Hlavní obsah

Přešlapy Jaromíra Soukupa: Dohledali jsme, co všechno už mu rada vyčítala

neděle 17:10
Foto: Profimedia.cz

Jaromír Soukup je ředitelem barrandovské televize od června 2013.

Na sklonku týdne oznámila vysílací rada, že zahájila správní řízení s barrandovskou televizí kvůli možnému porušení podmínek licence. Není to přitom zdaleka poprvé, co radní klepli televizi mediálního magnáta Jaromíra Soukupa přes prsty: Jen za nevyváženost ji kárali během uplynulých pěti let už 17krát.

Článek

Čerstvý případ, o němž Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) informovala v tiskové zprávě, se týká četnosti, s jakou Televize Barrandov zařazuje denní zpravodajský přehled.

„Rada (…) se rozhodla zahájit s provozovatelem Barrandov Televizní Studio (…) řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení podmínek licence programu Televize Barrandov, kterého se mohl dopustit tím, že dne 21. ledna 2019 na programu Televize Barrandov odvysílal denní zpravodajský přehled pouze jedenkrát (pořad Naše zprávy), ačkoli další programové podmínky licence stanovují, že součástí programové skladby je denní zpravodajský přehled zařazovaný několikrát denně,“ píše se ve zprávě ze zasedání RRTV z 5. února.

Mimochodem – zmiňovaný pořad Naše zprávy, který moderuje manželka hradního kancléře Alex Mynářová, se do programového schématu vrátil letos v lednu po několikaměsíční výměně korespondence s vysílací radou.

Ta už v létě upozornila Barrandov na jiné možné porušení podmínek udělené licence. V těch je zakotvena povinnost vysílat denní zpravodajský přehled. TV Barrandov tvrdila, že licenci neporušuje, protože vysílá pořad Moje zprávy, které moderoval ředitel Jaromír Soukup.

Jenže v listopadu, kdy RRTV řešila Moje/Naše zprávy znovu, dospěli radní k jednoznačnému závěru: „Moje zprávy (…) nelze považovat za zpravodajský formát, protože primárně neinformuje, nepodává zprávy, tj. faktografické informace o aktuálních událostech, což je zřejmé z obsahu prezentovaných sdělení, jejich subjektivního zpracování, z faktu neoddělování informací od názorů a komentářů a dále z neaktuálnosti témat, popírající princip denního zpravodajského přehledu, který je výslovně uveden v licenčních podmínkách. Rada stanovila lhůtu k nápravě 30 dní ode dne doručení tohoto upozornění,“ citoval z oznámení rady odborný server Mediaguru.

I kvůli obsahu pořadu Moje zprávy pak RRTV rozjela v prosinci 2018 s Barrandovem správní řízení o přestupku. Jeden ze zařazených příspěvků podle radních obsahoval „tvrzení ohledně problematických zakázek, jež byla předkládána jako fakta, přičemž zainteresované osoby a subjekty nedostaly prostor se k těmto domnělým faktům vyjádřit a celý případ byl prezentován jednostranně bez zařazení jakéhokoliv relevantního opozitního vyjádření“.

Rozhodnutí o výsledku správního řízení by měla rada předložit na některém z příštích zasedání.

Podtrženo, sečteno: Rada během pěti uplynulých let nalezla a s televizí řešila či řeší už 17 případů porušení zákona. Výhrady se zhusta týkaly vyváženosti politických debat.

SPOZ, Miloš Zeman i hnutí ANO

Generálním ředitelem Barrandova se Jaromír Soukup stal v červnu 2013 – poté, co se přesunul do čela představenstva firem Empresa Media a Barrandov Televizní Studio.

Od té doby přišlo Radě pro rozhlasové a televizní vysílání přes 150 diváckých stížností, které směřovaly na tendenčnost a nevyváženost některých vysílaných pořadů. Několik z nich mířilo na zpravodajskou relaci Naše zprávy. Většina však pocházela z posledních dvou let – kdy se do popředí televize dostal jako moderátor několika vlastních pořadů Jaromír Soukup.

„V porovnání s jinými kanály je 150 stížností za několik let hodně,“ uvedl pro Seznam předseda RRTV Ivan Krejčí. „Relativně dost podání chodí i na veřejnoprávní televizi – to je ale jiné odvětví, protože souvisí s koncesionářskými poplatky a současným rozdělením společnosti. Pokud to ale porovnáme s jinými soukromými televizemi, pak je tento počet skutečně vysoké číslo.“

U zmiňovaných 17 případů, kdy televize podle rady porušila zákon, následovalo upozornění a časová lhůta k nápravě.

Případy se týkaly například nevyváženosti politických debat před volbami. V roce 2013 rada zasahovala kvůli neobjektivitě při představování politické strany SPOZ Miloše Zemana, upozorňovala také na nerovnou sestavu hostů v debatách před volbami do parlamentu v roce 2013.

„Výsledný provozovatelem uplatněný klíč, podle kterého byli do pořadu zváni zástupci jednotlivých politických subjektů a který se opíral o výsledky předvolebního průzkumu společnosti Médea Research, byl v rozporu se zásadou vyváženosti, neboť provozovatel zval reprezentanty jednotlivých politických subjektů nehledě na výsledky tohoto předvolebního průzkumu, když sám na základě svého uvážení a rozhodnutí vybíral 24 subjekty, které budou v pořadu zastoupeny,“ zdůvodnila tehdy svoje rozhodnutí RRTV.

Podobný případ se stal i v roce 2017. Ve všech vydáních pořadu Duel Jaromíra Soukupa totiž v období od května do června 2017 vystupovali zástupci hnutí ANO. „V pořadu dostali prostor pouze zástupci 5 stran či hnutí, konkrétně ANO 2011 (7×), ČSSD (3×), ODS (2×), KSČM (1×) a STAN (1×), přičemž zástupci politického hnutí ANO byli přítomni ve všech odvysílaných dílech pořadu,“ upozornila tehdy rada.

Další upozornění na protizákonné jednání RRTV televizi vyslala po prezidentských volbách v roce 2018, kvůli předvolebnímu vysílání živého bloku Aréna Jaromíra Soukupa.

„Ve vydání pořadu ze dne 5. prosince 2017, ve kterém byl hostem mluvčí prezidenta republiky Miloše Zemana Jiří Ovčáček, moderátor dostatečným způsobem neplnil roli kvalifikovaného oponenta, ani zde nedocházelo k ‚ostrým výměnám názorů mezi hostem a publikem‘, jak slibuje anotace pořadu zveřejněná na internetových stránkách provozovatele. Publikum naopak vyjadřovalo hostu, potažmo prezidentu Zemanovi, svoji podporu.“

A kvůli údajnému protežování Miloše Zemana na úkor svého oponenta Jiřího Drahoše pak rada TV Barrandov na protizákonné jednání upozornila ještě dvakrát. Další upozornění se týkala třeba jednostranného informování o kauze OKD v pořadu Moje zprávy nebo tendenčního předkládání informací o hospodaření České televize.

Pokutu rada dosud neudělila

Pokutu však rada Televizi Barrandov kvůli nevyváženosti ve vysílání zatím neudělila. K té se může uchýlit až poté, co se provozovatel dopustí dvakrát jednoho typově stejného prohřešku.

„Uvedu příklad třeba na pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Tvůrci k tomu konkrétnímu upozornění rady přistoupí tak, že místo konstatování určitých skutečností příště přidají třeba slova ‚prý‘ nebo ‚údajně‘. Tím už vlastně nekonstatují fakta, ale pouze překládají nějaký názor,“ vysvětluje předseda Ivan Krejčí s tím, že se v takovém případě jedná o další, typově odlišný případ. A kdyby tak dál docházelo k neobjektivitě, musí ze strany RRTV podle jeho slov přijít nejdříve další upozornění.

Rada teď každopádně čeká, jak se projeví plánovaný vstup Jaromíra Soukupa do politického světa. Mediální magnát oznámil založení hnutí List Jaromíra Soukupa v hlavním vysílacím čase.

Šéf RRTV Ivan Krejčí má za to, že ani jako lídr hnutí nebude Soukup zatím muset na svém působení v televizi v budoucnu mnoho měnit.

„Jako na člena politického uskupení se na něj nebudou vztahovat žádné zvláštní podmínky. Jiná situace nastane až ve chvíli, kdy takový člověk vstoupí do volebního klání. Tehdy se na něj začne pohlížet jako na politického kandidáta, který se na obrazovce může objevovat jen v přiměřené míře, v rámci vyváženosti s ostatními politickými kandidáty,” uvedl Krejčí.

První „politické kroky“ už nicméně Soukup udělal. Ve svém pořadu Moje zprávy oznámil, že přestane vysílat čtyři své diskusní formáty. Konkrétně se ruší Aréna Jaromíra Soukupa, Duel Jaromíra Soukupa, Jaromír Soukup LIVE a Týden podle Jaromíra Soukupa. Důvod? Prý bezobsažnost toho, co politici říkají. Podle něj se do jeho televize vrátí, „až se polepší“.

Doporučujeme

Další zprávy

  • Na otravu pančovaným alkoholem zemřelo v Indii už skoro 100 lidí

    Na otravu metanolem z pančovaného alkoholu zemřelo od čtvrtka na severu Indie už 97 lidí. Desítky dalších jsou ve vážném stavu v nemocnicích. O nové bilanci dnes informoval list Hindustan Times. Policie během vyšetřování zatkla přes 200 osob včetně překupníků nelegálně vypáleného alkoholu.

  • Dostálová: Fond na podporu investic by měl mít 10 mld. Kč ročně

    Státní fond podpory investic (SFPI) by do budoucna neměl být financován jen ze státního rozpočtu, ale měl by získat i trvalý zdroj příjmů. Ideálně by podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové příjmy fondu měly být 10 miliard korun ročně. Dostálová to dnes uvedla v pořadu Otázky Václava Moravce. Zdrojem peněz do fondu by podle ní mohlo být například určité procento z příjmů z daně z nemovitých věcí. Příjmy z této daně jsou v současnosti 100procentním příjmem obcí.

  • Pád sedmipatrového domu v Istanbulu má už 21 obětí

    V troskách sedmipatrového domu, který se zřítil ve středu na předměstí Istanbulu, zahynulo 21 lidí. Ze sutin záchranáři vyprostili také 14 přeživších, až na jednoho jsou nyní všichni v nemocnici, dva ve velmi vážném stavu. O nové bilanci obětí informoval ministr vnitra Süleyman Soylu. Podle něj se úřady domnívají, že záchranné práce mohou skončit, protože se podařilo najít všech 35 lidí, kteří byli v době kolapsu budovy uvnitř.

Reklama