Hlavní obsah

Při pandemii se průzkumy nemýlí. ANO se opravdu kácí

Foto: PETR TOPIČ / MAFRA / Profimedia, Profimedia.cz

Lidé jsou v časech pandemie k tazatelům otevřenější, než bývá zvykem.

Reklama

Proč můžeme věřit tomu, že únorové volební průzkumy několika agentury skutečně odrážejí propad obliby vládního hnutí ANO u voličů.

Článek

Podpora hnutí ANO nikdy neklesla tak prudce jako v únorovém průzkumu společnosti Kantar CZ.

Propad ke dvaceti procentům nejde zpochybnit tím, že během lockdownu průzkumy nefungují. Lidé jsou v časech pandemie k tazatelům otevřenější, než bývá zvykem.

Dokladem budiž víkendový příklad ze sousedního Německa.

Tamní agentury před víkendovými volbami ve spolkových zemích Badensko-Württembersko a Porýní-Falc netajily obavy, že jejich předpovědi nevyjdou. Také proto se jen dvě z nich, INSA a Forschungsgruppe Wahlen odvážily předpovídat. Předtím důkladně prověřily dosavadní metody a od klasického dotazování „face-to-face“ zčásti přešly k telefonům a emailům.

Projděte si nejnovější předvolební průzkumy

Po volbách mohli v agenturách slavit. U šesti ze sedmi důležitých partají se v obou zemích trefily s maximálně procentní odchylkou, pouze radikálně pravicovou stranu AfD přecenily o 2–3 procenta.

Především správně zachytily propad vládní strany CDU o víc než pět procent proti obvyklé úrovni těsně před volbami. Před pěti lety volby předpovídalo pět agentur a jejich předpovědi se v případě Porýní-Falce lišily o 2–4 procenta u tří stran, v Badensku-Württembersku u čtyř partají.

Stejnou otázku, jak provádět průzkumy v časech koronaviru, řeší i tuzemské agentury.

Volební modely od podzimu nepublikují STEM a CVVM, které průzkumy stavěly na osobních rozhovorech. V řadách předpovědí pokračují Median a Kantar CZ na zakázku České televize, od ledna se k nim přidal Ipsos. Souboj o nejlepší volební prognózu se přitom nevede jen mezi agenturami, ale také mezi metodami dotazování.

Kantar CZ se ptá telefonicky a účastníky výzkumu vybírá tím, že nechá počítač náhodně generovat telefonní čísla. „Lidé jsou víc doma a lépe se dají zastihnout,“ shrnuje analytik Kantaru Pavel Ranocha, proč pandemie fungování jejich modelu neohrozila. Proto také není třeba pád ANO vysvětlovat tím, že se účastníci průzkumů chovají jinak než dřív. „Prostě reagují na obrovskou změnu toho, co se děje kolem nás,“ vysvětluje analytik.

„Pandemie se neprojevuje na ochotě odpovídat, ale na výsledcích,“ odmítá obavy o důvěryhodnost průzkumů v časech koronaviru také Michal Kormaňák, který řídí průzkumy Ipsos.

Tato agentura dosud volební modely nezveřejňovala, má s tím ovšem podle svých expertů pětiletou zkušenost. Při dotazování využívá panel, který obsahuje 70 tisíc respondentů. Mezi nimi vybírá zástupce všech sociálních skupin a na rozdíl od Kantaru rozesílá dotazníky emailem.

Třetí přístup, osobní dotazování, se snaží zachovat i v časech krize Median. Čtvrtinu odpovědí získává prostřednictvím emailu, tento podíl však není o mnoho vyšší než před krizí. Zbytek nadále tvoří osobní rozhovory, i když část z nich se odehrává pomocí aplikací Skype nebo Zoom.

„Ale nevyužívají se ve velké míře,“ upřesňuje Marek Pecka, který má v Medianu průzkumy na starost. Přes veškeré obavy se ukázalo, že mluvit s lidmi opravdu z očí do očí není zásadní problém ani v časech koronavirového nebezpečí.

Žádný z expertů nezpochybnil zkušenost z voleb v německých zemích, že lidé mají právě v časech krize větší motivaci sdělit svůj názor.

Pád podpory ANO ke dvaceti procentům v únorovém průzkumu Kantaru překvapil, protože únorové modely společností Ipsos a Median slibují Andreji Babišovi i nadále 25 procent.

Přesto se výsledky různých výzkumných metod navzájem nevylučují.

Také Ipsos a Median zachytily stejný trend, ve kterém obliba ANO během nekonečného boje s nákazou klesá. Obě agentury se však nejvíc ptaly v polovině února, když ještě vláda slibovala „rozvolňování“. Kantar se vyptával až koncem měsíce, kdy už bylo většině občanů jasné, že dosavadní strategie boje s pandemií selhává a že se naopak bude zpřísňovat.

Proto je pravděpodobné, že se preference ANO v březnu sníží také u dvou zbývajících agentur, naopak nelze vyloučit, že se výkyv v oblibě Babišova hnutí zachycený Kantarem do určité míry srovná.

Kantar se od agentur Median a Ipsos víc liší tím, že v únorovém průzkumu stvořil nového favorita voleb, když koalici Pirátů a Starostů slíbil 34 procent hlasů, o devět procent víc než konkurenční společnosti.

Reklama

Doporučované