Překvapení na Měsíci: Zrezivěl, ačkoli se má za to, že tam není kyslík

Foto: www.soest.hawaii.edu

Rez na Měsíci, tak jak ji vyobrazila Havajská univerzita.

Vesmír připravil vědcům další překvapení. Zjistili rezavění na obou pólech Měsíce, přestože je to teoreticky nemožné. Po měsících bádání přišli hlavnímu viníkovi na stopu.

Krátery a zmrzlá lávová moře ležící nehybně pod oblohou bez vzduchu uprostřed hlubokého ticha. Jakoby se den za dnem na Měsíci nic nedělo.

Poslední výzkum vědců ale mluví jinak. K jejich samotnému překvapení vybádali jev opakující se pokaždé, kdy Měsíc zakotví v magnetickém ocasu Země. Uvažovat nad ním začali na základě pozorování, kdy zjistili, že Měsíc zrezivěl.

Jenže. K tvorbě rzi je nepostradatelný kyslík a ten by se na Měsíci vyskytovat neměl. Nebo alespoň o jeho přítomnosti neměli vědci doposud jediný důkaz.

Když v roce 2008 kolem Měsíce obíhala indická lunární sonda Chandrayaan-1, nashromáždila údaje, ze kterých vědci čerpají dodnes. Napomohla k mnoha objevům, včetně zjištění výskytu molekul vody na měsíčním povrchu. Sonda má na svém kontě také úspěch v podobě vynesení přístroje sestaveného NASA, který mohl analyzovat minerální složení Měsíce.

Poslední analýza přinesla vědcům z NASA a Havajského geofyzikálního a planetologického ústavu překvapení další. Našli stopy hematitu, formy oxidu železa známého jako rez. Na Měsíci se horniny bohaté na železo vyskytují běžně – rez se však tvoří pouze tehdy, je-li železo vystaveno kyslíku a vodě.

„Zpočátku jsem tomu úplně nevěřila. Něco takového by se vzhledem k základním podmínkám na Měsíci dít nemělo,“ uvedla v tiskové zprávě Abigail Fraemanová, vědecká pracovnice laboratoře Jet Propulsion Laboratory NASA. „Nejenže na Měsíci není vzduch, ale je zaplaven vodíkem, který proudí ze Slunce a je nesen slunečním větrem. Rez se vytváří, když kyslík odstraňuje elektrony ze železa. Vodík dělá opak tím, že přidává elektrony, což znamená, že je o to nepochopitelnější, že se na Měsíci bohatém na vodík rez vůbec vytváří.“

„Je to velmi záhadné,“ potvrdil CNN také Shuai Li z Havajské univerzity, hlavní autor studie, která byla zveřejněna ve středu v časopise Science Advances. „Měsíc je pro vytváření rzi prostředím přímo strašným.“

Na správně se jevící cestu přivedly vědce až další měsíce bádání. A domnívají se, že odpověď na to, proč Měsíc reziví, se nachází v jeho sousedovi - planetě Zemi.

Jedním z hlavních vodítek, které vědce přivedlo k jejich teorii, je fakt, že rez se ve větším množství zkoncentrovala na přivrácené straně Měsíce. Země je obklopena magnetickým polem a sluneční vítr tuto bublinu roztahuje a vytváří dlouhý magnetický ocas ve směru po větru.

Sluneční vítr je proud částic, který vychází ze Slunce. Má obvykle rychlost asi 450 km/s (1,5 ‰ rychlosti světla).

Měsíc vstupuje do tohoto ocasu tři dny před úplňkem. Cesta naskrz trvá Měsíci šest dnů. V rámci těchto šesti dnů zvládne magnetický ocas Země pokrýt povrch Měsíce elektrony. A právě v tento okamžik se mohou dít zvláštní věci.

Vědec Li spekuluje, že kyslík ze Země cestuje právě na tomto magnetickém ocasu a přistává na Měsíci, kde interaguje s molekulami měsíční vody a vytváří rez. Magnetický ocas také během úplňku blokuje téměř veškerý sluneční vítr - to znamená, že Měsíc je dočasně chráněn před výbuchem vodíku, čímž se otvírá prostor pro vznik rzi.

„Tento objev změní naše znalosti o polárních oblastech Měsíce,“ řekl Li z Havajské univerzity. „Země zřejmě sehrává důležitou roli při vývoji měsíčního povrchu.“ Tato teorie by také mohla vysvětlit výskyt rzi i na jiných tělesech, kde se kyslík běžně nevyskytuje, jako jsou například asteroidy. „Je možné, že rezivění na těchto tělesech umožňují malé kousky vody a dopad prachových částic,“ spekuluje Fraemanová.

Některé otázky však zůstávají nezodpovězeny. Ne všechna rez totiž byla nalezena na přivrácené straně Měsíce, některé stopy se dostaly i na tu odvrácenou, kam kyslík ze Země nemá šanci dosáhnout. Není ani jasné, jakým způsobem reaguje voda s horninami na Měsíci.

Pro odhalení těchto nezodpovězených tajemství plánuje NASA vytvořit novou verzi přístroje schopného nashromáždit další data o minerálním složení Měsíce a přijít tak na kloub nejen výskytu hematitu.