Hlavní obsah

Před 50 lety se začal razit první tunel pražského metra. Původně měla pod povrchem jezdit tramvaj

Olga Šípková s Pavlem Fojtíkem, vedoucím archivu Dopravního podniku Praha.Video: Kamila Bejlková, Seznam Zprávy

 

Reklama

65 kilometrů. 61 stanic. 3 trasy. Praha je jediné město České republiky, kde je možné využít i dopravu pod zemí. Připomeňte si historii tohoto českého unikátu.

Článek

Pražské metro právě oslavilo důležité výročí. Před padesáti lety, tedy 20. ledna 1969, se na Pankráci začal razit první podzemní tunel takzvanou raženou metodou.

Úvahy o metru přitom Prahou kolovaly dokonce už o 71 let dříve. „První námět se objevil v roce 1898. Předložil ho pražský železář Ladislav Rott, majitel známé firmy V. J. Roth. Ale zapadlo to velice rychle," zmiňuje úplný zárodek, ač neúspěšný, pražského metra vedoucí archivu Dopravního podniku Praha Pavel Fojtík.

Další návrhy pak pokračovaly vždy s odstupem několika let. Dodnes známý je návrh z roku 1926, kdy se o plány výstavby čtyř podzemních tratí postarali Vladimír List a Bohumil Belada. „To se u nás poprvé objevilo slovo metro,” dodává Pavel Fojtík.

Stěžejní byl pro metro nakonec až rok 1969. Do té doby bylo k zahájení výstavby nejblíže za druhé světové války, dokonce již existoval prováděcí projekt, válečné události však stavbu překazily. Po válce zase dostaly přednost jiné projekty. V roce 1963 pak vznikly plány na podpovrchovou tramvaj, ze kterých sešlo až v roce 1967 po vyhloubení prvních stanic. Ty však nevznikly ražením, nýbrž hloubením. Jubileum z roku 1969 se proto váže k nově využité metodě tvorby tunelu.

O historii metra se dozvíte také z úvodního videa přímo od Pavla Fojtíka, vedoucího archivu Dopravního podniku Praha. Rozhovor je součástí pořadu Ráno na gauči, který můžete sledovat každé všední ráno od 7:00 na Televizi Seznam. Jak ji naladit? Zde nabízíme praktický návod.

Reklama

Související témata:

Doporučované