě velkými zadavateli. Chtěli bychom, aby se přidali zejména ti největší,“ řekla Třeštíková.

Připojení se PCT k iniciativě již schválilo představenstvo společnosti. „Veřejná správa a veřejný zadavatel má plnit i hodnotovou roli. Důležitá je veřejná deklarace, kterou veřejná správa obvykle nedělá. My problém s dezinformacemi považujeme za tak důležitý, že jsme se k tomuto kroku rozhodli,“ řekla členka představenstva PCT Jana Adamová. Ke stejnému kroku vyzve PCT rovněž své partnery je například CzechTourism nebo Letiště Václava Havla.

Spolek Nelež oslovuje firmy, organizace nebo spolky, které vyzývá, aby neinzerovaly na dezinformačních webech. Dosud se přidalo 137 firem a 43 komunikačních a mediálních agentur. Podle člena spolku Nelež Ivana Manolova se rovněž přidaly již také největší banky. „Banky to řeší již dlouho, protože ony moc dobře vědí, že dezinformace byznysu škodí. Většina členů spolku a lidí z reklamy pak nechce, aby se jejich práce objevovala vedle smyšlených a dezinformačních kampaní,“ řekl Manolov.

Spolek odhaduje, že se příjem největších dezinformačních webů je měsíčně dohromady asi 190.000 korun. „Přesnou částku samozřejmě nelze zjistit. Nám ale nejde o to, je zruinovat, ale nahlas říct, že ve slušné společnosti se na ´hnůj´ nechodí,“ řekl Manolov. Na českém internetu podle něj funguje asi dvacítka největších dezinformačních webů.

Reklama

Související témata:

Doporučované