Hlavní obsah

Předplať si pivo, zachraň hospodu. Lokály zachraňují obětaví štamgasti

Hospody přicházejí o statisíce. Štamgasti se snaží pomoct.Video: Eliška Hypšmanová, Jan Kozel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Tisíce hospod se kvůli koronaviru ocitly na hranici finanční udržitelnosti. Štamgasti se jim teď snaží pomoci a po celé republice vznikají projekty na záchranu oblíbených hospod, kaváren a dalších podniků.

Článek

Koupit si voucher na večeři a vychutnat si ji později, tak se snaží štamgasti pomoci oblíbeným podnikům. Do projektu Save Gastro Brno se v moravské metropoli zapojují desítky gastro podniků.

Za projektem stojí tři studenti, Kryštof Čižmář, Ondřej Čižmář a Štěpán Vondráček, kteří prakticky ze dne na den rozjeli jednoduchý web, kde si lidé mohou předplácet jídlo nebo třeba pivo. „Je to jednoduchá myšlenka, jak spojit zákazníky a majitele gastro podniků. Neměli jsme na to extra budget, udělali jsme jednoduchou stránku za pár dní,“ popsal myšlenku projektu Kryštof Čižmář.

Save Gastro Brno je zcela nezisková iniciativa. „Stavíme to, dá se říct, na koleni, aby web rychle pomohl tam, kde je to nejvíc potřeba. Nemáme platební bránu, takže zákazník přispívá přímo konkrétní hospodě,“ dodal Ondřej Čižmář.

Projekt funguje od pátku a za tu dobu se do něj zapojily téměř dvě desítky hospod po Brně. Jednou z nich je i brněnský podnik East Village. „Je to pro nás taková morální podpora, že si lidé vzpomenou, snaží se zachránit oblíbený podnik. Pošlou alespoň symbolickou částku a v budoucnu se s nimi zase uvidíme, až přijdou poukaz uplatnit,“ uvedl majitel East Village Radek Helia.

O budoucí vývoj se bojí i provozní legendární brněnské hospody U Daana.

„Sice jsme ve městě, ale fungujeme jako vesnická hospoda postavená na štamgastech a na sousedském kecání u piva,“ uvedl. Místní štamgasti se báli o svoji hospodu, proto se rozhodli pomoct. „Jak sedí doma, tak se jim hromadí peníze, které nestihnou propít, když byli zvyklí chodit každý den do hospody. Z toho vznikla myšlenka, že piva, která by v březnu a dubnu vypili a nemají tu možnost, tak si je předplatí a vypijí později,“ dodal.

Podporu pro Save Gastro Brno představuje i brněnské Turistické informační centrum, které celý projekt zaštiťuje. „Naše role je hlavně propagační podpora, ale i obchodní. Snažíme se v rámci našich sítí, které máme v oblasti gastronomie, tuto iniciativu zpropagovat a zapojit další partnery,“ řekla ředitelka Turistického informačního centra Jana Janulíková.

Iniciativ na záchranu gastro podniků je po republice několik a fungují na podobném principu. Jde například o projekt Zachraň hospodu, Zachraň pivo nebo Zachraň podnik.

Reklama

Související témata:

Doporučované