Hlavní obsah

Záběry přímo z kokpitu: Studenti ČVUT testovali svou novou formuli na letišti

Záběry z kokpitu studentské formule.Video: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

 

Reklama

Studenti ČVUT v Praze dokončili stavbu nové formule. Vysokoškoláci se připravují na další ročník soutěže Formula Student.

Článek

Reportér Seznamu byl spolu se studenty na letišti v Milovicích, kde tým ČVUT představil novou formuli.

V týmu, který se jen pomalu obměňuje, pracuje většinou 35 studentů. Každým rokem si všechno musí promyslet pod vedením pedagoga a pak vyrobit sami. Přitom zvládnout studium.

Desátý vůz týmu CTU CarTech z Fakulty strojní ČVUT v Praze je opět úplně nový. Důležité je, že si všechny uhlíkové i většinu hliníkových komponentů studenti vyrábí sami. Největšími změnami prošel motor.

Odfrézovaný spodek sériového motoru nahradila hliníková olejová vana vytisknutá na 3D tiskárně. Čerpadla, písty, vačkové hřídele a převodovku studenti nahradili vlastními komponenty. Nová vana s integrovanými sacími kanály zajišťuje, že olej nezůstává v motoru jako u standardních motorů, ale je vyváděn do vyrovnávací nádoby.

Výhodou je, že v zatáčkách, kdy se olej přelévá do stran, motor nenasává vzduch. Studenti také vylepšili chladicí okruh a předělali sání motoru pro lepší ovládání piloty.

Formule týmu z Fakulty strojní ČVUT v Praze, CTU CarTech, je připravena na ostrý start v soutěži Formula Student/SAE. Ale nejde jen o závodní jízdy. Kritéria pro hodnocení jsou přísná. Vůz musí disponovat velkým výkonem ve smyslu co nejlepší akcelerace, brzdění a ovladatelnosti. Musí být levný, spolehlivý, údržba musí být snadná a musí být konkurenceschopný.

Komisaři analyzují techniku a bezpečnost, výsledky náklonových zkoušek, akceleraci, funkci brzd a hladinu hluku. Hodnotí také konstrukci, výši nákladů i marketing. Teprve pak přijde na řadu vlastní závod. Loni skončil český tým sedmý, letos cítí šanci skončit výš.

Reklama

Doporučované