Hlavní obsah

Pražskou Blankou projelo v pracovní dny v průměru 93 500 aut

Foto: Hochtief

Tunel Blanka.

Reklama

Pražským tunelovým komplexem Blanka projelo v šesti letech od jeho otevření ve všední dny v průměru 93 500 aut. Ve třech tunelech komplexu se od jeho spuštění stalo 591 nehod či 16 požárů aut.

Článek

Tunel byl otevřen v září 2015. Blanku v době stavby i po spuštění provázela řada kontroverzí, letos v lednu soud zrušil kolaudaci její největší části mezi Špejcharem a Pelc Tyrolkou.

Celkem komplexem za šest let fungování podle dat TSK projelo 205 milionů vozidel. Nejmenší provoz byl v Blance 22. března loňského roku, kdy tunely projelo asi 28.180 aut. Naopak nejvíce řidičů - 117 650 - komplex využilo 3. srpna 2016. Rychlost v Blance za šest let fungování překročilo 280 000 řidičů, 854 jich řešilo poruchu a 294 došly pohonné hmoty. V tunelech se udály i různé kuriozity, vjel do nich například člověk na skateboardu, na koloběžce nebo chodec tlačící popelnici.

„V tunelech testujeme satelitní navigaci a od července v ní funguje také aplikace Waze, aby řidiči nemuseli váhat, který výjezd z tunelu použít a kudy přesně pokračovat na navazující křižovatce, když se nám ještě nevzpamatovala navigace jízdou pod zemí,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Stavba komplexu Blanka začala za primátora Pavla Béma v roce 2007 a postupně nabrala několikaleté zpoždění. Výrazné se také prodražila z původně odhadovaných 21 na konečných 43 miliard korun. Stavbu zkomplikovaly mimo jiné tři propady půdy ve Stromovce nebo průsaky vody. Město rovněž čelilo soudním sporům s dodavateli. Po spuštění Blanky kritizovala dopravní důsledky nového spojení radnice Prahy 6, kam komplex přivedl více aut. Jiné městské části zaznamenaly odlehčení dopravy.

Problémy má stavba s kolaudací, kterou získala v roce 2019. Městský soud v Praze letos v lednu vyhověl žalobě spolku Holešovičky pro lidi a kolaudační souhlas pro největší část komplexu mezi Špejcharem a Pelc Tyrolkou zrušil. Město podle rozhodnutí soudu nesplnilo podmínky stavebního povolení, například dokončení Pražského okruhu. Věc nyní znovu řeší silniční úřad pražského magistrátu.

Komplex tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel a je součástí severozápadního úseku nedokončeného městského okruhu, jehož celková délka je téměř 6,4 kilometru (přesně 6382 metrů). Trojice tunelů měří celkem 5,5 kilometru a součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v České republice, který je dlouhý 2,23 kilometru. Blanka na západě navazuje na Strahovský tunel a na Pelc-Tyrolce by na něj mělo navázat připravované pokračování přezdívané Vlasta.

Reklama

Související témata:

Doporučované