Hlavní obsah

Premiér Babiš jako reklama na respirátory. Koupil si jich hned 1200

Foto: Úřad vlády ČR

Andrej Babiš a jeho respirátor se státním symbolem.

Reklama

Zlínská firma prodala Andreji Babišovi jako fyzické osobě celkem 1200 respirátorů za 43 tisíc korun. Posléze si od stejného výrobce pro úředníky a vládní činitele objednal další tisíce kusů i Úřad vlády.

Článek

Už několik měsíců se premiér Andrej Babiš objevuje na veřejnosti výhradně jen s jedním jediným typem respirátoru. S označením Spurtex na levé tváři a s českou vlaječkou na pravé. Jde o nanorespirátor třídy FFP2 od zlínské rodinné firmy Spur.

Věrnost předsedy vlády této značce je tak vysoká, že tím občas na sociálních sítích zavdává důvod ke spekulacím, jestli nemá z propagace výrobku finanční prospěch.

Spojení vrcholného českého politika s tímto konkrétním produktem si už všimli i někteří prodejci ochranných pomůcek, a tak výrobek vyzdvihují právě s odkazem na premiéra.

„Nanovlákenné respirátory Spurtex mají unikátní virový záchyt 98,5 % a používá je i premiér Babiš,“ hlásí například na svých webových stránkách humpolecký prodejce ochranných pomůcek Protect CZ.

Nicméně sám zlínský výrobce uvádí, že dodávky pro premiéra a Úřad vlády se zrodily zcela náhodně, Babiše jako svého top-zákazníka cíleně nevyhledávali.

+9

Letní setkání v Kramářově vile

Vše prý začalo tím, když byli loni v létě zástupci firmy spolu s dalšími domácími podnikateli pozváni do pražské Kramářovy vily (užívané premiérem), a to na prezentaci inovativních domácích výrobků, které našly uplatnění v boji s pandemií covid-19.

Šlo o akci pořádanou Ministerstvem průmyslu a obchodu. Jak říká Tomáš Dudák, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Spur, všem přítomným účastníkům tam věnovali na ukázku několik respirátorů s nanovlákennou membránou s vysokým záchytem částic o velikosti viru, a premiérovi Babišovi se jejich ochranná pomůcka zřejmě zalíbila.

„Hned potom nás totiž kontaktoval Úřad vlády, že by chtěli naše výrobky nakoupit, jelikož náš respirátor panu premiérovi vyhovuje,“ vzpomíná ředitel Dudák. Úřad sám ale nic neplatil, premiér Babiš si totiž respirátory koupil sám na sebe jako fyzická osoba.

První dodávka směřovala ze Zlína do Prahy už na začátku září, tedy v době, kdy se ve vládě vedly spory, zda je nutné v boji s pandemií znovu přitvrdit a zda opětovně nařídit povinnost nosit roušky a respirátory.

Druhou objednávku od premiéra firma Spur vyřizovala v listopadu. Obě v součtu zahrnovaly celkem 1200 kusů v ceně 36 Kč za jeden (včetně DPH). Premiéra tak nákup ochranných pomůcek vyšel zhruba na 43 tisíc korun.

Ve stejném duchu o tom informuje i vládní mluvčí Jana Adamcová. „Pan premiér si náklady na respirátory hradí sám, Úřad vlády je pro něj nezajišťuje,“ uvedla na dotaz Seznam Zpráv.

Nakoupil i Úřad vlády

Nicméně dalších několik tisíc respirátorů od Spuru koupil následně i sám Úřad vlády, a to pro úředníky a jiné vládní činitele. Lze to vyčíst i z registru smluv.

Při výběru značky prý úřad vycházel i z materiálu Ministerstva průmyslu. „Na základě internetového průzkumu trhu byla vybrána firma Spur, která představovala nejlevnější český produkt, který splňuje požadované technické normy,“ uvedla vládní mluvčí Adamcová, podle jakého hlediska se řídili.

Loni v prosinci šlo na Úřad vlády 500 kusů respirátorů s potiskem státní vlajky v hodnotě 18 150 Kč s DPH, a to pro protokolární účely. Minulý měsíc dalších 5 tisíc kusů, tentokrát bez potisku, za 140 tisíc korun (DPH bylo mezitím dočasně zrušeno). Druhá várka má sloužit pro zaměstnance Úřadu vlády a byla zakoupena poté, co vládní kabinet používání respirátorů v interiérech výslovně nařídil.

Nyní v březnu Úřad vlády nakoupil od firmy Spur ještě speciální dezinfekci a také spony na prodloužení upínacích gumiček, tato zakázka vyšla na 19 493 Kč s DPH.

Žádnou výhodu nemáme

Pro firmu Spur tyto tři kontakty nepředstavují žádné závratné tržby – celkově se jedná o zhruba 170 tisíc korun. To samé se týká i nákupu přímo od premiéra Babiše, ale šéf zlínského rodinného podniku neskrývá, že jde o zajímavou referenci. Zda také o pozitivní reklamu, už není jednoznačné, bude vždy záležet i na tom, jestli lidé v politice fandí či nefandí Andreji Babišovi.

„Já to nedokážu posoudit, jak moc velký vliv to na naše prodeje má, nejsem marketér, beru to ale tak, že pan premiér je jeden z významných lidí, kteří vyjádřili důvěru naší značce, což nás samozřejmě těší. A my ani neřešíme, zda je ten či onen zákazník politicky činný nebo ne,“ uvádí Tomáš Dudák.

Zdůrazňuje, že žádný prospěch při velkých státních zakázkách z toho rozhodně nemají.

„Určitě to není tak, že by nás teď někdo z vlády protežoval. Kromě jediné dřívější dílčí zakázky od Ministerstva vnitra, jsme od ministerstev či od Správy státních hmotných rezerv žádnou zakázku až doposud nezískali,“ podotýká Dudák s tím, že ve státem organizovaných tendrech jasně dominují dovozci čínských respirátorů.

Reklama

Související témata:

Doporučované