Hlavní obsah

Přijde velké obchodnické vymírání. V USA ho nepřežije 80 tisíc prodejen

Foto: Evan Wise; Unsplash.com

Ilustrační foto.

Reklama

Analytici předpokládají, že ve Spojených státech během následujícíh pěti let natrvalo zavře 80 tisíc maloobchodních prodejen.

Článek

Tempo trvalého zavírání prodejen ve Spojených státech sice od svého vrcholu v roce 2019 zpomalilo, podle analytiků z investiční banky UBS ale ne na dlouho. Informovala o tom stanice CNBC.

UBS předpovídá, že zhruba 80 tisíc maloobchodních prodejen ve Spojených státech, což představuje devět procent jejich celkového počtu, natrvalo zavře do roku 2026. Zakládá to na předpokladu, že nakupování přes internet bude do té doby představovat 27 procent všech amerických maloobchodních prodejů. Dnes tento podíl dosahuje 18 procent.

„Trvalým dědictvím pandemie zůstane prudký nárůst nakupování přes internet,“ uvedl analytik Michael Lasser. „Očekáváme, že bude růst i nadále. To povede k další racionalizaci maloobchodních prodejen, zároveň s tím, jak některá podpůrná vládní opatření ustupují,“ dodal.

Přestože si Američané čím dál častěji objednávají všemožné spotřební zboží přes internet, nově otevřených prodejen přibývá rychlejším tempem než těch zavřených. Z údajů společnosti Coresight Research vyplývá, že zatímco během letošního roku dosud oznámilo trvalé zavření 3169 amerických prodejen, těch nových přibylo 3535.

Mnoho obchodníků se totiž chopilo příležitosti a využilo nižších nájmů a širší nabídky obchodních prostor. Nejvíce nových prodejen spadá do kategorií kosmetiky, potravinářství a zlevněného zboží. Například nové prodejny řetězců Lidl, Dollar General, Ulta nebo TJX očekávají s koncem pandemie také silný nárůst počtu zákazníků.

Maloobchodu v poslední době pomohly vládní stimuly a také změna chování spotřebitelů, kteří vlivem protipandemických opatření začali utrácet více za zboží než za služby.

Tyto trendy jsou však podle analytiků z UBS krátkodobé. Brzy dojde k očekávanému poklesu maloobchodních prodejů, což během následujících let povede k nárůstu natrvalo zavřených prodejen.

Podle UBS bude zhruba 21 tisíc zavřených prodejen patřit do kategorie módy a doplňků. Další zasaženou kategorií by měly být prodejny s kancelářskými potřebami. Nejméně zavřených prodejen se najde v oblasti kutilských potřeb, autodílů a potravin, protože tyto kategorie jsou odolnější vůči nárůstu internetových prodejů.

Nejde však jen o nakupování přes internet. Podle analytiků z UBS mají Spojené státy zkrátka příliš mnoho obchodní plochy na obyvatele. Ke konci loňského roku v USA existovalo 115 tisíc nákupních středisek všeho druhu, na jednu americkou domácnost tedy připadá zhruba 5,5 čtverečního metru obchodního prostoru.

Jde o pokles oproti roku 2010, kdy tato hodnota dosahovala 5,8 metru čtverečního. Zato v roce 2000 připadalo na jednu americkou domácnost 5,1 metru čtverečního obchodní plochy a v roce 1990 jen 4,6 metru čtverečního.

Reklama

Související témata:

Doporučované