Hlavní obsah

Před 20 lety byl synonymem nákupu na internetu. Teď se e-shop vrací

Foto: NWT, Seznam Zprávy

Přemysl Vícha, šéf divize E-business NWT.

Reklama

Loňské tržby vzrostly o 65 procent na čtvrt miliardy korun a letos chce dvojnásobek. Řeč je o kdysi velmi populárním e-shopu Patro.cz. Jeho majitel, technologické impérium NWT, chce letos značku výrazně oživit.

Článek

Internetový obchod Patro, který je součástí zlínské technologické skupiny NWT a patří k nejstarším e-shopům v Česku, se probudil z dlouhého zimního spánku a chce si ukousnout část bouřlivě se rozvíjejícího trhu. Loni mu stouply tržby o 65 procent na 255 milionů korun a letos je chce posílit na půl miliardy. Jak toho chce dosáhnout a proč tak dlouho odmítal růst? V rozhovoru pro Seznam Zprávy Byznys o tom hovoří šéf divize E-business NWT Přemysl Vícha.

Patro vzniklo podobně jako česká verze Amazonu Vltava.cz v roce 1998. Proč tak dlouho podřimovalo a probouzí se až teď, kdy je zde mnoho silných hráčů?

E-shop začal v rámci technologického holdingu NWT vznikat už v roce 1995 (své jméno získal o tři roky později) a měl jinou funkci než dnes. Majitel skupiny David Vítek ho začal zakládat jednoduše proto, aby se dostal k lepším cenám zboží pro sebe a své zaměstnance, dnes by se to dalo brát jako bonus zaměstnancům. Oslovil řadu dodavatelů kamenných obchodů, aby mu poskytli velkoobchodní dodávky i ceny, a když je dostal, tak zaměstnanci pak zboží ručně vkládali na web včetně textů a fotek. Programovalo se tehdy ve Visual FoxPro a e-shopy byly řazeny do kategorie zásilkových obchodů, kterým dominovali prodejci, již na internetu nic neprodávali, jako například Quelle.

Takže ačkoliv Patro od počátku nabízelo pestrou škálu zboží, mělo v rámci aktivit technologické skupiny spíš doplňkovou funkci. NWT upřela svou hlavní pozornost na jiná odvětví a rozvoj e-shopu šel stranou, ačkoliv stále fungoval.

+2

Před pěti lety, kdy se začal internetový obchod v Česku rozvíjet intenzivněji, jsme však začali i my pomalu a v tichosti vyvíjet nové backendové řešení, takzvaný Business box, který je základem rozvoje dalších e-shopů včetně Patra v rámci divize e-business. Probrat značku ze spánku se majitelé rozhodli ještě před příchodem covidu-19, který všem internetovým obchodům pomohl k růstu a zároveň pro ně byl zatěžkávací zkouškou. Když jsme po loňských extrémních Vánocích zjistili, že nápor zvládáme dobře, rozhodli jsme se k další expanzi.

Zmínil jste Business box, co to je a co to umí?

Je to unikátní systém, který tvoří hlavní zdroj informací pro všechny naše e-shopy a je mezivrstvou mezi ERP (podnikový informační systém z anglického Enterprise Resource Planning, pozn. red.) a frontendem (to, co vidí na webu uživatel, pozn. red.), která umí porovnávat ceny, dodavatele, vyhodnocovat dostupnost a vyřizovat objednávky.

Vkládáme do něj všechna důležitá data o dodavatelích, zboží, skladech a dopravních firmách a tyto informace na základě různých parametrů neustále křížově vyhodnocujeme a rozhodujeme, jaké zboží, od koho, za jakou cenu a kde budeme brát tak, aby dorazilo co nejrychleji k zákazníkům. Významnou roli v tom hrají samozřejmě i preference zákazníků, jejich hodnocení a recenze na různých webech či reklamovatelnost výrobků. Systém budeme vyvíjet dál, ale už teď nám umožňuje odbavovat stovky tisíc objednávek ročně od stovek dodavatelů pouze v pár lidech. Přináší nám tak obrovskou úsporu času a peněz.

Loni patro navýšilo obrat o dvě třetiny. Co za tím kromě boomu e-shopů vzniklému „díky“ covidu bylo?

Covid růstu e-commerce určitě pomohl. Kdybychom však na takový boom nebyli připraveni, tak by se u nás tak příznivě neprojevil. V mixu faktorů hrál určitě roli nový atraktivnější design webových stránek (jak se vyvíjela podoba stránek Patro.cz od roku 2005, se můžete podívat v galerii, pozn. red.). Nasadili jsme ho loni v září a od tohoto měsíce výrazněji meziročně rosteme.

NWT

NWT je technologické impérium manželů Vítkových, které je složeno z desítek firem. V minulosti mělo až dvoumiliardový roční obrat. Vzniklo v roce 1992 ve Zlíně a podniká v různých oborech, například v informačních technologiích, zemědělství, 3D tisku či e-shopech. Ve svém portfoliu mělo například i výstavbu pasivních domů a energetiku.

Rozšířili jsme počet dodavatelů i množství nabízeného zboží. Rozšířili jsme lidem možnosti úhrady, takže nově si u nás mohou platbu odložit přes MallPay nebo Twisto a doplnili jsme i platby do bank přes PayU. Zesílili jsme výběr distributorů zásilek, v tuto chvíli nabízíme vedle České pošty i PPL, DPD, Geis, Poštu bez hranic či WeDo.

Dalším krokem vpřed byla optimalizace skladového toku, kterým se výrazně zkrátila cesta zboží od dodavatele ke klientovi, takže ačkoliv e-shop sídlí ve Zlíně, přesto si klient přebírá své zboží kdekoliv na území České republiky následující den. Velký důraz jsme věnovali také procesům zaměřeným na komunikace se zákazníkem tak, aby byla pro obě strany přehledná a aby byl zákazník srozumitelně informován o každém důležitém kroku – v jakém stavu je jeho objednávka, kde se právě nachází, kdy mu dorazí a aby rychle dostával odpovědi na své případné dotazy.

Kolik jste do rozvoje sítě investovali a kolik hodláte investovat letos a do čeho?

Vzhledem k tomu, že máme vlastní vývojový tým, který primárně ladil již zmiňovaný Business box, tak financování probíhalo interně do vlastních lidí. Letos budeme investovat do propagace, a to v řádů několika milionu korun. Naším cílem je vybudovat značku, která nebude pro lidi jen jednou z mnoha ve srovnávačích, ale taková, které dávají díky kvalitnímu servisu přednost před ostatními. Primární je vedle ceny a kvalitního zboží rychlost doručení, a na to se zaměřujeme a dále to budeme rozvíjet.

O kvalitní servis a doručení se však snaží a zároveň ho deklaruje většina firem, to není výjimečné…

Ano. Většina e-shopů se o to snaží a pak zjistí, že to má své velké limity, protože to je závislé hodně na logistice a schopnostech dopravních firem doručit zboží v pořádku a včas. A nám právě i v tomto pomáhá Business box, který velmi pečlivě sleduje a hodnotí, jak který dopravce funguje. O Vánocích byl obrovský nápor na všechny, ale přesto to někteří dopravci zvládali lépe a jiní hůře a my jejich výkon neustále sledujeme a přehodnocujeme a rozšiřujeme spolupráci s dalšími.

To samé děláme se skladovacími prostory. Náš sklad je primárně průtokový, kdy k nám objednané zboží přijede ráno a odpoledne odjíždí k zákazníkovi. Využíváme také řadu marketplace dodavatelů (takzvaný dropshipping), kdy se klient v podstatě nedozví, že se zboží k němu expeduje z různých míst v ČR. Počet těchto objednávek na celkovém obratu loni stoupl o 450 procent.

Na začátku mělo Patro přízvisko Internetový obchodní dům, a navazovalo tak svým názvem na socialistické „obchoďáky“. Jak byste ho definoval dnes?

Moderně, jako Internetovou nákupní galerii. V roce 2019 jsme měli 250 dodavatelů a 250 tisíc druhů zboží a desítky tisíc zákazníků, dnes máme přes 300 dodavatelů a statisícům zákazníků nabízíme přes 350 tisíc druhů zboží a s jejich variantami se blížíme až k milionu. Jsme univerzální, kromě léků, na které se nehodláme specializovat ani v budoucnosti, nabízíme takřka všechen běžný sortiment. Hrdě můžeme říct, že jsme malincí „zelení“, a za to srovnání se vůbec nestydíme. Před 20 lety bylo Patro.cz, například spolu s Vltava.cz či Shop.cz, synonymem nákupu na internetu a nyní je na čase nás opět dostat do popředí vnímání klientů, čemuž nám právě zázemí NWT, které se rozšířilo a zesílilo v jiných aktivitách, pomůže.

Jak vysoká je nyní průměrná objednávka a jaká byla před covidem?

V roce 2019 si u nás zákazníci, které z 80 procent tvoří koncoví klienti a pětina jsou „ičaři“, nakupovali v průměru za 1500 až 2000 korun. Dnes se průměrný nákup pohybuje kolem částky 3 000 korun. Lidé e-shopům více důvěřují, nemají ostatně možnost prohlížet si zboží v kamenných obchodech, a tak si do košíku dávají mnohem dražší položky než v minulosti – naprosto běžnou kategorií se i díky home office a škole on-line staly notebooky v „levnější“ kategorii do 15 000 korun, lidé si pořizují dražší televize, mobily, koloběžky či kola a velké peníze utrácejí i za zahradní vybavení.

Letos chcete tržby zdvojnásobit na půl miliardy korun. Kam sahají vaše další ambice, velká zelená jednička Alza přesáhla loni podle předběžných výsledků přes 37 miliard korun bez DPH…?

Nemusíme primárně dosahovat desítek miliard korun. Naší ambicí je být na trhu zřetelně vidět a být v povědomí zákazníků zapsáni jako někdo, kdo je v rámci celé filozofie NWT silný v technologiích. Zákazníci se přesouvají k mobilům čili naše platformy musí být příjemné i tam a budoucnost vidíme například v tom, že si lidé budou objednávat zboží komfortně jen pomocí hlasu. Co se týče obratu, nákupy na internetu se za loňský rok vyšplhaly přes 200 miliard korun a my máme možnost si sáhnout na široký záběr nákupů na internetu, a pokud se nám povede „ukrást“ pár procent trhu, tak pak můžeme v budoucnu stále postupně ukrajovat dál a dál z tohoto velkého koláče.

Na co se letos zaměříte, zkusíte expandovat do zahraničí a zavést expresní dodání?

Letos chceme primárně zvýšit hodnotu značky. Bez toho, aby vás lidé znali, budete jen čekat na to, co vám náhodou spadne do košíku. Rozšíření do zahraničí máme v plánu až příští rok, zatím se chceme více etablovat v tuzemsku. Dále se budeme poohlížet po větších skladových prostorech ve Zlíně a okolí, kde má sídlo NWT i Patro. Ty současné nám, předpokládám, přestanou stačit.

Jsme zároveň připraveni nabídnout náš ojedinělý software Business box případným dalším zájemcům. Využít jej mohou nákupčí, e-shopy, distributoři, prostě kdokoliv, kdo nakupuje od desítek nebo i více dodavatelů a potřebuje automaticky srovnat ceny a vyhodnotit řadu ukazatelů, a náš systém jim dokáže ušetřit nemalou částku nejen v e-shopech. Systém budeme využívat více i v ostatních divizích společnosti NWT (například ve stavebnictví).

V rámci nabídky zboží se už nyní soustřeďujeme na školní potřeby, u kterých očekáváme před očekávaným plným návratem dětí do škol v září veliký boom. Budeme také zkoumat, zda by měli drobní řemeslníci zájem o širší portfolio stavebních materiálů, protože to je oblast, ve které významně stoupla poptávka s tím, jak si lidé v koronaviru vylepšují svá obydlí. V rámci Patra bychom pro ně vytvořili vlastní doménu, takový e-shop v rámci e-shopu.

Co se týče expresního doručení. Doručení do 3 hodin od objednání jsme byli připraveni spustit v okolí Zlína. Ve zkušebním období se však ukázalo, že místní obyvatelé o to zatím na rozdíl třeba od Prahy či Brna nemají takový zájem a klidně si na doručení počkají do druhého dne. Ukazuje to, že život zde ještě není tak hektický. Situaci na trhu budeme dále zkoumat, a pokud ucítíme zájem klientů, opět rychlé doručení spustíme.

Budete kromě Patra rozvíjet také další e-shopy v divizi e-business nebo plánujete založit další?

Patro je naše vlajková loď a vedle něj provozujeme ještě Digiboss.cz, Knihy.cz, Books.cz, Levne-knizky.cz, Outdoor-Shop.cz. Posilovat budeme Knihy, Levné knížky a Outdoor-Shop, který projde v dubnu redesignem, aby více odpovídal této cílové skupině.

Co se týče dalších e-shopů, Business box nám umožnuje otevírat desítky e-shopů, ale zatím to neplánujeme. Obecně pozorně sledujeme trh, který se neustále vyvíjí a jsme připraveni jednat, až uvidíme příležitost.

Reklama

Doporučované